بازگشت به خانه

چهارشنبه 24 فروردين 1390 ـ  13 آوريل 2011

 

زندانيان سياسی زن همچنان در بند قرنطينه اوين نگه داری می شوند

گروه اجتماعی سايت «کلمه»

کمتر کسی تصور می کرد که نگهداری زندانيان سياسی زن در يکی از قرنطينه های زندان اوين با نام «متادون» ماه ها به طول انجامد و اين زندانيان بدون کوچکترين امکانات رفاهی و در چنين شرايط دشواری اين همه مدت در اين بند بمانند. اما آنها ماه هاست که در اين بند هستند و انگار هم برای مسوولان، هم برای رسانه ها و هم برای فعالان حقوق بشر شرايط غيرعادی زندانيان سياسی زن کم کم عادی شده است اما برای خود اين زندانيان اين شرايط هرگز عادی نشده و هر چه می گذرد تحمل اش سخت تر می شود. اين زندانيان به قول خودشان دچار يک نوع بی عملی و رخوت در شرايط بسته اين بند شده اند و فرياد اعتراض شان هم در اين مدت به جايی نرسيده است و همچنان بيش از بيست زندانی زن در يک فضای سی متری نگه داری می شوند و سلامت شان هر روز بيشتر از روز پيش به خطر می افتد.

به گزارش کلمه، در آبان ماه سال گذشته زندانيان سياسی زن از بند معروف به بند نسوان به سالن دربسته‌ای به نام ” بند متادون” منتقل شدند، اين سالن دربسته در بخشی از بند نسوان قرار گرفته و به صورت يک سلول جمعی است و زندانی را از آزادی عمل در محدوده کوچک زندان نيز محروم می‌کند.

در بندهای عادی زندان اوين ، زندانيان از حق رفت و آمد در راهرو و هواخوری برخوردارند، اما در اين بخش اين حق نيز از زندانيان سلب شده و زندانی ناچار است تمام ساعات خود را در همان سالن دربسته بگذراند.

زندانيان زن مجبورند تمام ساعات روز وشب را بدون کوچکترين امکانات رفاهی، تفريحی و بهداشتی در اين سلول در بسته بگذرانند.آنها حق استفاده از سالن ورزشی و حتی کتابخانه بند زنان را نيز ندارند و تنها يک ساعت در روز قادرند از هواخوری استفاده کنند .اين شرايط موجب بيماری برخی از اين زندانيان شده است چرا که آنها بدون تحرک مجبورند ساعتها در يک نقطه باقی بمانند و نمی دانند چگونه ساعات خود را بگذرانند .

اين بند قرنطينه هرچند ديگر بند متادون نام ندارد اما همچنان برای گذراندن دوران حبس به ويژه حبس های طولانی مناسب نيست. زندانيان زن از کمترين امکانات برای پخت و پزو زندگی برخوردارند در حالی که در ديگر بندهای عمومی زندان اوين بيشتر زندانيان از امکانات کافی در اين زمينه برخوردارند .اين بند همچنين فقط يک حمام و دستشويی دارد .

زندانيان اين بند نيز همچون زندانيان بند 350 زندان اوين که زندانيان سياسی مرد را در خود جای داده است از حق تماس تلفنی محروم اند و تنها روزهای سه شنبه به مدت 20 دقيقه می توانند با خانواده شان ملاقات کابينی داشته باشند، ملاقاتهای حضوری اين زندانيان نيز با تشخيص دادستان تهران انجام می پذيرد و بيشتر اين زندانيان از اين حق محرومند .

زندانيان عادی زن که در بند نسوان به سر می برند از امکانات بهتری برخوردارند آنها می توانند از کلاس‌های فرهنگی، کتابخانه و همچنين هواخوری در تمام طول روز استفاده کنند.

در اين شرايط دشوار بيشتر زندانيان سياسی اين بند از حق مرخصی نوروزی نيز محروم ماندند و نوروز امسال را نيز در زندان و در اين بند آغاز کردند .هم اکنون در بند متادون بيش از بيست زندانی سياسی زن از جمله بهاره هدايت، عاطفه نبوی، پروين جوادزاده ، مهديه گلرو، ليلا توسلی، هاله سحابی و … نگه‌داری می‌شوند.

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com