بازگشت به خانه

جمعه 28 آبان  1389 ـ  19 نوامبر 2010

 

زمزمه های ندامت مراجع و روحانیون شرفیاب شده!

عبدالله متقی

پس از سفر ده روزه رهبری به قم زمزمه های اعتراض و پشیمانی از سوی مراجعی که به دیدن رهبری رفتند، اساتید و فضلای حوزه قم در محافل و مجالس روحانیون به‌گوش می‌رسد. ترجیع‌بند تمامی این اعتراض‌ها و ندامت ها عنوان«تحقیر مرجعیت و روحانیت در سفر رهبری است». دلایلی که در این راستا آورده می‌شود عبارتند از:

 

الف- تحقیر مراجع در دیدارهای رهبری: به عنوان نمونه مسایل زیر مطرح است:

1- جا ندادن به مراجع برای نشستن!

1-1:در دیدار آیت الله مکارم شیرازی با رهبری، ایشان خودشان دیدار را برای خواص چنین توصیف کرده اند «وقتی من وارد سالن شدم تا به سه قدمی آقای خامنه ای رسیدم از جایش بلند نشد! بعد هم تمام صندلی‌ها از اطرافیان آقای خامنه‌ای پر بود و هیچ‌کس از جایش بلند نشد که بنشینم!» در چنین شرایطی آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری (از اساتید حوزه که بیمار هم بوده است) می‌گوید، آقا من بلند می‌شوم و شما بنشینید! که بلافاصله آیت الله خرازی از جا بلند شده و به آقای مکارم تعارف می‌کند که بنشیند!  آقای مکارم می‌گوید: «یک لحظه تصمیم گرفتم که برگردم اما خودداری کردم.» این عمل در حالی صورت می‌گیرد که اطرافیان و اعضای دفتر رهبری همگی در آن جلسه بوده اند، مثل محمدی گلپایگانی، سید اصغر حجازی، مروی، و سایر اطرافیان، چون سید احمد خاتمی، بوشهری، سعیدی، رضا استادی، مقتدایی، طائب و که همگی بر روی صندلی‌های خود محکم می‌نشینند و حتی آقای خامنه‌ای اشاره‌ای به یکی از آن‌ها نمی‌کند که شما به آقا جا بدهید! آقای مکارم با خواص خود گفته است که: «این حرکت جز تحقیر مرجعیت چیزی نبود و برنامه‌ای حساب شده بود.»

2-1: آیت الله سبحانی هم هنگامی که وارد می‌شود وضع به همان صورت بوده و کسی به ایشان جا نمی‌دهد. نهایتاً ایشان در همان نزدیک درب با چند صندلی فاصله با آقای خامنه‌ای می‌نشیند.

3-1: آیت الله گرامی هنگامی که وارد می‌شود پس از احوال پرسی چند ثانیه مکث می‌کند و چون می‌بیند کسی از جایش بلند نمی‌شود، کنار صندلی آقای خامنه‌ای بر روی زمین می‌نشیند! آقای خامنه‌ای وقتی می‌بیند آقای گرامی روی زمین نشسته است، می‌گوید یک ‌صندلی برای آقا بیاورید!

4-1: آیت الله نوری همدانی هم وقتی وارد می شود با چنین رفتاری مواجه می‌شود اما ایشان اعتراض می‌کند که این چه وضعیتی است؟! و فوراً به ایشان جا می‌دهند.

2- قرار دادن آقای خامنه ای بر صندلی بلند تر از دیگران!

مسولان برنامه ریز ملاقات‌ها برای آقای خامنه‌ای صندلی قرار داده بودند که از صندلی‌های سایر حاضران در مجلس بلند‌تر بود. این امر کاملاً محسوس و در چشم بینندگان جلوه می‌کرد.

 

3- تبدیل ملاقات خصوصی مراجع به ملاقاتی عمومی!

به همه مراجع تقلید گفته بودند دیدار خصوصی با رهبری صورت می‌گیرد. اما بر عکس، دیدار‌ها عمومی و صرفاً برای تبلیغات و گرفتن عکس و فیلم برگزار می‌شود که این امر سبب ناراحتی مراجع گردیده است. این دیدار‌ها بگونه‌ای طراحی شده بود که هیچ‌یک از مراجع فرصتی برای طرح نظرات، انتقادات، و دغدغه‌ها به صورت خصوصی پیدا نکنند؛ و فقط به خوش و بش و چاق‌سلامتی بسنده کنند!

 

4- تعابیری که در تعریف و تمجید رهبری شده است!

پلاکاردها، بنرهای با ابعاد بزرگ، میلیون‌ها عکس، پوستر، تراکت، نشریه، که همگی به تعریف و تمجید از شخص رهبری و بالابردن او در حد امام زمان(عج)، امام علی(ع)، پیامبر خدا(ص) و سایر معصومان(ع) اختصاص یافته بود. از موارد دیگری است که مراجع و روحانیت را ناراحت و نگران ساخته است! وقتی که در سخنان مادر شهیدان زین الدین تعبیر مصطفای زمان می‌شود و آقای خامنه‌ای تذکری نمی‌دهد که این مقایسه را نکنید! وقتی که در سرودها و شعار‌ها به تعریف‌و تمجید ایشان در حد معصومان(ع) پرداخته می‌شود و با لبخند از آن استقبال می‌کند و واکنش منفی نشان نمی‌دهد! جای نگرانی برای مراجع و روحانیت است! در حالی که مرحوم امام دوبار(به آقایان مشکینی و فخرالدین حجازی) تذکر صریح دادند و از تعریف و مدح خودشان افراد را بازداشتند!

 

 چگونگی تحقق دیدار‌های مراجع و اساتید و فضلای حوزه

پیش از سفر رهبری به قم هیئتی مرکب از: استاندار قم (که یک طلبه است)، نماینده‌ سپاه پاسداران، نماینده وزارت اطلاعات، نماینده‌ دفتر رهبری، نماینده‌ جامعه مدرسین و شورای مدیریت حوزه؛ به دیدار مراجع تقلید رفته‌اند و از آن‌ها می‌خواهند که به استقبال رهبری در حرم بیایند! این فراخوان فقط جواب مثبت آقایان مکارم، نوری همدانی، علوی‌گرگانی، سبحانی و جوادی آملی را در پی داشت و سایر مراجع نپذیرفتند. (البته این جمع هم اکثرشان پس از اصرار‌های زیاد و چه بسا تهدیدات ضمنی پذیرفته‌ بودند).

هنگامی‌که خبر این موضوع در رسانه‌های مجازی مطرح شد و مورد سوال و انتقاد زیادی قرار گرفت، برنامه تغییر یافت و از این استقبال صرف‌نظر کردند.

اما برای دیدار با رهبری، آن‌هم با وعده دیدار خصوصی تیم‌هایی فعال شدند و با تمامی مراجع تقلید، حتی حضرات آیات: وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، یوسف صانعی، اسدالله بیات زنجانی، سید صادق روحانی، سید صادق شیرازی و ... دیدار کردند. از آن‌ها خواستند که به دیدار رهبری بروند. مثلاً، برای راضی کردن آیت الله موسوی اردبیلی آقایان دکتر علی لاریجانی و محمدی گلپایگانی می‌روند. به آیت الله صانعی گفته می‌شود که شما به‌دیدار بیایید تا کدورت‌ها برطرف شود! به آیت الله بیات می‌گویند شما به دیدار بیایید تا موانع چاپ رساله‌تان برداشته شود!

اما در نهایت آقایان: وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، یوسف صانعی، و بیات زنجانی، دیدار با رهبری را نمی‌پذیرند ولی آقایان روحانی و شیرازی می‌پذیرند که دیدار خصوصی بروند. و لکن پس از آن‌که می‌بینند دیدار‌ها عمومی و تبلیغاتی است منصرف می‌شوند.

در برخی خبر‌ها آمده بود که پسران آیت الله وحید خراسانی از سوی ایشان با رهبری دیدار کرده‌اند که این خبر صحت ندارد. این دو آقازاده از اساتید حوزه قم هستند و در دیداری که برای اساتید در نظر گرفته بودند حضور یافته‌اند، نه از سوی پدر!

 

ب: دیدار اساتید، فضلا و نخبگان حوزه با رهبری!

لازم به یادآوری است که اساتید حوزه بالغ بر سه هزار نفرند، با فضلا و نخبگان حوزه جمعی فراتر از ده هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

از سوی دفتر رهبری برای تمام افراد دعوت‌نامه به نام ارسال می‌شود و بگونه‌ای این دعوت‌نامه‌ها رسانده می‌شود که افراد گریزی به‌ جز حضور در دیدار نداشته باشند. در عین حال افرادی که خود در آن دیدار شرکت کرده‌اند جمع اساتید را کمتر از 50 نفر (به جز وابستگان به بیت رهبری همچون خاتمی، بوشهری، سعیدی، یزدی، مقتدایی و ... که در تمام جلسات بودند) و از فضلا و نخبگان حوزه هم کمتر از 500 نفر که آن‌‌ها هم خود را در گوشه و کنار پنهان می‌کردند، به دیدار آمده بودند! بقیهء جمعیت را طلاب مبتدی از مدرسه معصومیه، کرمانی‌ها، رضویه و سایر مدارس تحت پوشش مدیریت حوزه و طلاب شهرستان‌ها که با اتوبوس‌ها و قطار آورده بودند، تشکیل می‌داد.

هنگام ورود آقای خامنه‌ای جمعی از همین طلاب مبتدی حدود 50 تا 60 نفر شعار می‌دهند که آقا ما رساله می‌خواهیم. که حاضران می‌گویند آقای خامنه‌ای سخت ناراحت شد که فقط این عده اندک کم‌سواد چنن مطلب مهمی را مطرح می‌کنند!

لازم به یادآوری است که از سوی آقای خامنه‌ای در این سفر به هر یک از اساتید حوزه مبلغ  4 میلیون ریال هدیه داده شده است!

 

آن‌چه در حوزه پس از سفر گفته می‌شود!

در نشست‌های دفاتر مراجع تقلید (بصورت عموم)، اساتید، فضلا، طلاب، محققان و نویسندگان؛ پس از سفر رهبری این سخن مطرح است که حاصل این سفر برای حوزهء علمیهء قم عبارت است از: تحقیر مراجع تقلید، تحقیر اساتید، فضلا و طلاب حوزه، طرح وابستگی بیشتر حوزه به حکومت، نفوذ بیشتر وزارت اطلاعات و دادگاه ویژه در ارکان حوزه، تسلط تفکر فرقه مصباحیه بر حوزه، باز گذاشتن دست رجاله‌ها و طلاب مبتدی برای هتک حرمت مراجع منتقد و، در یک کلام، چوب حراج زدن بر استقلال قریب 14 قرن حوزهء علمیه و روحانیت شیعه.

حال با این تحقیری که نسبت به مراجع تقلید صرت گرفته است و دغدغه‌ای که در میان مراجع تقلید، اساتید، فضلا، و طلاب حوزه نسبت به استقلال، عزت، شان و منزلت حوزویان ایجاد شده و هر روز این زمزمه‌ها بیشتر و رساتر می‌شود، سفر شتابان رهبری به قم قابل تفسیر است!     

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com