بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 10 مهر ماه 1391 ـ  1 ماه اکتبر 2011

 

نامه‌ء سرگشاده‌ای به‌ اعضای کنگره‌ء پانزدهم حزب دموکرات کردستان ایران

از دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان

دوستان گرامی!

با سلام و درود به‌ شما اعضای کنگره‌، وظیفه‌ی خود می‌دانیم که‌ در آستانه‌ی برگزاری کنگره‌یتان، توجه‌ شما را بسوی وظیفه‌ی مهمی که‌ از شما بعنوان یکی از افراد شرکت کننده‌ در کنگره‌ انتظار عمل کردن به‌ آن می‌رود، جلب نماییم.

حدود شش سال از انشقاق حزب دمکرات و تقسیم آن به‌ دو طرف یا دو حزب می‌گذرد. هرچند این انشقاق از سویی متأسفانه‌ موجب دلسردی مردم وحدت طلب کردستان و ناخشنودی و ناخرسندی دوستان و اعضای حزب دمکرات از هردو طرف گشت، اما از سوی دیگر خوشبختانه‌ مبارزه‌ و فعالیت هردوی ما در راه آرمانهای دمکرات و علیه‌ جمهوری اسلامی ایران بطور مداوم در حال رشد و گسترش بوده‌است. البته‌ نباید این واقعیت را نیز از نظر دور داشت که‌ بخشی از نیرو و توان هردو طرف صرف رقابت با یکدیگر شده‌ است.

باید این واقعیت را قبول کرد که‌ هردو طیف دمکرات از سویی در عرصه‌ی مبارزه‌ی سازمانی، رسانه‌ای و دیپلماتیک علیه‌ جمهوری اسلامی و از سوی دیگر در مناسبات و ارتباطات خویش با مجامع و محافل کردستانی ، ایرانی و بین المللی یک امر واقع هستند. به‌ همین دلیل هیچکدام از ما نمی‌توانیم دیگری را انکار نماییم.

در زمینه‌ی تجزیه‌ و تحلیل علل این انشقاق و حتی انشعابات گذشته‌ی تاریخ حزب دمکرات، مجموعه‌ سوالاتی در صفوف حزب و خارج از آن مطرح شده‌ و راهکارهای گوناگونی نیز مورد بحث قرار می‌گیرند. هنگامیکه‌ به‌ آسیب شناسی انشقاق می‌پردازیم، بسیار مهم است که‌ در چند و چون جزئیات این مشکلات محصور نمانیم، بلکه‌ بکوشیم که‌ تمامی اعضای خانواده‌ی دمکرات با احساس مسئولیت تاریخی و آینده‌نگری، به‌ اتفاق یکدیگر به‌ تجزیه‌ و تحلیل این معضل دیرینه‌ی دمکرات که‌ متأسفانه‌ دهها سال است گریبانگیر حزب دمکرات گشته‌ و به‌ چند انشقاق انجامیده ‌است، بپردازیم. مشکلی که‌ تنها بدست اعضای خانواده‌ی بزرگ دمکرات حل و فصل خواهد شد.

خوشبختانه‌ مسأله‌ی یافتن راهی جهت حل این مشکل و چند و چون آینده‌ی دمکراتها در میان هر دو طرف ما به‌ یک موضوع مورد بحث و مناقشه‌ بدل گشته‌ و به‌ یک مسأله‌ی جدی صفوف دمکرات بطور کلی تبدیل شده‌ است. در پرتو تأثیرات چنین فضایی، دبیرکل‌های هردو طرف به‌ اتفاق همدیگر راهکارهایی را مورد بررسی قرار داده‌ و در این اواخر نیز بدین منظور نشستی در سطح رهبری هر دو حزب برگزار گردید.

 

دۆستان!

شما در کنگره‌یتان به‌ سهم خود می‌توانید راه را برای آغاز مرحله‌ی نوینی از حیات دمکراتها، هموار سازید. منظورمان از مرحله‌ی نوین آنستکه‌ حزب دمکرات بر اساس یک زیربنای مستحکم و صحیح، اتحاد خود را مجددا کسب نموده‌ و این دو طرف یا این دو حزب دمکرات در چارچوب یک حزب واحد، متحد گردند. یا اگر در کوتاه مدت نیز این مهم که‌ آرزوی مردم کردستان و دوستان وهواخواهان دمکرات است محقق نگردید، دستکم به‌ عنوان دو حزب و دو نیروی دوست، مناسبات سالمی میان ما برقرار گردد و همگام با حفظ این مناسبات، تلاش و دیالوگ در راستای تحقق آرمان اصلی که‌ عبارتست از وحدت صفوف، ادامه‌ یابد.

همچنانکه‌ اطلاع دارید کنگره‌ی 15 حزب دمکرات کردستان، دست کمیته‌ی مرکزی حزب ما را در نشست و گفتگوی مستقیم با رهبری حزب شما بمنظور برقراری ارتباط سالم و دوستانه‌ و همکاری مشترک و فراتر از اینها تلاش فزونتر برای احقاق اتحاد در یک حزب واحد طبق پرنسیپ های مورد قبول هردو طرف، باز گذاشته ‌است. اما تا آنجا که‌ به‌ حزب شما مربوط می‌شود، علیرغم نشان دادن آمادگی رهبری حزبتان برای گفتگوی مستقیم با حزب دمکرات کردستان – که‌ ما از این تحول استقبال کرده‌ایم – اکنون نیز مانع اصلی هرگونه‌ پیشرفتی در این زمینه‌، کماکان بقوت خود باقی است. این مانع نیز عبارتست از خود داری از قبول هویت واقعی طرف مقابلتان. اگر کنگره‌ی شما مایل است پاسخ مثبتی به‌ تاریخ و پیام وحدت طلبانه‌ی مردم کردستان و انتظارات دوستان و هواداران و خواستاران اتحاد دمکراتها بدهد، باید شجاعت از میان برداشتن این مانع را از خود نشان دهد و نه‌ تنها دست رهبری آینده‌ی حزب را در این خصوص باز بگذارد، بلکه‌ آنرا موظف سازد که‌ با واقعیات آنگونه‌ که‌ هست برخورد نماید، تا بمنظور یافتن راهکارنزدیک شدن به‌ یکدیگر و فراتر از آن اتحاد و وحدت صفوف دمکراتها، با حزب دمکرات کردستان وارد یک گفتگو و دیالوگ جدی شود.

ما یکبار دیگر ضمن تأکید بر موضع وحدت طلبانه‌ی خویش، توجه‌ شما و کنگره‌ی شما را بسوی انتظارات بجایی که‌ در این مقطع از شما می‌رود، جلب می‌نماییم. انتظار داریم با توجه‌ به‌ مصالح ملت کرد در کردستان ایران و بویژه‌ لزوم وحدت صفوف دمکراتها، کنگره‌ی شما این موضع را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ و تصمیمات مقتضی را در این خصوص اتخاذ نماید تا پیامد آنها زمینه‌ساز آغاز فصل نوینی در حل و فصل این مشکل گردد.

با این امید، پیروزی کنگره‌ تان را آرزومندیم.

دفتر سیاسی

حزب دمکرات کردستان

/۷/۱٣۹۱ - ۲۲/۹/۲۰۱۲

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه