بازگشت به خانه

جمعه 17 تير 1390 ـ  8 جولای 2011

 

چراغ سبز اصولگرایان به اصلاح‌طلبان

گزارش سايت آسمان ديلی نيوز

اصولگرایان نخستین چراغ سبزهایشان را به اصلاح‌طلب‌ها برای شرکت در انتخابات مجلس نهم نشان داده و، با گذاشتن شروطی برای آنها، پیغام می‌دهند که اگر به این شروط پایبند باشید می‌توانید بار دیگر به عرصه انتخاباتی کشور برگردید. روز گذشته دو چهره شاخص اصولگرا به اصلاح‌طلب‌ها مسیر فرش قرمز انتخابات را نشان دادند و گفتند اصلاح‌طلب‌ها از خاتمی گرفته تا سایر معتدل‌های این جناح، اگر بخواهند در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند فضا را برایشان فراهم می‌کنیم. علی لاریجانی و سردار محمدعلی جعفری، رییس مجلس و فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی مشابه در عین نشان دادن این چراغ‌سبز، برای رقیب احتمالی خود شرط و شروط هم گذاشتند و گفتند درصورتی آغوش را برای حضورتان باز می‌کنیم که نخواهید خطوط قرمز را رد و علیه نظامی که در آن پیروز شده‌اید، کار کنید. این چراغ‌های سبز شده برای جریانی است که تاکنون درباره حضور یا عدم حضورشان در انتخابات آتی مجلس به صورت منسجم و تشکیلاتی صحبت نکرده و تصمیم نگرفته‌اند. اصلاح‌طلبان تاکنون تنها پذیرش شروط محمد خاتمی را شرط اصلی تصمیم‌گیری درباره انتخابات آتی مجلس نهم اعلام کرده‌اند. به هر حال هشت ماه به انتخابات مجلس نهم باقی مانده و این نخستین موضع‌گیری رسمی دو چهره شاخص در جناح راست درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است. گرچه در این بین علی لاریجانی رک‌تر صحبت کرده و به اصولگرایانی که معتقدند عمر اصلاح‌طلبی تمام شده، گفته اصلاح‌طلبی زنده است و «نفی اصلاح‌طلبان، نفی واقعیت است.» سخنی که یقینا بسیاری از اصولگرایان تندرو به مذاق‌شان خوش نمی‌آید، چرا که در دو سال گذشته بارها در گفت‌وگوهای رسانه‌یی و سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید کرده‌اند که اصلاح‌طلبی مرده و بر سر قبرش هم فاتحه خوانده شده است. گرچه لاریجانی گفته از اینجا که «اصلاح‌طلبان را نفی نمی‌کنیم»، به بعدش همه‌چیز بستگی به نوع رفتار افراد منتسب به این جریان دارد اما هوشمندانه این پیغام را هم داده که حالا اگر بخشی از اصولگرایان بگویند اصلا اصلاح‌طلب‌ها را قبول ندارند حرف دیگری است. سردار جعفری هم درباره حضور خاتمی در انتخابات آتی مجلس عنوان داشته همه‌چیز بسته به موضع‌گیری‌های آتی خاتمی دارد اما اگر بخواهد با سیاسی کاری جلو بیاید مردم او را نخواهند بخشید. در رقابتی که بسیاری معتقدند نفس‌گیری جدی‌اش بین دو جبهه مورد حمایت مشایی و اصولگرایان منتقد دولت دهم است، چرا ذایقه اصولگرایان تغییر کرده و می‌خواهند آرام آرام به رقیب قدیمی اصلاح‌طلب بگویند بیا ؟ آیا این موضوع حکایت از وجود طرز فکری در بین اصولگرایان دارد که هنوز حضور اصلاح‌طلبی را به عنوان نماینده بخشی از بدنه جامعه قبول داشته و منفعت کشور را در نادیده گرفتن این طیف از جامعه نمی‌دانند و با مشی میانه‌روی می‌خواهند بستر دوباره رقابتی سالم در انتخابات را فراهم کنند؟

یا اینکه در نگاهی بدبینانه ممکن است به دنبال استفاده ابزاری از رقیب باشند تاهم بازار انتخابات را گرم نگه داشته و هم بهانه‌یی ‌شود برای ایجاد وحدت در طیف اصولگرا یا ائتلافی موقت با اصلاح‌طلب‌ها برای شکست جریان خاص؛ جریانی که اصولگرایان از پیروزی آنها در جذب آرای خاکستری جامعه هراس دارند؟

اعظم طالقانی، دبیرکل جامعه زنان مبارز در گفت‌وگو با «اعتماد» از لاریجانی می‌پرسد شروطی که برای اصلاح‌طلب‌ها گذاشته چه معنی‌ای دارد ؟ به گفته وی اصلاح‌طلبی که خط مشی مشخص سیاسی دارد و در چارچوب قانون اساسی تاکنون فعالیت کرده، مواضعش روشن است و برعکس دیدگاه لاریجانی، حضور اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات بستگی به این دارد که آیا اصولگرایان بخواهند شروط اصلاح‌طلب‌ها را تامین کنند یا نه؟

داریوش قنبری، نماینده سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس هم به «اعتماد» می‌گوید سعی می‌کنند به این سخنان خوش‌بینانه نگاه کنند، چرا که لاریجانی به عنوان یک چهره معقول و میانه‌رو در میان اصولگرایان به خوبی بر این نکته واقف است که مردمسالاری نظام ایجاب می‌کند نه اصلاح‌طلب‌ها نادیده گرفته شوند و نه بخشی از بدنه جامعه که طرفدار این گروه هستند.

البته وی می‌گوید به یقین اصلاح‌طلب‌ها وقتی در انتخابات شرکت می‌کنند که مطمئن باشند ساز و کار انتخاباتی شرایط عادلانه‌یی را برای آنها فراهم کرده است. نماینده ایلام به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری به اینکه چپ و راست دو بال نظام هستند که بدون یکی نمی‌توان کشور را اداره کرد، اشاره و تاکید می‌کند رهبری هم احزاب سیاسی را از جنجال سیاسی نهی کردند اما تاکید ایشان هم به حضور تمام طرز فکر‌های مختلف در کشور است.

سخنگوی فراکسیون اقلیت معتقد است که در حال حاضر اصولگرایان دو گروه کاملا جدا از هم شده‌اند؛ طیفی که نه به عنوان استفاده ابزاری بلکه از روی باور معتقد است که حضور اصلاح‌طلب‌ها برای تامین منافع کلان نظام ضروری است و گروهی که هنوز مشی دولت دهم و نهم را دنبال می‌کنند و به دنبال حذف اصلاح‌طلبی از تمام شوون سیاسی کشور هستند.

او می‌گوید حضور اصلاح‌طلب‌ها یقینا گرمی بخش انتخابات است و اما اصلاح‌طلب‌ها انتظار دارند که طیف‌های مخالف سیاسی راست به اصلاح‌طلب‌ها به شکل ابزاری نگاه نکنند و حضور اصلاح‌طلب‌ها را یک ضرورت ببینند تا شایبه دعوت از اصلاح‌طلب‌ها برای گرمی تنور انتخاباتی هم مرتفع شود.

http://asemandailynews.com/?p=72577

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com