بازگشت به خانه

دوشنبه 18 ارديبهشت 1391 ـ  7 ماه مه 2011

 

ایران و سایبر تروریسم

فرامرز دادرس

در آستانهء قرن بیست و یکم، سایبر تروریسم، یکی از چالش های بزرگ کشورهای جهان است. سازندگان فن آوری های پیشرفته، قربانی دست آورد های خودشان شده اند. در برابر این تهدیدات، چند سال است که دولت ها می کوشند تا به امکانات و ابزار مقابله  با سایبر تروریسم دست یابند. سناریو های گوناگونی در نظر گرفته می شوند، آزمایش راهکارهای مبارزه با حملات به شبکه های مخابراتی، مراکز تأمین و پشتیبانی، آب، برق، انرژی، شبکه های ترابری، شبکه های بانکی و غیره، مورد بررسی قرار می گیرند. 

عملیات سایبر تروریسم، پیوندی با سناریوی فیلم های تخیلی ندارد. هنگامی که در هشتم نوامبر 2011، تأسیسات کنترل آبرسانی ایالت ایلینویز آمریکا، هدف حمله سایبر تروریستی هدایت شده از دورن خاک روسیه واقع شد، هر چند که پیامد های ناگوار و مهمی به دنبال نداشت ولی به بسته شدن موقت بخش هایی از تأسیسات انجامید، این حمله سایبری به عنوان یک هشدار جدی  تلقی شد. سایبر تروریست ها، موفق شدند به درون و قلب سیستم مدیریت این شبکه نفوذ کرده و به یک شبکه دیگر کنترل سیستم آبرسانی آمریکایی نیز حمله کردند.

در سال 2007، میلادی کشور استونی، هدف یک سلسله حملات سایبری واقع شد، در همان زمان گفته شد که دلیل آن، حذف یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم در مرکز شهر تالین بوده است. این حملات موجب شد تا بسیاری از شبکه های دولتی از کار افتاد و در نتیجه ضعف این ساختار ها را در برابر حملات کامپیوتری نشان داد.

به گزارش محرمانهء سازمان اطلاعات و امنیت کانادا، در تابستان سال 2003، در جریان قطع برق ده ها میلیون مشترک برق در آمریکای شمالی (شمال آمریکا و کانادا) ، که منجر به وارد آمدن خساراتی در حدود شش میلیارد دلار شد، نشان داد که حملات سایبر تروریسم می تواند چه خساراتی بر اقتصاد یک کشور وارد کند.

در ژوئیه 2009، شمار بسیاری حملهء سایبری علیه سایت های دولت آمریکا از جمله پنتاگون و کاخ سفید، و هم چنین علیه شبکه های دولتی کره جنوبی انجام شد، هر دو دولت آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی را به این عملیات متهم کردند. برخی از این حملات سایبری از سوی گروه هایی انجام می شود که پیوندی با جنبش های تروریستی ندارند، البته امکان نفوذ گروه های تندرو در میان هکر ها را باید در نظر گرفت.

در ژوئیه 2011، یک گروه ناشناس با نفوذ در شبکهء کامپیوتری پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، موفق شد، بیست و چهار هزار فایل کامپیوتری حاوی اطلاعاتی در زمینه ساخت و تولید سلاح های آینده به سرقت ببرند، مقامات آمریکایی نگرانند که این اطلاعات به دست گروه های تروریست بیافتند. به گفته مسئولین امنیتی پنتاگون، این حمله سایبری از سوی یک سازمان اطلاعاتی خارجی انجام شده است.

در سال 2010 در ایران، ویروس استاکس نت، موجب آلوده شدن سیستم های بیش از سی هزار کامپیوتر از جمله کامپیوتر هایی که در مرکز اتمی بوشهر کار می کردند شد. از این حمله به عنوان یک ضربهء هدفمند به تأسیسات با ارزش مستقر در ایران یاد شد، که بی شک در پیوند با برنامه های اتمی این کشور بود.

رویداد های کنونی نشان می دهد که تنها گروه های تندرو یا بنیاد گرا نیستند که به دنبال دست یابی به امکانات سایبر تروریسم می باشند، بلکه شماری از دولت های جهان در پی بر پایی و سازماندهی یک نیرو، افزون بر دیگر نیرو های ارتش خود، برای حمله به ساختار های کامپیوتری دشمن می باشند. از کشورهایی مانند؛ چین، آمریکا، هند، ایران، اسرائیل، کره جنوبی و کره شمالی به عنوان مظنون حملات سایبری نام برده می شود.

«یکان 8200» نام واحد اطلاعات الکترونیکی ارتش اسرائیل، متخصص نفوذ الکترو مغناطیسی و کشف رمز می باشد، این واحد اسرائیلی، از سوی بسیاری از کارشناسان امنیت کامپیوتری، مسئول برنامه ریزی ویروس استاکس نت شناخته شده است، همین یکان به تازگی مظنون به حمله سایبری به شبکه های کامپیوتری فلسطینی ها در سراسر جهان شناخته شد، این حملات یک روز پس از عضویت فلسطین در یونسکو رخ داد.

در هفته های اخير دو حملهء سایبری در ابعاد گسترده به دو نهاد دولتی در ایران، ضرورت باز بینی ساختارهای امنیت کامپیوتری و اینترنتی کشور را افزایش داد. هر دو این حملات به هدف دست یابی به اطلاعات طبقه بندی شده بود.

نخستین حمله به شبکه های مراکز وابسته به صنعت نفت بود. ایران متهم شده است که رادار های کشتی های نفت کش خود را خاموش کرده تا کشورهای غربی نتوانند، مقصد نفت کش ها و مشتریان نفت ایران را در دریا های آزاد شناسایی کنند.

در تاریخ بیست و یکم آوریل 2009، مرکز بین المللی برای پژوهش و توسعه در لندن گزارش داد که ایران از مناطق نفتی در مرز های مشترک خود با عراق، تاکنون صد و سی هزار بشکه نفت به سرقت برده است، به گفته این مرکز، میزان ذخائر نفتی موجود در مناطق مرزی ایران و عراق، یکصد میلیارد بشکه تخمین زده می شود. بر پایهء گزارش همین مرکز، میزان نفتی که ایران به گونه غیر قانونی از سفره های زیر زمینی کشورعراق برداشت می کند ، برابر چهارده در صد ذخائر نفتی عراق می باشد. در آمد سالانهء ایران از این میزان نفت، برابر چهارده میلیارد دلار می شود.

چند روز پس از حمله به وزارت نفت، دومین حمله سایبری به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری انجام شد. انگیزه این حملهء سایبری  دست یابی به پروژه‌های مشترک میان وزارت علوم و وزارت دفاع عنوان شد.

دست یابی به اطلاعات طبقه بندی شدهء ایران در زمینه های پژوهشی و پروژه های مشترک میان نهاد های دولتی و مراکزعلمی آن، به کشورهای دیگر اجازه می دهد تا مسیر برنامه های علمی و فنی ایران را در زمینه های گوناگون ردیابی و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و به میزان پیشرفت این برنامه ها و نقاط ضعف و برجسته آن دست یابند.

امروزه فضای سایبری برای مبادلات بازرگانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری شناخته می شود، این دنیای مجازی، رفتار ها و دیدگاه جهانی را نیز عمیقاً دگرگون کرده است.

در این میان جامعهء هکرها، به دلیل قدرت عملیات سایبری و تأثیر آن، به بازیگر نقش اول در زمینه های اجتماعی و امنیتی تبدیل شده و جایگاه ویژه ای در بررسی های استراتژیکی دوران ما به دست آورده است. یکی از نگرانی های دولت ها در این است که هکر ها، ارتش کامپیوتری خود را در اختیار سازمان های تروریستی  قرار دهند.

 

منابع:

http://www.reuters.com/article/2011/11/19/cybersecurity-attack-idUSN1E7AH1QU20111119

http://www.lepoint.fr/actualites-technologie-internet/2008-01-25/condamnation-d-un-russe-pour-cyber-attaque-contre-l-estonie/1387/0/220620

http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2011/03/04/97001-20110304FILWWW00278-une-cyberattaque-vise-la-coree-du-sud.php

http://archives.radio-canada.ca/economie_affaires/energie/clips/14225/

http://fr.euronews.com/2011/07/15/cyber-attaque-au-pentagone/

http://www.france24.com/fr/20101006--revue-presse-internationale-iran-israel-stuxnet-attaque-virale-unite-8200-aman-renseignement

http://www.lepoint.fr/monde/iran-le-secteur-petrolier-victime-d-une-attaque-informatique-23-04-2012-14544

http://www.israel-flash.com/2012/04/exclusif-l%E2%80%99iran-vole-chaque-annee-17-milliards-de-dollars-de-petrole-irakien/#axzz1tY47cVsF

http://www.dw.de/dw/article/0,,15916611,00.html

http://radiokoocheh.com/article/159577

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه