بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهارشنبه 18 مرداد 1391 ـ  8 ماه اگوست 2011

 

روند تبدیل سرنگونی به سرگرمی!

محمد هادی

معمولاً در دنیای بی انتهای اینترنت و در بسیاری از سایت های جدّی و بازرگانی، هیچ کلیکی، الکی و مجانی  نیست و غالباً کلیکها برای صاحبان مشاغل و سایتها خرج دارند در زمینه داشتن بالاترین میزان کلیک و جستجو در اقیانوس اطلاعات گوگول، علی الحساب  کلمات خدا و سکس هر دو رکوردار هستند! یعنی جستجوی جاودانۀ خدا و راز وسوسه انگیز جاذبۀ  جنسی در  اینترنت و در اذهان بسیاری از جویندگان در رقابتِ شانه به شانه بسر میبرند! همچنانکه تعداد کلیسا ها و مشروب فروشی ها در مناطق فقیر آمریکا! امّا قضیۀ کلیک و سرک کشیدن به سایت برخی از نیروهای اپوزیسیون تراژی- کمدی و داستان دیگری است. برای بعضی نیروها صرف داشتن سایت در دنیای مجازی- بعنوان میان بری ساده و آسان تر در مقایسه با دنیای اقعی- می تواند جایگزینی برای فعالیت های گروهی، حزبی و جبهه ای در فرا خواندن دیگر نیروها - از جمله برای تشکیل آلترناتیو - باشد! از جمله عوارضِ جانبیِ و ناخوش آیند اینگونه سایت ها، این است که مسئولین آنها، صفحه مانیتور را با صحنهء واقعی اجتماع عوضی گرفته و احتمالاً هر کیلیک و سرک کشیدن به سایت خود را به حساب «کردیت» و داشتن «سمپات» برای خط و خطوط سیاسی خود بگذارند!

گذشته از کسانی که تقریباً در حد اعتیاد بدون سایت گردی های شبانهِ روزی، صبح را به شب نمی رسانند، معمولاً بسیاری از علاقمندان مسائل سیاسی، به بسیاری از سایت ها سر میزنند! اینگونه عوضی گرفتن کیلیک ها بعنوان کردیت و سمپاتی، تازه جدا از کیلیک های سفارشی سربازان سایبری  آخوندها در اینترنت می باشد که همراه با سایر پارامترها و زد و بند های سیاسی- با کلیک ها و ایمیل های بیشمار خود، مسئولین خود شیفته و مستعد این نوع سایت ها را سرکار و زیر بغل  آنها هندوانۀ رهبری و زیر پای آنها پوست موز آلترناتیوسازی می گذارند! تا آنجا که مسئولین آنها - در سیمای سازمان و حزب و جبهه دست به تشکیل آلترناتیو زده و در این رابطه بعضاً چنان ساده سازی می کنند که گویی رژیم آخوندها سرنگون شده و فقط کسی نیست که قدرت و حکومت بی صاحب را از زمین بردارد!

در جدیت چنین جبهه و آلترناتیو سازی همین بس است  که در جلسهء برگزاری و تشکیل و اعلام کمیته مرکزی آن، تعدادی از کسانی که قرار است از بنیانگذاران اولیه باشند بدلایل تنبلی و بی نظمی و... حضور پیدا نمی کنند! بدتر اینکه همزمان انتظار دارند تا دیگر نیروهای جدی و قوی تر دعوت اینان را اجابت و بر سر زنان و سینه زنان بدنبال اینان بدوند! در حالی که بنا به طبیعت جذب و همکاری نیروهای اجتماعی معمولاً این نیروهای کوچکترند که جذب نیروهای بزرگتر می شوند نه بالعکس! حتّی اگر نیروهای بزرگتر- اشتباهاً - نیروهای فردی و کوچکتر را بحساب نیاورند این امر ِ نادرست بسی طبیعی تر از آن است که  نیروهای کوچکتر، نیروهای بسیار بزرگتر از خود را ندیده و یا به روی خود نیاورند!

در پاسخ به انتقاد به اینگونه آلترناتیو سازی های غیر واقعی و سر ِکاری از جمله معمولاً می گویند: واقعاً اگر تلاش برای تشکیل و معرفی آلترناتیو، در تغییر و تحولات سیاسی ایران دارای اهمیت و یا تاثیر نیست پس چرا این همه مورد توجه و ایراد و انتقاد قرار می گیرند! آیا این امر خود نشانۀ ارزش و اهمیت آلترناتیو مورد بحث  نیست؟ اولاً در مسائل سیاسی- اجتماعی هر جلب توجهی لزوماً بمعنی داشتن اهمیت واقعی و تاثیرگذاری مثبت نیست! در اینجا پرداختن به  این نوع تشکیل و معرفی آلترناتیو - برخلاف تصور  و ادعای مسئولین مربوطه - نه از حسادت و بخل دیگر نیروها و نه از زاویهء وزن و اهمیت آنهاست!   علّت اصلی توجه و انتقاد به اینگونه آلترناتیو سازی- ای بسا بر خلاف خواست مسئولین آنها- گاهاً می تواند منجر به لوث شدن پروژۀ آلترناتیو واقعی و نیز «آتو» دادن به رژیم آخوندها در به مسخره گرفتن کل نیروهای اپوزیسیون گردد؛ امری که از زمان ریاست جمهوری رفسنجانی سال هاست  که  هم تاکتیک و هم استراتژی رژیم در برخورد با نیروهای اپوزیسیون بوده است!

آخوندها، در طی سه دهۀ گذشته، خود بخوبی می دانند که در انظار بین المللی، چهره ای زشت و ضدانسانی و غیر قابل دفاع دارند؛ بهمین دلیل- یعنی عملی نبودن تبلیغ و دفاع مستقیم  از نظام - خط رژیم در برخورد با اپوزیسیون خارج از کشور مبتنی بر هر چه بیشتر لوث کردن و مخدوش نشان دادن آنها می باشد! تا بدین ترتیب حداقل از زشتی چهرۀ کریه نظام کاسته و همزمان به دنیا نشان دهند که مخالفان رژیم هم چندان آش دهن سوزی نیستند!  و اینجاست که آلترناتیوسازان غیر واقعی- در روند تبدیل سرنگونی به سرگرمی- ناخواسته هیزم بیار آتشی می شوند که گرمی آن نصیب آخوندها شده و دودش به چشم جدی ترین نیروهای اپوزیسیون می رود!                                                                    

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه