بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات اين پايگاه

نوشته های

شهباز نخعی

shahbaznakhai8@gmail.com

جمعه 22 ارديبهشت 1391 ـ  11 ماه مه 2012

 

 

پیروزی شما دور نیست!

بیش از چهار صد روز از آغاز بپاخیزی دلاورانهء مردم سوریه در برابر رژیم سفاک و آدمکش بشار اسد می گذرد و هفتهء آینده این قیام چهاردهمین ماه خود را پشت سر خواهد گذاشت. رستاخیز مردم شجاع و استوار سوریه که تاکنون به بهای جان بیش از 11 هزار انسان، زندانی شدن هزاران نفر، آوارگی ده ها هزار و خانه خرابی صدها هزار نفر دیگر، غالبا غیرنظامی و بی دفاع، تمام شده و ایستادگی و پایداری بی نظیر مردم سوریه حاوی درس هائی گرانبها برای بسیاری از ملت های اسیر چنگال خودکامگان، از جمله نظام شرور و اهریمنی ولایت مطلقه فقیه است که آموختن این درس ها بر روند از بین رفتن نظام های استبدادی و جلوگیری از تداوم و استمرار آنها اثر ژرف خواهد گداشت.

نخستین به درس ارزش بی چون و چرای پایداری و استواری برای از جا کندن و بیرون راندن نظام استبدادی مربوط است. همهء قربانیان جنایات روزمرهء 14 ماه گذشته بشار اسد، مادر داشتته اند و بی تردید این مادران به حکم غریزهء مادری فرزندان دلبند خود را بیش از جان خویش دوست داشته و دارند.  اما رمز تداوم پایداری شگفت انگیز مردم سوریه در این است که این مادران به این باور رسیده اند که از جا کندن و سرنگون کردن نظام استبدادی بهایی دارد که باید پرداخت و خون فرزند ایشان در پرداخت این بها از دیگران رنگین تر نیست. دروافع، این مادران بر غریزهء مادری خود از این راه چیره می شوند که به جای مادر یک یا چند فرزند بودن، خود را به مقام مادر همهء فرزندان ملت ارتقاء می دهند، به جای از سطح، از بالا به مسئله می نگرند و می خواهند با پرداخت بهای دادن چند هزار قربانی – که فرزند خودشان نیز می تواند در میان آنها باشد-، میلیون ها جوان را از ننگ زندگی برده  وار در سلطهء نظام استبدادی رهایی بخشند. 

درس دوم این است که تودهء مردم درمی یابند که برخلاف ادعاهای فراوان، در نزد خودکامگان، میهن و ملت و مردم واژه هایی فاقد مفهوم واقعی هستند.  تا زمانی که مردم، رام و سر به زیر، به فرمان خودکامه گردن می نهند، او آنها را تحقیر می کند و اطاعت شان را دلیل بزرگی و اقتدار و عظمت خود می پندارد و زمانی که سرپیچی و نافرمانی کردند جز به ماندگاری چند روز بیشتر خود، حتی به بهای کشتار جمعی و ویران کردن شهرها و خانه های مردم بی دفاع، نمی اندیشد.

درس ارزشمند دیگری که مردم شجاع سوریه به دیگر ملت های اسیر چنگال نظام های استبدادی داده و می دهند این است که اگرچه کشورهای خارجی و بیگانگان در مورد هر کشوری منافع و مطامع خاص خود را دارند، اما در برابر مردمی که یکپارچه بپا خاسته اند و می دانند چه می خواهند و چرا می خواهند، ناگزیر سرتسلیم – و تکریم و احترام – فرود می آورند و منافع و مطامع خود را با آن تطبیق می دهند.

خدا می داند که آموختن این درس برای ما که ویروس دایی جان ناپلئونی ذهنمان را آلوده است تا چه حد می تواند مفید و کارساز باشد. در این زمینه کارنامهء رستاخیز مردم سوریه دارای نمراتی درخشان است و آنها به خوبی نشان داده اند که چگونه می توان با دست خالی اما اراده ای استوار، اراده خود را نه تنها بر خودکامهء جنایتکار، بلکه بر بیگانگان سودپرست و مماشات گر نیز تا جایی تحمیل کرد که حتی کشورهایی مانند روسیه و چین، که تاکنون درکنار حکومت آخوندی حامیان سرسخت رژیم جنایتکار بشار اسد بوده اند، به فکر تجدید نظر در رفتار خود و تماس گرفتن با مخالفان می افتند.

و سرانجام این درس که یک ملت کوچک که در مناسبات جهانی کمتر محلی از اعراب داشته و دنیا به آن به چشم رعایای فرمانبردار و سربزیر حزب بعث می نگریسته، چنان عزت و احترامی به دست می آورد که امروز مردم دنیا به آن به دیده شگفتی و اعجاب می نگرند.

در روی دیگر سکه، رژیم جنایتکار و بی آبروی بشار اسد و حامیان جنایتکارتر و بی آبروترش قراردارند که درمانده و سرآسیمه به هر خس و خاشاکی می آویزند و به هر حیله و ترفندی دست می زنند تا بلکه رژیم فاسد و محکوم به نابودی را دستکم برای مدتی نجات دهند و ازاین ستون به آن ستون فرجی بیابند.  مدتی به خیال خود با رفراندوم مسخره و فرمایشی که مردم به آن اعتنا نکردند و رژیم با وقاحت مدعی شد 89 درصد مردم درآن به حکومت بشار اسد رأی اعتماد داده اند وقت می خرند، چند گاهی با پذیرش ظاهری ناظران اتحادیه عرب به گمان خود دنیا را گول می زنند و زمانی را نیز با پذیرش دروغین طرح کوفی عنان مبنی بر توقف خشونت ها و حمله نظامیان به شهرها و خانه های مسکونی سپری می کنند و برخلاف همه قول و قرارها، همزمان با پذیرش طرح به حملهء وحشیانه به خانه های مسکونی و شهروندان بی دفاع ادامه می دهند.

در ادامهء همین روند فریبکاری و خریدن وقت، این هفته رژیم سوریه اعلام کرد که انتخابات پارلمانی برگزار می کند.  به گزارش "العربیه" در تاریخ 7 می: «رژیم سوریه اولین انتخابات پارلمانی را بعد از صدور قانون جدید تشکیل احزاب برگزار کرد. این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که عملیات نظامی نیروهای رژیم همچنان ادامه دارد و مخالفان اعلام کرده اند این روند که با گلوله باران مناطق مختلف همراه است بیانگر عدم جدی بودن نظام برای حل مسالمت آمیز بحران است.  مخالفان این انتخابات را "اقدامی مضحک" به هدف ادامه حکومت رژیم بشار اسد توصیف کردند. گروه های مختلف مخالف نظام خواستار تحریم انتخابات و آغاز اعتصاب علیه رژیم شدند».

در این میان، حامیان درمانده رژیم بشار اسد که از حمایت های همه جانبه خود جز زیان و بدنامی طرفی نبسته اند، تلوتلوخوران به هر دری می زنند. چین و روسیه پس از مدتی مقاومت برای جلوگیری از محکومیت رژیم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، ناگزیر با اعزام ناظران بین المللی موافقت می کنند و چین دریک چرخش آشکار حتی برهان غلیون رییس شورای مخالفان رژیم بشار اسد را درکشور خود می پذیرد تا با او گفتگو کند.

بدتر از همه وضعیت ولی مطلقه فقیه است که پس از آنکه همه تخم مرغ های خود را در سبد شکستهء رژیم فاسد و محکوم به زوال بشار اسد گذاشته و علاوه بر میلیارد ها دلار پول بی زبان مردم به فقرکشیده شدهء ایران، سیل کمک های نظامی و تسلیحاتی را نیز برای او گسیل داشته و با این نابخردی محض عملاً خود را در برابر مردم سوریه قرار داده، اکنون که هر روز سقوط رژیم حاکم بر سوریه مسلم تر می شود، به هر دستاویزی می آویزد تا خبط و خطاهای فاحش خود را به نوعی توجیه کند.

نمونه ای از این یاوه های توجیه گرانه را می توان در یک تارنمای وابسته به ولی مطلقه فقیه به نام "رایحهء ظهور" یافت که با چشم بستن به همه جنایت های بشار اسد و فداکاری ها و جانبازی های مردم دلاور و مقاوم سوریه، ناشیانه می کوشد صورت مسئله را در حد یک توطئه بین المللی که بشار اسد نازنین قربانی آن خواهد بود تقلیل دهد. "رایحه ظهور" در مطلبی با عنوان: "نقش اردن در حمله به خاک سوریه" از «رزمایش بزرگ نظامی "الاسد المناهب" (شیر درکمین) در اردن و آماده سازی 17 کشور عربی و غربی برای حملهء نظامی به سوریه» خبر می دهد و برخی از "نشانه ها و علائم" آن را چنین بر می شمارد:

- محدودیت مرخصی نظامیان ارتش اردن

- انتقال جنگجویان مسلح از لیبی به اردن

- فعالیت گستردهء نیروهای موساد در اردن

- جنگ روانی و رسانه ای اردن علیه سوریه

- دستور اوباما برای بررسی طرح حمله به سوریه

- تحولات نظامی اسراییل در مرزهای سوریه و لبنان

- استقرار سیستم های موشکی پاتریوت در مرز سوریه

- همکاری سازمان القاعده در حمله از خاک اردن به سوریه

- انتقال نظامیان امریکایی در سال 2011 از عراق به اردن

- همکاری باقیمانده های حزب بعث عراق درحمله به سوریه

- انتقال تجهیزات سنگین نظامی از سوی امریکا به اردن

- برپایی اردوگاه نظامی درمنطقه حائل مرزی رمنا توسط اردن

- کمک هایی آشکار 10 و 25 میلیون دلاری امریکا به شورشیان مسلح سوریه

- آموزش شورشیان سوریه توسط شرکت امنیتی بلک واتر و اعزام آنهابرای عملیات به شهر درعا

- تشکیل ستاد هماهنگی اطلاعاتی و سازماندهی مشترک امریکا، ناتو، قطر، عربستان، ترکیه و اردن

- طراحی طرح دخالت نظامی مقامات امریکایی و عرب به بهانه حفظ انبارهای سلاح های شیمیایی سوریه

-  حضور و اسکان 18000 جنگجوی لیبیایی به فرماندهی بلحاج در مناطق غرب امان، عبدون و شهر اربد اردن

- همکاری مشترک امریکا، ناتو، سلفی ها، اخوان المسلمین، القاعده، لیبیایی ها، بلک واتر، منافقین [مجاهدین] خلق، 14 مارس لبنان

سندی که "رایحهء ظهور" برای این فهرست بلند بالا – که برخی از آنها بخاطر تکراری بودن حذف شدند – ارائه می کند خبری کهنه از تارنمای حکومتی "مشرق" است که در تاریخ 17 فروردین 1391 با عنوان: "ارتباط رزمایش اردن با کودتای احتمالی سوریه" نوشته است: «یک پایگاه خبری اردن نوشت: رزمایش بزرگی که قراراست درماه مه با مشارکت 17 کشور عربی و غربی درمرزهای شمالی اردن برگزار شود، با کودتای احتمالی در سوریه ارتباط دارد».

"رایحه ظهور" توضیح نمی دهد که به فرض که این یاوه سرایی ها صحت داشته باشند، چگونه مقام معظم ولایت مطلقه فقیه، که خود را عقل کل عالم می پندارد و نظر خود را – به موجب فتوای کتبی که به قول محمود احمدی نژاد سندش موجود است! – بر برآیند نظرات 75 میلیون ایرانی ارجح می شمارد، از حداقل درایت سیاسی بی بهره بوده که بتواند متحد شدن و «همکاری مشترک امریکا، ناتو، سلفی ها، اخوان المسلمین، القاعده، لیبیایی ها، بلک واتر، منافقین [مجاهدین] خلق و 14 مارس لبنان» را پیش بینی کند تا علاوه بر بر باد دادن میلیارد ها دلار کشور را در چنین مخمصه ای – که حداقل آن تحمل شکستی مفتضحانه است – گرفتار نکند؟!

داشتن این حداقل درایت سیاسی چندان هم به نبوغ یا ارتباط با عالم غیب نیاز نداشت.  نمونه اش آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است که نه نابغه است و نه ادعای ارتباط با عالم غیب دارد و در آغاز بپاخیزی مردم سرافراز سوریه از بشار اسد پشتیبانی می کرد ولی با درک خصلت مردمی قیام به تدریج موضع خود را چنان تغییر داد که این هفته – 7 ماه مه – در دیدار از یکی از اردوگاه های پناهجویان سوری در مرز ترکیه و  سوریه خطاب به پناهجویان گفت: «شما هر روز قوی تر و رژیم بشار اسد هرروز ضعیف تر می شود.  ترکیه در کنار مردم سوریه است و پیروزی شما دور نیست»!

https://newsecul.ipower.com/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630