بازگشت به خانه

جمعه 13 اسفند 1389 ـ  4 مارچ 2011

پيوند به يک برنامهء ويدئوئی در اين مورد

 

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1390 خورشيدی  سا ل «خِرد مداری فرهنگی» نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد، هر ساله در آستانه ی نوروز، این زیباترین و مهم ترین جشن ایرانیان، برای سال از راه رسيده نامی را پیشنهاد می کند، نامی در ارتباط با تاریخ، فرهنگ، طبیعت و محیط زیست سرزمین مان؛ همان عناصر و پدیده هایی که بر اساس تایید کنوانسیون های بین المللی و حقوق بشری می توانند، چه از نظر معنوی و چه از نظر مادی، امکان بهتر زیستن و سلامت زیستن را برای مردمان یک جامعه فراهم می کنند. هدف بنيادی این نام گذاری جلب توجه مردم ایران و جهان به وضعیت دردناک گنجينه های ملی و بشری ما است. در واقع ما با نام گذاری هر سال،  چراغی را  به سوی آن بخش از سرزمین مان گرفته ایم که به دلایل فرهنگی، و یا محیط زیستی در خطر بیشتری قرار داشته و نیاز به توجهی بیشتر داشته اند.

امسال نيز، در آستانه ی سال نو، از اين رویدادهای ناهنجار فراوان وجود دارد و، متاسفانه، به هر گوشه از سرزمین مان که نگاه می کنیم انسان و آب و خاک و هوا و طبیعت را بيش از هميشه ی تاريخ مان در خطری جدی می يابيم. اکنون هر گوشه از سرزمین مان گرفتار بحرانی زیست محیطی است. مناطق حفاظت شده و  زيستگاه های طبيعی در حال نابودی اند، رودخانه ها، تالاب ها و درياچه ها پشت سر هم خشک می شوند، و سوخت مازوت نیروگاه ها، و ايجاد و پخش پارازيت های قوی برای سانسور رسانه های ماهواره ای، آلودگی و بیماری و مرگ را بر مردمان فرو می بارند. امسال در هر گوشه از سرزمین مان، شاهد آنيم که آثار تاریخی مان درخطر ویرانی های عمدی و یا ناشی از بی خیالی و بی توجهی مقامات مسئول قرار دارند و روزی نیست که خبر ویرانی یا چپاول اثری را نشنویم. و بالاخره در هر گوشه از سرزمین مان، آثار معنوی و فرهنگی ـ ملی مان به خاطر تبعیضی آشکار و ناشی از بی خردی در وضعیتی اضطراری قرار گرفته اند.

فراتر از همه ی این ها، اکنون «آزادی»، که مهم ترین و ارزشمندترین بخش فرهنگ یک جامعه است و بر تارک حقوق انسان متمدن امروز قرار دارد در سرزمین ما در معرض تهدید و تجاوزی مدام است. 

بی تردید می توان گفت که سرزمین ما اکنون بیشتر به کشورهای جنگ زده شبیه است. همگان در نور کم سو ترین چراغ ها هم می توانند اوج فاجعه ای بشری را در آن مشاهده کنند؛  فاجعه ای که در آن انسان و همه ی آن چه که مربوط به اوست  به سرعت تحلیل می روند و در سرازیری نابودی فرو می افتند.

در چنین وضعیتی ما فکر می کنیم که یکی از راه های نجات مردم و سرزمین مان توسل به وجه خردمدار فرهنگ ایرانی است؛ فرهنگی که گوهر و جوهر آن در امید، شادمانی و عشق و در نبود ویرانی، زشتی، آلودگی و مهم تر از همه نبود تبعیض متجلی است؛ فرهنگی که در آن همه ی مذاهب، همه ی خرده فرهنگ ها، همه ی عقاید و مرام ها می تواند جایگاهی در خور داشته و از حقوقی مشابه برخوردار باشند؛ و زیر پوشش مهرآفرین چنين فرهنگی، فضایی سلامت و متمدن را بیافریند.

به نظر ما در سایه ی چنین فرهنگ متمدن، خردمدار و قابل به روز شدنی است که انسان و همه ی پدیده های طبیعی  گرامی شمرده می شوند ومی توانند سبک بال تر به سوی دروازه های نجات بشتابند.

اکنون، در آستانه ی سال نوی ایرانی، در آستانه ی روز نویی که زایش دوباره طبیعت را تجربه می کند، در آستانه ی نوروزی که زیباترین نشانه ی همبستگی و آشتی انسان هاست، بنیاد میراث پاسارگاد، ضمن عرض بیشترین شادباش ها، سال 1390 را «سال خردمداری فرهنگی» می نامد و از همگان می خواهد که، در کنار همه ی تلاش های خویش برای نجات سرزمین مان از این همه ویرانی و زخم، سال پيش رو را به گسترش گوهر خردمدار فرهنگ ایرانی مان اختصاص داده و این سال را به آغازگاهی برای رسیدن به سرزمینی آباد، سبز، و روشن و با مردمانی سالم و شاد و آزاد مبدل سازند.

 با مهر و شاد باش

شکوه میرزادگی

از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

 26 فوریه  2010 ـ7 اسفند 1389 خورشيدی  ـ 2549 پاسارگادی 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com