بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 23 مرداد 1391 ـ  13 ماه اگوست 2011

 

انتخابات آزاد يا آزادی انتخاب؟

آرمان نجم

طرح انتخابات آزاد و حاکمیت صندوق رای که از سوی اصلاح طلبان حکومتی ِ رانده شده از مال و منال و اریکه قدرت، و نیروهای سیاسی همسو با آنها در خارج از کشور مطرح می شود، تقابلی اشکار در برابر خواسته های تاریخی و دمکراتیک مردم ایران است. بی شک تجربهء سه دهه حکومت شریعتمداران اسلامی، و بویژه جنبش آزادیخواهانه و خونبار خرداد 88، ثابت کرده است که برگزاری چنین انتخاباتی در زمان حاکمیت اسلامی توهمی باطل است.

برگزاری یک انتخابات آزاد به ابزاری مادی و معنوی نیازمند است تا بتواند به فعل در آید. نه قانون اساسی تبعیض آمیز حکومت اسلامی ـ با تمام ظرفیت های خود ـ و نه دست اندرکاران و سیاستمداران فاسد و متحجر آن قادر خواهند بود چنین امری را به انجام رسانند. به هر حال، واقعیت این است که حکومت اسلامی از یکسو در این سه دهه توسط عوامل و نمایندگان خود در خارج کشور و یا توسط اصلاح طلبان حکومتی ـ برای موازی سازی ـ طرح هایی را که هدفی جز بوجود آوردن عدم اعتماد و پراکندگی در میان نیروهای اپوزیسیون واقعی ندارد، برای تداوم حکومت خود مطرح کرده است و، از سوی دیگر، جلوگیری از ایجاد شورایی ملی و سکولار و برنداز در برون مرز را در دستور کار خود داشته است.

بسیاری از این نیروها و شخصیت های سیاسی در امتداد و روند انقلابی که سه دهه پیش اتفاق افتاد و در امتحانی تاریخی و نهایی که در مقابل خود داشتند رفوزه شدند و افکار عمومی در داخل و خارج ایران آنها را از حق تدریس و برنامه ریزی برای جامعه منع کرد.

در درون و برون مرز این رفوزه شدگان سیاسی که به نسل های گذشته تعلق دارند و خود را نیز گهگاهی، با پسوندهای مختلف، "دمکرات" می نامند واقف نیستند که خود سدی در مقابل نسل های جدید ایجاد کرده اند و مانع به حرکت در آمدن و مطرح شدن خواسته های بر حق آنها هستند. رفتار سیاسی آنها، علیرغم اینکه خواهان حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش هستند و خود را جمهوریخواه می نامند، اما بیشر شبیه به پادشاهان، با تمام معانی استبدادی که این مفهوم می تواند در خود داشته باشد، هستند. این چهره ها و شخصیت های سیاسی هرگز شجاعت اخلاقی سکوت کردن و کناره گیری از سیاست را ندارند. گویا منافع ملی ما با جذبهء آنها گره خورده است.

خاورمیانهء دیکتاتور زده به ما می آموزد که سکولاریسم شرط لازم برای رسیدن به آزادی و دمکراسی است، اما شرط کافی نیست. حکومت مصر، یمن، لیبی، سوریه و تونس حکومت هائی سکولار بودند یا هستند اما به منشور اعلامیه جهانی حقوق بشر پایبند نبوده اند. سکولاریسم هم بدون پایبندی به حقوق بشر و آزادی های آن ره به جایی نخواهد برد. به عبارتی، سکولاریسم و حقوق بشر دو روی سکهء آزادی و دمکراسی در ایران هستند.

مردم ایران آخرین انتخابات نمایشی حکومت را به جنبشی آزادیخواهانه تبدیل کردند که صدای آن به گوش مردم دربند خاور میانه و دنیا رسید.در این جنبش مسالمت آمیز ابتدا عبارت «رأی من کو ؟» در شعارها وخواسته های آنها مطرح شد. البته می دانید که این شعارها، علیرغم تلاش اصلاح طلبان حکومتی برای مهارشان، خیلی زود رادیکالیزه شده و کل حکومت اسلامی و رهبرش را در بر گرفتند.

اجزاء این عبارت برای من از مفهوم گسترده ای برخوردار بودند که بدون تردید فراتر از انتخابات قلابی حکومت اسلامی، که در سراسر عمر خود آن را بارها برگزار کرده بود، قرار داشت. واژهء "رأی" جامعه ای را تداعی می کرد که شهروندان آن با پذیرش مسئولیت و با اتکا به عقل و خرد جمعی خود، خواستار بدست گرفتن سرنوشت خویش بودند. و واژهء "من" از اصالت فردیتی سخن می گفت که آزادی انتخاب را برای خود حق می دانست. این دو مفهوم چشم اندازی جدید از زندگی را فراروی انسان ایرانی قرار می داد. بدینسان، حرکت جامعه و جنبش برخواسته از آن بر اساس سه اصل مهم فردیت، عقل و آزادی به پیش رفت.

این سه عنصر مهم اجتماعی که پایه و اساس تحولات اخیر در ایران بوده اند، همراه با پدیده های فرهنگ ایرانی، در ضمیر ناخوداگاه مردم، از شعور و بینش سیاسی سکولار آنها، پادزهری را ساخته است که در مقابل آن حکومت اسلامی پس از سه دهه سرکوب و جنایت هنوز ترس از محفوظ ماندن روزگار خود و انقلاب اش را دارد.

ماهیت حکومت اسلامی در تضاد و در تقابل با این عناصراجتماعی و فرهنگ ایرانی است. شریعتمداران دینکار، حق حاکمیت ملی را با ارعاب و کشتار از مردم ایران سلب کرده اند. بدون بازستانی این حق مسلم مردم، دفاع از منافع ملی ایران و حقوق ملی مردم برای مشارکت در حق انتخاب سرنوشت خویش، امکان پذیر نخواهد بود.

حاکمیت ملی و حق انتخاب زمانی به وقوع می پیوندند که این حکومت ضد ایرانی برچیده شده باشد و مردم به منظور انتخاب نمایندگان خود در مجلس مؤسسان جهت تدوین قانون اساسی نوین ایران و تعیین نظام سیاسی آینده و برگزاری همه پرسی برای تصویب آن شرکت کنند.

10 آگوست 2012

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه