بازگشت به خانه

چهارشنبه 29 تير 1390 ـ  20 جولای 2011

 

بد حجابی در بناب و کاشمر!

سايت داخل کشور «فرارو»

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی از آغاز تشدید طرح مقابله با بدپوششی در سراسر کشور خبر داد و گفت: در این طرح بدحجاب‌ها سابقه‌دار شده و با تولیدکنندگان لباس‌های زننده و همچنین تولیدکنندگان آسیب‌های صوتی برخورد می‌شود.

به گزارش فرارو؛ سردار احمدرضا رادان لباس تنگ برای زنان و مردان، روسری‌هایی که از دو طرف موی زنان را هویدا می‌سازد، مانتوهای کوتاه، لباس‌های زننده و نمادهای نشان‌دهندهء جریان‌های انحرافی و گروه‌های شیطان ‌پرستی را جزء موارد بدپوششی معرفی کرده است.

 

هشدارها

از زمانی که طرح برخورد با بدحجاب‌ها موقتاً برداشته شد، و به تبع آن پوشش‌های نامناسبی رواج یافت، هر از گاه هشدارهایی در خصوص برخورد با این پدیده اجتماعی به مسوولان داده می‌شد. هشدارهایی که گاه بسیار تند و جدی و گاه ملایم و ملتمسانه بود.

چندی پیش امام جمعه بناب با انتقاد شدید از افزایش بدحجابی در جامعه و به ویژه شهر بناب به مسوولان اجرایی منطقه هشدار داد که در صورت عدم مقابله با بدحجابی نماز جمعه را اقامه نخواهد کرد.

همچنین در شهر کاشمر، امام جمعه با انتقاد از وضع نامطلوب حجاب در جامعه، بر برخورد قاطع با این معضل ناهنجار تأكید كرد و گفت: متاسفانه ما شاهد هستیم كه وضعیت حجاب و آرایش برخی از زنان نامناسب است و این مسئله یكی از مشكلات امروز جامعه ما به شمار می‌رود.

امام جمعه مشهد نیز از تاخیر در برخورد با بدحجابی به بهانه فرهنگ‌سازی و گذشت زمان انتقاد کرد و اعلام داشت که دولت نباید رفتار زنان با لباس‌های چسبان و صورت‌های آرایش کرده را تحمل کند.

در فروردین ماه سال جاری نیز، آیت‌الله احمد جنتی خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینكه هیچ‌كس حق ندارد دست نیروی انتظامی را در برخورد با بدحجابی ببندد، مسئله حجاب را موضوع روز كشور عنوان کرد و سكوت در برابر بدحجابی را گناهی نابخشودنی دانست.

 

دلایلی برای وجود بدحجابی

دلایل مختلفی و متعددی برای ظهور و بروز بدحجابی و بدپوششی در سطح جامعه ذکر شده است که به برخی از آن‌ها نظر می‌افکنیم:

 

1- اختلال فرهنگی

حجت الاسلام عبدالله نظرزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این باره معتقد است که بسیاری از بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها در جامعه، ناشی از ایجاد اختلال و عدم هماهنگی در سیستم فرهنگی است.

 

2- اساتید مخالف حجاب

حجت‌الاسلام علی حکیم، مدیر کل اطلاعات استان نور با اعلام اینکه بعضی از اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌ها، اعتقادی به حجاب وعفاف ندارند، مهمترین عامل گسترش بدحجابی وبی‌حجابی بعضی از دانشجویان وجوانان در جامعه را این افراد می‌داند.

 

3- صدا و سیما

رئیس دانشگاه باقرالعلوم برنامه‌های صدا و سیما را مقصر قلمداد کرده و در این باره گفته است: متأسفانه امروز در رسانه ملی شاهدیم، افرادی را نشان می‌دهند که با ظاهری کاملاً غیراسلامی و بدحجاب، در حال گریه کردن برای امام حسین(علیه السلام) هستند. نمایش تصاویری از زنان بدحجاب و بزرگ‌نمایی آن‌ها در رسانه‌ای که میلیون‌ها بیننده دارد، ترویج بدحجابی است.

 

4- عملکرد ضعیف پس از جنگ

افرادی که فرآیند تحولات اجتماعی و سیاسی کشور را رصد می‌کنند، بر این عقیده‌اند که فضای بدحجابی فعلی جامعه ناشی از عملکرد ضعیف برخی مسؤولان بعد از پایان جنگ بوده است. آن‌ها همچنین بر این باورند که فرآیند فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در این زمینه بی‌بازده است.

 

مجازات‌های یک جرم

بدحجابی در قانون جرم تلقی می شود. به این معنا که شخص بدحجاب جریمه و مجازات خواهد شد، ولی برای موارد اختصاصی مانند لاک زدن به ناخن، بیرون بودن موی سر از روسری، مانتوی تنگ و... جریمه مشخص تعیین نشده است و تشخیص مجازات مجرمان تنها با قاضی است.

 

74 ضربه شلاق یا دو ماه حبس

بر اساس ماده 638 قانون مربوط به جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی در بخش تعزیرات قانون مجازات‌های اسلامی، هر کس عملاً در انظار، اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق جریمه می‌شود و اگر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد، ولی عفت عمومی را جریحه دار کند فقط به حبس از 10 روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

 

2 ماه حبس و یا 50 هزار تومان جریمه برای زنان بی حجاب

بر این اساس زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، می‌توانند به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا به پرداخت جریمه نقدی از 50 تا 500 هزار ریال محکوم شوند.

علی فرهادی، دادستان کرج سقف این جریمه را 12 میلیون ریال خوانده است.

 

آغاز برخورد

امسال نیز همچون سال‌های گذشته با گرم شدن هوا، حساسیت‌ها روی نحوه پوشش و کیفیت حجاب، افزایش یافته است.

آن‌طور که بیان شده است، با آغاز تعطیلات تابستانی برخی از افراد در سواحل شمالی کشور شؤونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند و در مقابل نیروی انتظامی با استفاده از نیروهای کمکی، استان‌های گیلان و مازندران را تحت پوشش کامل طرح تشدید امنیت اخلاقی قرار خواهند داد.

از این رو، بر اساس گفته سردار رادان نیروی انتظامی از 25 خرداد پلیس پاک را تشکیل داده و همچنین در طول جاده‌ها و راه‌های برون شهری هم به معضل بدپوششی توجه می‌شود.

اما آیا چنین طرح‌هایی که در سال‌های گذشته جامعه شاهد موارد مشابه آن بوده است، به تنهایی قادر به ریشه‌کنی بدحجابی خواهند بود؟

http://www.fararu.com/vdchkvn6.23nv-dftt2.html

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com