بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات اين پايگاه

نوشته های

شهباز نخعی

snak2@live.ca

28 مهر 1389 ـ   20 اکتبر 2010

آرشيو

 

مضحکه سفر مقام معظم!

شهباز نخعی

snakh@live.com

استبداد معایب بیشماری دارد که یکی از آنها – وشاید یکی از مهم ترین آنها – این است که کاخ خود را با سنگ بنای دروغ می سازد و با گذشت زمان شخص مستبد خود نیز این دروغ ها را باور می کند.

در جریان نمایش صحنه های دستگیری و اعدام نیکولای چائوشسکو – دیکتاتور رومانی – و همسرش به خوبی دیده می شد که او چگونه از این که دستگیر کنندگان عظمت مقام رهبری او را به رسمیت نمی شناسند و حتی آنرا به سخره می گیرند، بهت زده شده بود!

امروز، فرآیند رهبرسازی و رهبربازی پدیدهء ناشناخته ای نیست. در کلاس های دانشکده های علوم سیاسی تدریس و برای دانشجویان توضیح داده می شود که رهبرانی چون هیتلر، موسولینی، استالین و... با چه شگرد و ترفندهایی توانستند سال ها جایگاه خود را به عنوان پیشوا، دوچه و برادربزرگ حفظ و برملّت هایشان با خودکامگی جکومت کنند.

این درس ها را دست اندرکاران و کارگزاران جاانداختن و حفظ ولایت فقیه و رهبری در میهن بلازدهء ما نیز خوانده و الحق در سه دههء گذشته از هیچ کوششی برای بزک و مشاطه گری چهرهء ولی فقیه و رهبر دریغ نکرده اند. این کوشش ها، تا آنجا که به آیت الله خمینی مربوط می شد، با توفیق همراه بود زیرا نفوذی که او بر عوام داشت کار کارگزاران را آسان و قرین موفقیت می کرد.  امّا، با رهبری ِ تبانی آمیز سیّدعلی خامنه ای، انجام این وظیفه دشوار و دشوارتر شد و اکنون کار به جایی رسیده که این کارگزاران، که در گذر سال ها برتوشهء تجربه هایشان افزوده شده و طبعاً باید بتوانند با سهولت بیشتری کار خود را انجام دهند، به عکس دچار سردرگمی و آشفته رفتاری شده اند و ندانم کاری روی ندانم کاری انبار می کنند و به جای آن که برای مخدوم خود کسب عزّت و احترام – ولو کاذب – کنند، عملاً او را سکّهء یک پول و مضحکهء خاص و عام می سازند.

در چند هفتهء گذشته، مطبوعات و رسانه های حکومتی با شدّت هرچه تمام تر مشغول تبلیغ برای سفری بودند که باید به مردم القاء می شد بسیار مهم است. در شیوه های گوبلزی این تبلیغات یا اصلاً توضیحی یافت نمی شد که دلیل این اهمیت چیست و یا اگر هم توضیحی داده می شد از حوزهء یاوه سرایی و مهمل بافی فراتر نمی رفت. در مسابقه ای که برای این یاوه سرایی و مهمل بافی ها در گرفته بود، هرکس می کوشید تا از دیگران گوی سبقت را برباید. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و به اصطلاح نمایندهء مردم قم، گفت: «سفر مقام معظم رهبری به شهر قم جنبه های ملّی و فراملّی داشته و از آنجایی که همواره خطاب و نگاه ایشان به مسایل انقلاب اسلامی ابعاد فرانگرانه ای دارد، می تواند حرکت جدیدی را در حوزه های علمیه ایجاد کند... من صمیمانه از سفر ایشان به قم تشکّر می کنم که نعمت بزرگی برای همهء مسلمانان در بر خواهد داشت». علی لاریجانی در همین 40-50 کلمه آنقدر یاوه پشت سرهم ردیف کرده که پرداختن به یکایک آنها از گنجایش این نوشتار خارج می شود. از این رو تنها به چند نکتهء اصلی بسنده می کنم و بقیه را به ذهن نقّاد خوانندگان وامی گذارم:

نخست این که رفتن مقام معظم رهبری به قم، با وجود بزرگراه سراسری تهران - قم، حتی در معیار شرعی آن که سفر را دور شدن 24 فرسنگی از محل اقامت می داند، اصلا "سفر" نیست؛ فاصله ای که با اتومبیل تندرو در کمتر از یک ساعت و نیم و با هلی کوپتر در نیم ساعت پیموده می شود را چگونه می توان "سفر" نامید تا بتواند یا نتواند "جنبه های ملّی و فراملّی" داشته باشد؟!

دو دیگر، رییس مجلس شورای اسلامی اگر می خواست در یاوه گویی حد نگهدارد، باید دستکم توضیح می داد که منظورش از "خطاب و نگاه ایشان به مسائل انقلاب اسلامی و ابعاد فرانگرانه" چیست و اینها چگونه می توانند "حرکت جدیدی را در حوزه های علمیه ایجاد کنند" و به فرض که بتوانند چرا سیّد علی خامنه ای از همان تهران نمی توانست این کرامات را بروز دهد؟!

سه دیگر، آقای لاریجانی مختار است که از "سفرایشان به قم تشکّر" کند امّا این "سفر" در حالی که بیش از 90 درصد مسلمانان اصلاً شیعه را به عنوان مسلمان قبول ندارند تا رهبر معظم را قبول داشته باشند، چگونه می تواند "نعمت بزرگی برای همهء مسلمانان" در بر داشته باشد؟!

در مسابقه یاوه سرایی و مهمل بافی بطور مداوم رکورد شکسته می شود و هیچ کس نمی تواند ادّعا کند که برندهء قطعی این مسابقه است. آیت الله مصباح یزدی کسی است که رکورد علی لاریجانی را می شکند: «یکی از نعمت های بزرگی که اگر سالیان دراز تمام وقتمان را صرف کنیم که شکرخدا کنیم، حقش ادا نمی شود برقراری نظام اسلامی، حاکمیت ولایت فقیه و بخصوص وجود شخص مقام معظم رهبری است... نعمت های دیگر هر قدر بزرگ باشد در قبال این نعمتی که می تواند سعادت ابدی و بی نهایت بیافریند صفر است. حقیقت این است که من زمان امام هر وقت ذهنم متوجه این می شد که بعد از امام چه خواهد شد مضطرب می شدم، امّا از وقتی که مقام معظم رهبری عهده دار این مسئولیت شدند مثل یک آب خنکی بود که روی شعلهء آتش می ریزد.  گویا روح امام در ایشان حلول کرده و همان عظمت با ویژگی های ممتاز در شخصیت ایشان ظاهر شد»!

نباید پنداشت که آیت الله مصباح یزدی برندهء نهایی مسابقه است. خبرگزاری "رسا"، وابسته به حوزه، به نقل از سیّد جلال رضوی، مدیر کل امور دینی و اعزام مبلّغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، خبر از اجرای طرحی داده که در آن 14 میلیون صلوات به پیشگاه علی ابن موسی الرضا (ع) جهت سلامتی رهبر انقلاب با عنوان "اهدای گل صلوات، بهترین هدیهء مبلّغین جهت سلامتی و حفاظت رهبر معظم انقلاب" نذر می شود!

شرکت کنندهء بعدی مسابقه، حجّت الاسلام غلامرضا ناظمی، مدیرکل اوقاف و امورخیریهء استان قم است که از انتشار شجره نامهء امام خامنه ای خبرمی دهد: «این شجره نامه بصورت کارت پستال طرّاحی شده که همزمان با ورود پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به قم در میان مردم توزیع خواهد شد.  جدّ مطهّر مقام معظم رهبری، امام سجّاد (ع) بودند که امامزاده عبدالله مدفون در بلوار کشاورز قم نیز عموی نسبی ایشان هستند. همچنین امامزاده سیّد معصوم نیز که در منطقهء نیروگاه قم مدفون هستند به عنوان پسر عموی نسبی مقام معظم رهبری به شمار می آیند... سفر ایشان برای قم برکات بسیاری را به همراه دارد و موجب توسعه و عمران قم خواهد شد»!

نفر بعدی حجّت الاسلام سیّد محمّد سعیدی، امام جمعهء موقّت قم، است که گوی سبقت را از دیگر شرکت کنندگان در مسابقه می رباید: «ما استقبال از ولایت فقیه را استقبال از حضرت ولیعصر (عج) می دانیم. دلیل دیگر مردم از استقبال رهبر انقلاب، تجلیل از مقام مرجعیت و شخصیتی است که نماد عزّت و اقتدار جهان اسلام می باشد. امروز رهبر انقلاب به عنوان مرجع تقلید پر نفوذ جهان تشیّع، انقلاب را شاداب نگهداشته و اخلاص، زهد و نفس او همان اخلاص، زهد و نفس گرم امام راحل است»!

و سرانجام، سردار مهدی توکّلی، فرمانده نیروی انتظامی قم، نیز با پیش بینی و پیشگویی به جمع شرکت کنندگان در مسابقهء یاوه سرایی و مهمل بافی پیوست: «استقبالی که مردم قم از مقام معظم رهبری انجام خواهند داد، با هیچ استان دیگری قابل مقایسه نخواهد بود و پیش بینی می کنیم که همهء مردم اعم از پیروجوان، زن و مرد، حوزویان و دانشگاهیان دراین استقبال حضور داشته باشند»!

برغم پیش بینی سردار مهدی توکّلی، و با وجود تدارکات پر هزینه و همه جانبه، از جمله اجبار کارکنان دولت، بسیجیان، سپاهیان، سربازان، طلبه ها، دانش آموزان و... به شرکت در مراسم استقبال، و با توجّه به جمعیت بیش از یک میلیونی قم و شگردهایی که تبلیغاتچیان حکومت برای انبوه نشان دادن جمعیت به کارمی برند، مراسم استقبال از توفیق چندانی برخوردار نبود. تارنمای اینترنتی "جرس"، متعلّق به اصلاح طلبان، نوشت: «شاهدان عینی از مراسم استقبال در قم گفتند: آقای خامنه ای با استقبال جمع زیادی از مردم که اغلب طلبه، جوان و چفیه بر دوش بودند به خیابان 19 دی وارد شد... خیابان پر نبود و به فاصلهء چند متر تا پیاده رو دو طرف فضاهای خالی به چشم می خورد».

عکس های منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری نیز نوشتهء "جرس" را تأیید می کنند. در یکی از این عکس ها خیابانی خلوت دیده می شود که چند زن چادری با فاصله های چند متری از یکدیگر راه می روند و بیشتر فضای کف خیابان موجود در عکس را سایه های این زنان پوشانده است.  عکسی دیگر چند زن سیاهپوست چادری را نشان می دهد که دختر بچّه ای در میان آنان عکس خامنه ای را بصورت سرنگون و لوله شده در دست گرفته است.  بقیهء عکس ها نیز به همین ترتیب هستند، در کادرهای نزدیک گرفته شده اند و به ندرت عکسی هست که بیش از 20 نفر را نشان دهد.  حتی عکس هایی که ظاهراً می خواهند انبوهی جمعیت را القاء کنند در این کار توفیق نمی یابند زیرا شمار جمعیت در آنها حداکثر از چند هزار نفر فراتر نمی رود.

در چند هفتهء گذشته، با صرف میلیاردها تومان از جیب مردم به فقر کشیده شدهء ایران، کارگزاران حکومت ولایت مطلقه فقیه کوشیدند به مردم بباورانند که رفتن سیّدعلی خامنه ای به قم یک رخداد مهم است و اکنون به نظر می رسد که جز خود او کمتر کسی اهمیت مضحکهء سفر مقام معظم رهبری را باور کرده باشد!

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630