بازگشت به خانه

چهارشنبه 16 آذر 1390 ـ  7 دسامبر 2011

 

سکولاریسم در جنوب شهر!

جدایی کاملِ لات و لوت ها از سیاست!

محمّد هادی-آمریکا

بعنوان مقدمه- در رابطه با عنوان نه چندان جدّی این نوشته، باید یادآوری نمود که در اواخر دوران رژیم شاه، احتمالاً بدلیل حضور تفکرات چپ و نفوذ ادبیات کارگری و... نوعی برداشت اشتباه و غیر واقعی  نسبت به طبقات و اقشار فقیر و تهیدست در نزد روشنفکران و مبارزان وجود داشت مبنی بر اینکه صرف فقیر و جنوب شهری بودن، عاملی مثبت در ارزیابی انگیزه و توان طبقات فرودست در مبارزه برای تغییر و دگرگونی های اجتماعی محسوب میشد! اصطلاحِ "بچه های اعماق"- با بارِ مثبت و مردمی- در اشعار و نوشتار شاعران و نویسندگان، اشاره به این سوء تفاهم بود، سوء تفاهمی که بعد از قیام و خانه تکانی جامعه و فتح شمال شهر توسط جنوب شهر، نتایج تلخ خود را در برابر بهت و تعجب همگان بنمایش گذاشت و حکومت آخوندها - بمثابۀ نماینده ارتجاعی و عقب مانده ترین اقشار و طبقات - به منبر خلافت خزید!

جنوب شهر تهران - بعنوان نمونه - بدلایلی محیط و خاکی حاصلخیز برای پرورشِ لش و لوش و لات و لوت ها بود جدا از پیوند قدیمی آخوند- لمپن، در دوران شاه نوعی همکاری و اتحاد موقت در ماه محرم بین آخوندها و لات و لوت ها در برپایی تکیه ها و راه انداختن دستجات سینه و زنجیر زنی برقرار بود که بعد از قیام و قبضۀ قدرت توسط آخوندها، تبدیل به اتحادی تمام وقت و همیشگی شد و دستجات لات و لوت و ازاذل و اوباش در راستای تحکیم حکومت آخوندها، فجایع و جنایات بیشماری مرتکب شدند!   

در تائید سمبولیکِ مساعد بودن جنوب شهر تهران برای رویش لات و لوت ها، شاید ذکر خاطره ای از جشن مهرگان ایرانیان جنوب کالیفرنیا در چند سال پیش بیمورد نباشد: در این جشن که در محوطه ای باز برگزار می شد هر شهر و استانی از ایران غرفه هایی داشتند که در آن محصولات هنری و صنایع دستی خود را عرضه کرده بودند از همه جالب تر غرفۀ تهران بود که بصورت چهار راه و کوچه دکور شده بود که در آن جاهلی کلاه مخملی با دستمال یزدی در گردن و تسبیح شاه مقصود در دست- بعنوان تحفه و محصول تهران ـ ایستاده بود و از بازدید کنندگان غرفه با رقص شاطری و باباکرم پذیرایی می کرد! در رابطه با عادت علافی و سرکوچه و چهار راه ایستادن لات و لوت ها و بیکاره های تمام وقت، در بعضی محلات از آنها بعنوان مجسمه برای آدرس دادن استفاده می شد. مثلاً گاهی برای نشانی دادن می گفتند: همینطوری برو نرسیده به حسن خر گردن به پیچ به طرف چپ، چند قدم از محمد زاغول می گذری تا  می رسی به مقصد! این آدرس و مجسمه های شدیداً مردم آزار حتی وقتی بدلایلی از محل قدیمی خود می رفتند بنا به عادت سر کوچه ایستادن، هر روز با اتوبوس یا تاکسی- مانند کار رسمی و اداری - به محلۀ قدیمی خود می آمدند و بعد از 7- 8 ساعت کشیک دادن- آخر شب ها برمی گشتند!  

بدون آنکه حق هیچ پیش کسوت و لات و لوتی خورده و یا نادیده گرفته شود شاید بتوان شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ را در تاریخ معاصر ایران علامت و نقطۀ آغاز دخالتِ وسیع و دسته جمعی لات و لوت ها در سیاست بحساب آورد. بیدلیل نیست که نام شعبان بی مخ بطور عجیبی با کودتای 28 مرداد 32 علیه حکومت ملّی و قانونی مصدق گره خورده و در تاریخ ثبت شده است! بطوریکه حتّی در مدارک منتشر شده توسط سازمان سیا، از شعبان جعفری با لقب Brainless Shaban  یاد شده است!

تفاوت رژیم شاه با فاشیسم ضدبشری آخوندها را، جدا از سایر زمینه های سیاسی- اجتماعی، می توان حتی در نوع  لات و لوت های هر دو رژیم دید! لات و لوت های زمان شاه خواهی نخواهی در محدودۀ دیکتاتوری کلاسیک و غرب گرای رژیم شاه فعال بودند و بدلیل ظواهر متجدد و امروزی رژیم حتی شاه- علیرغم چند ملاقات و صحبت های در گوشی با شعبان بی مخ- اجازه نمی داد عکسی از آن دو در جراید چاپ شود. دیگر اینکه در رژیم شاه اگر کسی به لحاظ سیاسی با حکومت مشکلی نداشت در مقابل نیز رژیم با آنها کاری نداشت در حالیکه رژیم آخوندها بر خلاف رژیم شاه با همۀ مردم- اعم از سیاسی و غیرسیاسی- کار داشته و مزاحم و مخل آسایش و آزادی های اجتماعی آنها می باشد. بهمین دلیل لات و لوت ها این رژیم نیز در فازی دریده تر و بی شرم و حیا تر و این بار به سرکردگی مداحان و نوحه خوانان هفت خط، در خدمت ارگان های سرکوب رژیم قرار دارند! اتحاد لات و لوت ها و اراذل و اوباش ریش گذاشته با آخوندها در بعد از قیام در تقسیم کاری ننوشته بدین قرار بود که در قبال حمایت از رژیم و ارتکاب زشت ترین اعمالی- که حتّی حزب اللهی ترین طرفداران رژیم قادر به انجام آن نبودند-آخوندها نیز متقابلاً دست آنان را در انجام اعمال غیرقانونی و خودسرانه باز میگذاشت.

بعنوان یک نمونۀ علنی و خیابانی از اعمال زشت و وقیح لات و لوت های آخوندها، فقط کافی ست به لخت و برهنه رفتن آنها به میان تظاهرات زنان و آلت عریان خود را نشان و حواله دادن اشاره شود! لات و لوت های دوران آخوندی - بر خلاف زمان شاه- این بار ته ریش و فتوا و دستاویز مذهبی دارند تا خیال و وجدان نداشته آنها- برای انجام کثیف ترین اعمال غیر انسانی- راحت و آسوده باشد! هر چند اینها بدلیل خصلت لمپنی و مزدوری و زورگویی، همزمان، زبان زور و تعادل قوا را خوب می فهمند و بمحض پس شدن هوا- و بقول خودشان کیشمشی شدن اوضاع- جزء اولین کسانی هستند که غزل الفرار را سر می دهند!

باشد تا با سرنگونی آخوندها و ایجاد زمینه های مساعد اجتماعی جهت گسترش نهادها و تشکلات مدنی، سکولاریسم جنوب شهری نیز در جدایی کامل لات و لوت ها از سیاست تحقق یابد!

 

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com