بازگشت به خانه

چهارشنبه 1 تير 1390 ـ  22 ماه ژوئن 2011

 

اعتراض زنان عربستان به «ممنوعیت رانندگی»

صدای آلمان

شماری از زنان سعودی، در اعتراض به ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، در 27 خرداد 90 به دعوت فعالان زن، در خیابان های ریاض رانندگی کردند. به گفته فعالان زن، این اقدام بدون بروز حادثه ای پایان یافت. سازمان دهندگان، از زنان سعودی که در کشورهای خارجی گواهینامۀ رانندگی گرفته اند دعوت کرده بودند امروز در خیابان ها رانندگی کنند. این اقدام در اعتراض به بازداشت 9 روزۀ یک زن سعودی انجام گرفت که در ماه گذشته ویدیویی از رانندگی خود را در خیابان های ریاض، روی اینترنت گذاشته بود. حدود سه هفته پیش منال شریف، یکی از شهروندان عربستان سعودی به دلیل رانندگی بازداشت و پس از ده روز با گذاشتن وثیقه آزاد شد. ماجرای این زن اکنون به نمادی برای یک حرکت اعتراضی زنان در عربستان سعودی تبدیل شده است. قانونی کتبی برای منع رانندگی زنان در عربستان سعودی وجود ندارد، اما روحانیون سعودی به ممنوعیت آن فتوی داده اند. در عربستان رانندگی زنان بدون همراهی یکی از مردان فامیل مجاز نیست. یکی از این زنان که خود را حیات معرفی می‌کند و مایل نیست نامش فاش شود، به دویچه‌وله می‌گوید: «البته خطر این که زنانی که در اینگونه اکسیون ها شرکت می‌کنند به سرنوشتی شبیه منال شریف دچار شوند، اصلا کم نیست.»

حیات می‌گوید ماجرای منال شریف بهانه‌ای شده تا زنان عربستان برای اعتراض به پایمال شدن حقوق شهروندی خود بسیج شوند. او تاکید می‌کند: «این حق من است که بدون وابسته بودن به حضور یک مرد بتوانم از خودروی شخصی‌ام استفاده کنم.» به گفته‌ی حیات این موضوعی نیست که امنیت یا ثبات کشور را به خطر بیندازد.

به گفتهء سایت women2drive همزمان با حرکت اعتراضی زنان برای به دست آوردن «حق رانندگی» تعدادی از مردان عربستان نیز علیه آنها بسیج شده‌اند. آنان از هم‌جنسان خود می‌خواهند زنانی را که علیه ممنوعیت رانندگی اعتراض می‌کنند، تنبیه کنند. درخواست این مردان، برخلاف جنبش اعتراضی زنان، در شبکه‌های اینترنتی با حمایت چندانی مواجه نشده. صفحه‌های فیس‌بوک زنان عربستان با استقبال فراوان کاربران کشورهای مختلف روبرو شده است.

پشتیبانی رسانه‌ها و شهروندان کشورهای غربی از حرکت زنان عربستان در نگاه شماری از مردان این کشور "مشکوک" به نظر می‌رسد. آنها ضمن هشدار نسبت به آنچه خطر "فاسد" شدن جامعه می‌خوانند این پشتیبانی را نشانه‌ی دست داشتن بیگانگان در این حرکت تلقی می‌کنند.

معترضان به حرکت اعتراضی زنان عربستان این جنبش را توطئه‌ای می‌دانند که کشورهای غربی و اسرائیل به آن دامن زده‌اند. آنها ادعا می‌کنند این کشورها با تحریک زنان قصد دارند، "همبستگی جامعه اسلامی" را خدشه‌دار کنند. معترضان این حرکت را در ادامه‌ی جنبش‌های اعتراضی در کشورهای عربی قلمداد می‌کنند که به زعم آنها با تحریک و حمایت "بیگانگان" اوج گرفته است.

هلا الدوساری، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان که در آمریکا سکونت دارد، اتهام دست داشتن "بیگانگان" در حرکت اعتراضی زنان عربستان را به شدت رد می‌کند. او یکی از کسانی است که چندی پیش در یک نامه‌ی سرگشاده خطاب به ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، خواهان قانونی شدن حق زنان برای رانندگی در این کشور شده بود.

هلا نیز معتقد است درخواست اخیر زنان عربستان نمادی از مبارزه‌ی آنها برای کسب حقوق برابر با مردان در کشور است. او می‌گوید زنان می‌خواهند که از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی برخوردار باشند. معترضان عربستان اعتقاد دارند مخالفت شماری از مردان با خواسته‌های آنها خیلی عجیب نیست. یکی از این زنان در فیس‌بوک نوشت، در غرب هم خیلی‌ها با لغو برده‌داری مخالفت می‌کرده‌اند.

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15164998,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com