بازگشت به خانه

دوشنبه 12 مهر  1389 ـ  4 اکتبر 2010

 

وقتی اوباما با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه می‌کند

«آیا صدای آمریکا هنوز صدای آمریکا است؟»

آرش آتش‌زاد

«می‌گویند وقتی به خانم هیلاری کلینتون گفته شده است که در لیست رادیو‌ها برای مصاحبه با رییس جمهوری ایالات متحده صدای آمریکا نیز هست، کلینتون با اعتراض اشاره کرده است که: NO WAY!‌»

این جمله‌ای است که بسیاری از کسانی که ارتباطی با دولت آمریکا و این رادیو دارند از روز گذشته زبان به زبان برای یک دیگر نقل می‌کنند. گفته می‌شود خانم کلینتون در اساس هیچ تمایلی برای برگزاری گفت‌و‌گو با باراک اوباما و صدای آمریکا نداشته است و به همین دلیل این فرصت در اختیار رسانه بریتانیایی بی‌بی‌سی بخش فارسی قرار داده شده است.

گفته می‌شود از روز جمعه و شنبه در راه‌رو‌های صدای آمریکا تهیه کنندگان و خبرنگاران بخش فارسی به طنز به یک دیگر می‌گفته‌اند «صدای آمریکا دیگر صدای آمریکا نیست». این درست در شرایطی است که فرصت گفت‌و‌گو با باراک اوباما به رسانه‌ای داده نشد که تنها چند صدمتر با کاخ سفید فاصله دارد و به صورت اصولی سازمانی است که نزدیک‌ترین رسانه به دولت باید باشد. اما اوباما روز جمعه در گفت‌و‌گویی با بهمن کلباسی به سخنان محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت که اظهارات محمود احمدی‌نژاد «موهن»، «سرشار از نفرت» و «غیر قابل توجیه» بوده است: «به ویژه به این دلیل که او (آقای احمدی نژاد) چنین اظهاری کند، آن‌هم این‌جا در منهتن، تنها در فاصله‌ای کوتاه از جایی که حادثه اتفاق افتاد، جایی که خانواده‌ها عزیزان‌شان را از دست دادند، مردمی از تمام مذاهب و قومیت‌ها، که این را بزرگ‌ترین تراژدی نسل‌شان قلم‌داد می‌کنند، این‌که او چنین چیزی بگوید، قابل توجیه نیست و با واکنشی که ملت ایران در زمان حادثه نشان دادند، در تعارض است.»

این اتفاق به نظر بسیاری باز هم صحه‌ای بر ضعف‌های پنهان و پیدای مدیریتی در بخش فارسی صدای آمریکا است. چرا که این رسانه بخشی از ابزار‌های اجرایی سیاست‌های رسانه‌ای دولت آمریکا به حساب می‌آید که در یکی از مهم ترین رخ‌داد‌های سیاسی در قبال ایران به بازی گرفته نشده است.

این اتفاق به نظر بسیاری باز هم صحه‌ای بر ضعف‌های پنهان و پیدای مدیریتی در بخش فارسی صدای آمریکا است. چرا که این رسانه بخشی از ابزار‌های اجرایی سیاست‌های رسانه‌ای دولت آمریکا به حساب می‌آید که در یکی از مهم‌ترین رخ‌داد‌های سیاسی در قبال ایران به بازی گرفته نشده است

لازم به اشاره است که از چندی پیش پس از طرح موضوع بحران‌های مدیریتی در بخش فارسی صدای آمریکا که منجر به برداشته شدن مدیر این رادیو یعنی «آلکس بلیدا» شد، بسیاری بر این باورند که رسانه‌ای با بودجه بالای اختصاص یافته نتوانسته است جای‌گاه خود را به عنوان یک مرجع تثبیت کند.

این در حالی است که پس از رای‌زنی‌های بسیار گفته می‌شود تلاش‌هایی برای تثبیت آقای علی سجادی به عنوان مدیر از سوی برخی انجام گرفته اما بر خلاف زمان اعلام شده در ماه سپتامبر هنوز مدیری در صدای آمریکا برای بخش فارسی تعیین نشده است.

اینک برخی از نیروهای حرفه‌ای در صدای آمریکا این اتفاق را یک بخش فراموش نشدنی در کارنامه خود می‌دانند و شاید به قول برخی بتوان گفت عدم توان‌مندی مدیریتی در صدای آمریکا فرصتی برای بی‌بی‌سی بخش فارسی بود. سه هیچ به نفع بی‌بی‌سی.

به هر روی «صادق صبا» مدیر بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «پرزیدنت اوباما این رسانه را برای ارتباط با مردم انتخاب کرده است.» بدنیست اشاره شود که آقای صبا نیز در زمان گفت‌و‌گو در نیویورک به سر می‌برده و ترجیح داده است که «بهمن کلباسی» خبرنگار جوان این رسانه سهم خود را از این فرصت ببرد. به‌راستی اگر در صدای آمریکا بود چه اتفاقی می‌افتد؟

4 مهر 1389

http://radiokoocheh.com/article/59458/comment-page-1#comment-3094

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com