بازگشت به خانه

چهارشنبه 23 شهريور 1390 ـ  14 سپتامبر 2011

 

باید کنگره ‌ای با حضور همه مخالفان ایجاد شود

مجتبی واحدی، گفتگو با بی بی سی

بی بی سی: مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی از رهبران جنبش اعتراضی در ایران گفته است باید تشکلی فراگیر شبیه یک کنگره ملی با حضور گروه های مخالف و منتقد حکومت ایران ایجاد شود.

او که برای چند سخنرانی در اروپا بسر می برد در مصاحبه با بی بی سی فارسی افزود شرایط فعلی از انتقاد گذشته و باید برای آینده به گونه ای برنامه ریزی کرد که "اگر روزی اوضاع تغییر کرد" آمادگی لازم وجود داشته باشد.

آقای واحدی گفت: "تشکلی باید درست شود که همانطور که در برخی دیگر از کشورهای دنیا تجربه شده هم مردم ایران بدانند که تکلیفشان با کیست و هم اگر قرار شد کشورهای دیگر طرف مذاکره ای داشته باشند بدانند."

اشاره او احتمالا به مواردی نظیر لیبی و سوریه است.

در جریان اعتراضات لیبی گروه های مخالف معمر قذافی، رهبر سرنگون شده این کشور، با یکدیگر ائتلاف کرده و تحت عنوان شورای ملی انتقالی رهبری مبارزه علیه او را بر عهده گرفته و با کشورهای دیگر برای فشار بر او مذاکره کردند.

شورای ملی انتقالی پس از فرار سرهنگ قذافی از طرابلس، مقر خود را از بنغازی به پایتخت منتقل کرد و اکنون بعنوان حکومت موقت لیبی مشغول به کار است.

مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نیز با ادامه اعتراضات در این کشور جلساتی برای بررسی حکومت احتمالی آینده تشکیل داده اند. ترکیه چند بار میزان گروه های اپوزویسون سوریه شده است.

مخالفان آقای اسد با وجود اختلافات قومی و ایدئولوژیک عمیقی که دارند گام هایی برای ایجاد یک شورای ملی برداشته اند.

مجتبی واحدی گفت باید چتری درست کرد تا همه گروه هایی که به نحوی مخالف و منتقد حکومت ایران هستند در آن جای بگیرند و ظرفیت این را داشته باشد که به همه بباوراند که بدنبال انحصار طلبی نیست و باید مورد تایید مردم ایران باشد.

مجتبی واحدی تاکید کرد بر خلاف اخباری که منتشر شده او خود را به هیچ وجه "در سطحی" نمی داند که بخواهد چنین کنگره ای را تشکیل بدهد، بلکه تنها پیشنهاد داده که تشکلی شبیه کنگره ملی که "حتی می تواند نام دیگری داشته باشد" ایجاد شود.

او گفت که هدف اصلی سفرش "تشریح مواضع آقای کروبی" بوده، اما در جریان آن با عده ای رایزنی هایی درباره چنین ایده ای نیز کرده، اما هیچ برنامه ریزی برای "سهم دهی" در کار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای کروبی در جریان چنین سفر و طرحی هست گفت که او طی هفت ماه گذشته در حصر بوده و مشخصا از این سفر اطلاعی ندارد، اما بطور کلی "قطعا از صحبت با گروه های مخالف و یافتن راهکاری برای آینده ایران استقبال" می کند.

آقای واحدی پیشتر به بی بی سی گفته بود که از نظر او نظام جمهوری اسلامی، با آن قرائتی که مهدی کروبی قبول داشته، سرنگون شده است.

علاوه بر او، اردشیر امیر ارجمند، مشاور میر حسین موسوی، از دیگر رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران که همراه با آقای کروبی در حصر به سر می برد، هم در پاریس به فعالیت های سیاسی و تماس با گروه های مختلف مشغول است.

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com