بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

دوشنبه 4 مرداد  1389 ـ  26 جولای 2010

 

سلام بر دکتر علی جوان، و اگر جامعه ستمزده نباشد

همنشین بهار

hamneshine_bahar@yahoo.com

 

نوشتن، گاه «مثل گشت و گذار در یک باغ بسیار بزرگ و مصفا است. آدم اول در حاشیۀ جویباری به راه می‌افتد، به این نیت که مثلاً تا آخرش برود و چشمه اش را پیدا کند، اما وسط های راه یک دفعۀ پروانۀ زیبائي توجه اش را جلب می‌کند و بعد برای آنکه آن را از نزدیک تماشا کند بی اختیار به دنبالش می‌پیچد لای درخت ها و دیگر رفت که رفت...»

 

مقوله ذره ـ موج، از زیباترین مباحث تاریخ علم است

من از نوجوانی به فیزیک، به ویژه مبحث نور علاقه داشتم و در این مورد هم نوشته ام.

علاوه بر تحقیقات «هویگنس» (فیزیکدان هلندی که تئوری موجی بودن نور را برجسته کرد)، رساله فارسي «فاضل قوشچي» در علم هيئت، نوشته های قطب الدین شیرازی، كتاب المناظر «اِبْنِ هِیْثَم»، یاداشت های «کمال الدین فارسی» [1]

در کتابِ «تنقيح المناظر لذوي الابصار و البصائر» که سالیان دراز پیش از هویگنس، به نتایج وی رسیده بود و بخصوص نوشته های باارزش «ژرژ گاموف» برایم جاذبه داشت و کتاب «یک دو سه بی نهایت» او را مثل دیوان حافظ یا شاهنامه و قرآن ارج می‌نهادم و آهسته و با احترام جا به جا می‌کردم...

روزی یکی از نزدیکانم کتاب «تجرید الکلام» خواجه نصیرالدین طوسی را نشانم داد و گفت: خواجه نصیر به ذره ای بودن نور که دكارت و نيوتن مطرح کردند، و توسط لاپلاس تأیيد شده، اشاره نموده و مي‌گويد: زعم بعض الحكماء ان الضوء اجسام صغار تنفصل من المضي و تتصل بالمستضي (به نظر بعضي از دانشمندان، نور از اجسام ريزي است كه از منبع نوراني جدا شده و به اجسامي كه آنها را منور مي‌كند مي‌رسد).

یادم هست به وجد آمدم و مثل کودکی که به او عروسک بدهند، با جمله فوق بازی می‌کردم. پیش خودم می‌گفتم بی خود نبوده که اسماعیلیان وی را خواجه کائنات لقب می‌دادند و شاگردش علامه حلی آنهمه او را تجلیل کرده است.

دوگانگی یا Dualism بین میدان و ذره، اینکه ما در یک جهان دوگان زندگی می‌کنیم، اینکه نور هم موج است و هم ذره،‌ اینکه نور به صورت موج منتشر می‌شود ولی بصورت ذرات روی هدف اثر می‌کند...اینکه ذرات مادی چون الکترون‌ها هم، دارای خاصیت دوگانگی موج - ذره ای wave-particle duality می‌باشند ــ از پُرماجراترین مباحث تاریخ علم است.

بگذریم که ستم حاکم بر میهنم به اینگونه شور و شوق ها، تیپا زد. بارها و بارها دستگیر شدم و در زندان کمیتهِ مشترک یا در قصر و اوین «ظلمت و تاریکی»، جایی برای پرداختن به «نور و روشنی» باقی نگذاشت...

 

دکتر علی جوان اولين ليزر گازی دنيا را اختراع کرد

دکتر علی جوان در پنجم دی ماه سال 1305، در تهران به دنیا آمده است. فرزند دکتر موسی جوان (حقوقدان و نویسنده) تبریزی است. موسی جوان تحصیلات عالی خود را در تهران به ‌پایان رسانید و موفق به‌دریافت درجۀ دکترا در علوم قضایی از دانشکده حقوق پاریس شد. علاوه بر آن در محضر میرزا مهدی آشتیانی خکمت آموخت و به ‌زبان‌‌های روسی، انگلیسی، فرانسه و عربی آشنایی پیدا کرد. موسی جوان در دوره‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم نماینده مجلس بود.

آثاری با ویراستاری علی اصغر عبداللهی از او به جا مانده است:

«افسانه‌های دینی در مصر قدیم»،

«تاریخ اجتماعی ایران باستان»، «رد کتاب تصوف و رد حکمت‌الاشراق»

«مبانی حقوق».

وی دو کتاب هم از «جيمس دارمستتر» از سانسکريت و پهلوی ترجمه نموده است.

«مجموعه قوانين زردشت يا ونديداد اوستا» و

«تفسير اوستا و ترجمه گاتاها»

دکتر علی جوان اولين ليزر گازی دنيا که ترکيبی از دو گاز هليوم و نئون است و به همين نام نيز معروف است را اختراع کرد. اين ليزر [2] از نوع ليزرهای بی خطر به حساب می‌آيد،رنگ آن سرخ است و در آزمايشگاه‌های دانشگاه‌ها برای بررسی پديده‌هايی مانند تداخل امواج و آزمايش دو شکاف يانگ [3] کاربرد دارد.

خواندن کدهای اجناس در هنگام خريد از فروشگاه ها، سی‌دی CD و دی وی دی DVD که ما هر روز استفاده می کنیم، طیف نمایی (که با آن می‌توان پهنای خط نوسانی را هم در ناحیه مرئی و هم در ناحیه فروسرخ، تا چند ده كیلوهرتز باریك كرد)، چاپگرها، شبکه هاي مخابرات کابل نوري، دستگاههاي برش فلزات، فاصله يابي ماهواره اي، حفاري هاي تونل ها، نقشه برداري هاي زيرزميني نظير مترو و در رسيدن به نقطه ای كه از دو طرف حفاري مي شود تا به هم برسند، گسترش و بزرگتر شدن ارتباطات ليزری در شاهراه های اينترنتی و نوشتن و خواندن اطلاعات در حافظهء نوری در كامپیوترها، بخيه بافت‌هاي بدن، برداشتن خال های مزاحم، درمان پوسيدگيهاي دنداني، تهيه حفره به منظور پر کردن دندان و جراحي ريشه دندان، بيماريهاي مخاط دهان... جراحي چشم با ليزر، جداسازی ایزوتوپ ها، تمام‌نگاری (هولوگرافی)، عكسبرداری سه بعدی از یك جسم و یا یك صحنه، گرافیك لیزری که به طور وسیعی توسط بسیاری از ناشران برای انتقال رونوشت صفحات به كار برده می‌شود...همه و همه از تآثيرات اختراع ليزر گازی توسط دکتر علی جوان است.

علی جوان از سن 5 سالگی شیفته ریاضیات و بازی با اعداد بود. پس از گذراندن تحصیلات در دبیرستان البرز، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران ادامه داد. سپس در سال 1948 (میلادی) به ایالات متحده آمریکا رفت و تحصیلات خود را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه کلمبیا ادامه داد. دکتر جوان به هنر و به ویژه به موسیقی هم عشق می‌ورزید و در کلاس‌های هنری دانشگاه کلمبیا شرکت می‌کرد. در گفتگو با «بتی بلیر» Betty Blair  گفته: موسیقی باخ جلوه ای از عالم ریاضی است.

دکتر جوان در سال 1958 که عضو گروه تحقیقاتی لابراتور بل بود، اصول لیزر گازی را پایه گذاشت، دو سال بعد، دقیقاً در ساعت 4 و بيست دقيقه بعدازظهر دوازدهم دسامبر سال 1960 درحالیکه برف سنگينی شروع به باريدن کرده بود، موفق شد لیزر گازی هلیوم - نئون را ابداع کند. نام دو تن از همکاران وی «ویلیام به‌نت» William Bennett و «دونالد هه‌ریوت» Donald Herriot بود.

دکتر علی جوان فردای آن روز لیزر گازی را بوسیله فرستادن پیغامی تلفنی امتحان کرد و برای اولين بار در تاريخ، يک مکالمه تلفنی به وسيله يک ليزر نوری انجام شد. تاريخ دقيق آن واقعه شگفت، 13 دسامبر سال 1960 بود. این سیزده نه تنها نحس نبود، !ز آن برکت بارید.

وی در سال1964 (میلادی) با درجه دانشیاری به عضویت هیات علمی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمد. در حال حاضر استاد بازنشسته موسسه فناوری ماساچوست در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. گرایش وی در فیزیک، اتمی - مولکولی و اپتیک است.

دکتر علی جوان هنوز هم بطور زیادی درگیر اختراعات جدید است و بر روی نسل جدید تراشه هایی که درون آنها فوتونها بجای الکترونها حرکت خواهند کرد، تحقیق می‌کند. اگر تحقیقاتش نتیجه بدهد، تحولی چشمگیر در سرعت تراشه ها و وسایل الکترونیکی و رایانه ای پدید خواهد آمد. او پیش بینی می‌کند که روزی بجای مگاهرتز رادیویی، جای آنرا گیگاهرتزهای لیزری خواهند گرفت.

دکتر جوان بزرگترین آزمایشگاه تحقیقاتی را در طی سالهای 1960 تا 1970 در دانشگاه ماساچوست آمریکا برپا نمود، بسیاری از پیشرفتها در صنعت لیزر را در این آزمایشگاه انجام داد و در طی سالها باعث جلو بردن و پیشرفت در صنایع الکترونیک شد. دکتر علی جوان در تحقیقات گسترده لیزرهای پرانرژی، رادارهای مولتی استاتیک لیزری که توسط ساعت های نوری دقیق کنترل می‌شود و لیزرهای پزشکی، شرکت داشته است.

 

سر شما از بدن‌تان جدا می‌شود و شما هیچ ملتفت نمی‌شوید

در آغاز که دکتر علی جوان به دانشگاه ام آی تی آمده بود هیچکس او را نمی‌شناخت. بعد از اختراع لیزر گازی تصمیم می‌گیرد که در باره لیزر گازی در یک سالن 2000 نفری که هرساله دانشمندان بزرگ اختراعات خود را ارائه می‌دهند، صحبت کند اما کسی او را تحویل نمی‌گیرد.

با تلاش بسیار اجازه می‌گیرد فقط 5 دقیقه قبل از نهار حرف بزند. می‌دانست که اگر نتواند حرفش را به کرسی بنشاند، تمام زحماتش بر باد می‌رود. وقتی شروع به صحبت می‌کند می‌گوید:

«اساتید ارجمند. اینجانب نوری اختراع کرده ام که اگر به روی گردن شما تابانده شود، سر شما از بدنتان جدا می‌شود و شما هیچ ملتفت نمی‌شوید مگر آنکه بغل دستیتان، موهای شما را گرفته و به بالا بکشد. آنجا است که سر شما از بدنتان جدا شده است.»

دکتر جوان با این مقدمه اش،حیرت همه را بر می‌انگیزد و اختراع خود را به طور کامل شرح می‌دهد. هنگامی که حاضرین از جای خود برمی خیزند تنگ غروب شده است.

 

در تاریخ فناوری های نوین، لیزر گازی، یک نقطه عطف است

لیزرهای گازی نوع ویژه ای از لیزر است كه در آن گازی درون یك لوله شفاف مثل لامپ مهتابی می‌رود. عبور جریان از این لوله باعث رفت و آمد فوتون می‌شود. یعنی جریان الکتریکی، برای تولید نور، در یک گاز تخلیه می‌شود. اولین نوع این لیزرها هلیم نئون بود. یعنی همین لیزرهای خانگی و مدارس. این لیزر ِ را در مؤسسه ی بل، دكتر علی جوان اختراع نمود.

لیزر گازی که او عرضه کرد اولین لیزری بود که بصورت مداوم کار می‌کرد و باعث شد که در جهان جلب توجه کرده، پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه باشد.

نوع دیگر لیزر، لیزر دی اکسيد کربن (CO2) است که می‌تواند يک نور ليزر خيلی پر قدرت توليد کند و در رادارها بکار برده می‌شود و همچنين در صنايع جوشکاری برای ساخت دقيق مواردی که برای بيماران قلبی استفاده می‌شود، قابل استفاده است. البته در محفظه آن هلیوم و مقداری نیتروژن هم هست. نیتروژن، انرژی ِ الكترودها را ذخیره می‌كند. پس از برخورد مولكولهای نیتروژن به مولكول CO2 این انرژی انتقال می‌یابد و مولكولهای CO2 برانگیخته می‌شوند. گاز هلیوم به انتقال ِ انرژی كمك می‌كند و سبب می‌شود تا مولكولهای دی اكسید كربن زودتر به ترازهای انرژی عادی یا حالت عادی خود برگردند.

لیزر گازی یک نقطه عطف در تاریخ فناوری های نوین دنیا به حساب می‌آید. پروفسور جوان قبل از اختراع لیزر گازی، تئوری میزر سه سطحی را پایه گذاری کرد و اهمیت همگرایی فازی را در این وسیله میکروویو نشان داد. با این عمل، ایده میزر بدون پراکندگی را معرفی کرد و او بعداً این ایده را در استفاده از اثر رامان  تحریک شده گسترش داد که نهایتاً منجر به بسط نوظهور رژیم نوری شد. (اثر رامان یا پراکندگی رامان منسوب یه فیزیکدان هندی «چاندرا سخار ونکتا رامان» است که در سال 1928 کشف کرد.)

تحقیق بزرگی که او پایه گذاری کرد باعث ایجاد بزرگترین تحقیق لیزری در دهه های شصت و هفتاد میلادی شد و پس از آن بسیاری از بنیان های اولیه در استفاده از لیزر به وقوع پیوست. این بنیان ها عبارت است از:

ابداعات زیادی در زمینه اسپکتروسکوپی لیزری به شکل  Sub-Doppler laser cooling،

اولین استفاده از لیزر برای آزمایش دقیق نسبیت،

 ایزوتروپی در فضا،

ابداع تکنولوژی اندازه گیری فرکانسی دقیق در طیف نوری و،

اولین ساخت ساعت های اتومیک لیزری ...

 

مي‌دانستم ليزر گازی را مي‌توانم اختراع کنم

دکتر علی جوان گفته است: «ليزر گازی، مي‌توانست در سال 1930 اختراع شده باشد، نه پس از سی سال در سال 1960 که من آنرا اختراع کردم... فيزيکدانان به اختراع ليزر در سال های 1937 و 1938 خيلی نزديک شده بودند. آنان در حال مطالعه بر روی اتم ها بودند، که چگونه امواج نوری را بيرون بدهند (تقويت نور در گازها به وسيله گسيل القائی پرتوافکنی)، و آنها به اختراع ليزر خيلی نزديک شده بودند. از نوشته های آنها پیداست که آنها به راه درست رفته بودند، اما بعداً راه را اشتباه رفته و از مسير اصلی منحرف شدند. اگر من در همان سالها بودم مطمئتاً آنرا اختراع مي‌کردم. مبالغه نمي‌کنم و مي‌دانم که آنرا انجام مي‌دادم.

مي‌دانستم که بالاخره ليزر گازی را مي‌توانم اختراع کنم در غير اينصورت اصلاً دنبال آن کار را نمي‌گرفتم. کسانی که از همان ابتدا نظرم را مي‌دانستند، خيلی به آن بدبين بودند. حتی آنهايی که در تيم من بودند و با من کار مي‌کردند، در اين رابطه شک داشتند. من اين شک را در بسياری از آنها ديدم...

موقعی که با يکی از شاگردانم بر روی اين ليزر گازی در حال کار کردن بوديم، و آن وقتی که برای آزمايش نهايی آماده شده بود، من به شوخی رو به او کرده و گفتم «هی، اگر من سويچ را بزنم و هيچ اتفاقی بوجود نيايد، چه!»، ناگهان صورتش سفيد شده و آثار ترس در آن هويدا گرديد. من شروع به خنده کردم، و گفتم «نه، نه. حتماً کار مي‌کند.»، من اين را بخاطر اطمينان او بيان کردم. سپس کليد را زديم و همه چيز بخوبی انجام گرفت.»

وقتی دکتر علی جوان کار روی لیزر گازی را آغاز کرد، دو محقق ديگر چارلز هارد تاونز (استادش) و آرتور لئونارد شالو راهی ديگر را برای دست يابی به ليزر پی گرفتند. نظريه آنها مبنی بر اين اساس بود که، ما اکنون آنرا بعنوان (پمپ کردن ليزرهای نوری) می‌شناسيم، نور ليزرها را می‌توان توسط مکش با يک منبع نور زياد استخراج کرد.

نظريه دکتر جوان تماماً با آنها متفاوت بود. او به جای استفاده از یک منبع نور قوی، از جريانات برقی که انرژی الکتريکی را تبديل به نور ليزری می‌کند، استفاده نمود، همانکه حالا آنرا به نام «ليزر گازی» می‌شناسند.

نام دکتر علی جوان در کنار بزرگان فیزیک جهان همانند تئودور میمن Theodore Maiman ، نیکولای باسوف  Nikolai Basov، گوردون گولد Gordon Gould ، آرتور لئونارد شالو Arthur L. Schawlow ، رابرت دیکی  Robert Dicke، سی کومر ان پاتل (لیزرشناس هندی)  Kumar N. Pate ، احمد زوویل Ahmed Zewail (دانشمند مصری که جایزه شیمی نوبل را در سال 1999 برد)، دنيس گابور Dennis Gabor ، (برنده نوبل فیزیک در سال 1971)، نيكلاس بلومبرگن Nicolaas Bloembergen ، چارلز هارد تاونز Charles Townes و الکساندر میخایلوویچ پروخورف Aleksandr Prokhorov در تاریخ علم ثبت شده است.

 

اولین سمپوزیوم لیزر در ایران برگزار شد

در سال 1971 بسیاری از فیزیکداتان جهان از جمله دکتر علی جوان، دکتر پرتوی، پروفسور چارلز هارد تاونز (برنده جایزه نوبل فیزیک)، الکساندر پوروخورف، (برنده جایزه نوبل فیزیک) سرگیو پریرا پورتو، Sergio Pereira Porto نیکولاس برومن برگن، Nicolaas Bloembergen ، بوریس استوچف Boris P. Stoichef، پییریاکویی نوت  Pierre Jacquinot، رایموند کیدر Raymond E. Kidde، آرتور لئونارد شالو...و دهها فیزیکدان دیگر به ایران (اصفهان) آمدند و در نخستین سمپوزیوم لیزر شرکت نمودند. در مورد این سمپوزیوم کتابی هم منتشر شده است. [4]

در این مجمع علمی از تلاشهای تئودور میمن کاشف لیزر جامد که براي نخستين بار ليزر ياقوت را در سال 1959 ساخت، یاد شد.[5]

در نخستین سیمپوزیوم لیزر در مورد تحقیقات نظری مبنی بر امکان نشر لیزری در ناحیه پرتو ایکس تبادل نظر شد و دکتر علی جوان در باره رزونانس های اتمی و مولکولی در بیناب نمایی لیزری صحبت کرد و از جمله یادآور شد که امروزه می‌توان پهنای وسیعی از بسامد های امواج الکترو مغناطیس درگستره ای که موج ها  (ماکروویو) تا فرو سرخ دور و فروسرخ نزدیک را ترکیب و مقایسه کرد و با کمک روش های شناخته شده، گستره این بیناب را به ناحیه مرئی کشید.

دکتر علی جوان افزود اکنون امیدوارانه به دنبال آن هستیم که در دهه ی کاربرد بیناب نمایی و دستیابی به دقت در اندازه گیری با مرتبه های بسیار بالا، از این شیوه ها بهره برداری کنیم. برای این کار باید به عناصر ساده باز گردیم و بیناب آنها را دوباره بررسی کنیم. اتم هیدروژن و هلیوم خنثی و یونیده باید دوباره مورد بررسی قرار گیرند. این کار مطمئنا به تعیین دگرباره ی ثابت پایای ریدبرگ [6] و دیگر ثابت ها و فرآیند های بنیادین، با دقتی بیشتر منجر می‌شود و به زودی مقدار نهایی سرعت نور را به دست خواهیم آورد.این امر به همراه توانایی ما در اندازه گیری دقیق بسامد در ناحیه مرئی و فروسرخ منجر به دستیابی به ساعت های اتمی بسیار پیشرفته خواهد شد. این موفقیت می‌تواند آزمون های بهتری در ارتباط با قوانین بنیادین طبیعت و حتی پیش بینی هایی از نسبیت عام را به دست دهد.[7]

این سیمپوزیوم 29 آگوست تا 5 سپتامبر 1971 با حمایت دانشگاه صنعتی شریف تهران (آریامهر سابق) و با همکاری دانشگاه اصفهان و موسسه ی فناوری ماساچوست (MIT) در دانشگاه اصفهان برگزار شد. سمپوزیوم لیزر در اصفهان نخستین کنفرانس بین المللی لیزر در جهان بود.

من در زمان شاه به زندان افتادم و ساواک حتی نامه های چارلز تاونز را هم به من نداد و دستنویس یکی از نوشته هایم را که در بارهء نور (انرژی مولد شعاع) بود و ربطی هم به «خرابکاری و خرابکاران» نداشت پاره پوره کرد... در زمان شاه بهترین فرزندان مردم قربانی استبداد می‌‌شدند،... هیچ روز و شبی نبود که در کمیتهء به اصطلاح ضد خرابکاری فریاد زندانی های زیر شکنجه به گوش نرسد، هیچ روزی...

نمی‌‌توان ستم بزرگی را که در عصر او به فرهنگ ورزان جامعه رفت، فراموش کرد... پس از 28 مرداد به اين سو که کنسرسيوم غارتگر نفت بيداد مي‌کرد، رژيم شاه بزرگترين َسد ِ شکل گيري نهادهاي دموکراتيک بود. ظلمات پس از 22 بهمن 1357 و ُملا ُخورشدن ِ آنهمه رنج و شکنج ــ فقط در گواِدُلوپ و آخرين بازی ماهرانه کارتر و فقرعنصرذهني مردم ــ ریشه نداشت، به ستم رژيم پيشين نيز مربوط بود.

منهای شهدای بزرگواری چون دکتر ارانی و منوچهر مختاری و وارطان و... تنها از حماسه سياهکل تا حول و حوش انقلاب، 46 نفر از زندانيان سياسی در زير شکنجه های ساواک شاه جان دادند.

سلسله پهلوی که پدر و پسر هردو، توسط اجنبی روی کار آمدند. هیچکدام انتخاب مردم ایران نبودند....

اما از آنجا که خود ما هر لحظه با شاهی و شیخی در درون خویش درگیریم برای تمرین انصاف و واقع‌بینی هم که شده باید بیادآوریم که احداث راه آهن سراسری با کمترین امکانات مالی و فنی، بنیانگزاری دادگستری به جای محاکم شرع، اعزام اولین دسته از دانشجویان ایرانی برای آموختن فنون جدید به اروپا، ساختن راه ارتباطی با شمال ایران و بنای تاسیساتی چون پل ورسک و تونل کندوان در دل کوهها و تاسیس دانشگاه تهران (با همت رضا شاه) کار کوچکی نبود. ضمناً رضا شاه خالی از عرق میهنی نبود. سید ضیاء را که عامل انگلیس ها بود با حمایت و همراهی احمد شاه ظرف سه ماه از ایران بیرون راند و «نورمن» سفیر انگلیس در تهران را مات نمود.

به آثار باستانی ایران که میراث بشریت محسوب می‌شود ارج می‌گذاشت. در زمان وی تخت جمشید که سالها در زیر خرابه ها و تله ای از خاک قرار داشت بازسازی و ترمیم شد.

در زمان محمد رضا شاه نیز قدمهای بزرگی به نفع ایران برداشته شد.

در دوران اولیه سلطنت وی و تا پیش از کوتای 28 مرداد وی مخالفت چندانی با فعالیت حزبی و سیاسی در کشور نداشت و نشریات از آزادی نسبی بر خوردار بودند. ایجاد تاسیسات زیربنایی همچون سدها و فرودگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف را کسی منکر نیست. افزایش سطح قدرت نظامی ارتش ایران، اقداماتی مثل تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران و پیکار با بیسوادی، اینکه زنان ایرانی علاوه بر حق انتخاب کردن، دارای حق انتخاب شدن نیز شدند... همه یادگار زمان او است.

این روضه را خواندم تا بگویم کمک به برپایی نخستین سمپوزیوم لیزر جهان در ایران کار کوچکی نبود و من با گوش خودم از امثال دکتر چارلز هارد تاونز و الکساندر پروخوروف (برندگان نوبل فیزیک) شنیدم که همت شاه، دولت و تلاش دانشگاهیان ایران را برای تشکیل سمپوزیوم لیزر می‌ستودند.

 

علم به انسان قدرت می‌دهد، او باید این قدرت را در راه نیک به کار ببرد

چارلز تاونز، پدر لیزر و برندهء جایزه نوبل فیزیک گفته است: « علم به انسان قدرت می‌دهد، او باید این قدرت را در راه نیک به کار ببرد. از لیزر البته میتوان سلاح کشتار جمعی ساخت، کما اینکه از انرزی هسته ای بمب ویرانگر. اما دانش و علم زیبا است و می‌تواند به انسان خدمات بزرگی بکند. آنچه زشت است سوءاستفاده قدرتها از دستاورد دانشمندان است.»

طالبان نفت و دلار از کشفیات هر دانشمندی (از جمله دکتر علی جوان) سوء استفاده کرده اند و برخی قاتلان نیز با امثال وی عکس می گیرند.

ریگان و بوش و اوباما خود را به امثال چارلز تاونز چسپانده اند. اما ارزش علم به جای خود باقی است و من دوست ندارم به علم و دانستن صرفاً از منظري سياسي نگاه کنم.

- دکتر علی جوان عضو آکادمی ملی علوم و آکادمی هنر و علم آمریکا و عضو افتخاری موسسه تریسته [ ۸] Trieste برای ترویج علوم می‌باشد.

- دکتر علی جوان شاگرد نامی پروفسور جارلز تاونز است که در سال 1964 با الکساندر میخایلوویچ پروخورف و نیکولای گنادیویچ پاسوف  Nikolay Gennadiyevich Basov جایزه نوبل فیزیک را در یافت نمودند.

- دکتر علی جوان در سال 1960 موفق به اختراع لیزر گازی شد و در سال 1964 برای تحقیقات در زمینه لیزرهای گازی، مدال استوارت بالنتاین Stewart Ballentine را از انستیتو فرانکلین دریافت نمود.

- در سال 1966 برنده مدال بنیاد «فه‌نی و جان هرتز» Fany & John Hertz Foundation شد و به عنوان Guggeheim Fellow شناخته شد.

- این فیزیکدان ایرانی در سال 1975 مهم‌ترین نشان انجمن نورشناسی آمریکا یعنی مدال فردریک ایوز  Fredrick Ives را از انجمن اپتیکال دریافت کرد. در جمله‌ای که در کنار این نشان حک شده‌است از آقای جوان به خاطر «پدید آوردن یک دستگاه نورشناختی (لیزر گازی) با کاربردهای بی‌سابقه در پژوهش‌های علمی» قدردانی فراوان شده‌است.

- در سال 1979 به عنوان Humbolt Foundation Fellow شناخته شد.

- علی جوان در سال 1993 جایزهٔ علمی جهانی آلبرت اینشتین را دریافت نمود.

- مجدداً در سال 1995 به عنوان Humbolt Foundation Fellow شناخته شد.

او همچنین در سال 2007 رتبه دوازدهمین انسان نخبه را در جهان کسب کرد.[۹]

 

هيچ چيز آنگونه که به نظر مي رسد نيست

گروه موسیقی Slipknot که با ماسک و شمایل عجیب ‌و غریب در صحنه ظاهر می‌شوند گاه و بیگاه همانند امثال «امیر تاتالو» و «هیچکس» و «ساسی مانکن» خودمان ادا و اطوار را کنار گذاشته، درددل جامعه را منعکس می‌کنند. اسليپ نات یعنی گره کور وگره متحرک، گره کوره .

این گروه در ترانه Duality (دوگانگی) به گره های کور جامعه اشاره می‌کنند و جار می‌زنند:

I push my fingers into my eyes...

It's the only thing that slowly stops the ache...

But it's made of all the things I have to take...

Jesus, it never ends, it works it's way inside...

If the pain goes on...

I have screamed until my veins collapsed

I've waited as my time's elapsed

Tell me the reality is better than the dream

But I found out the hard way,

Nothing is what it seems!

انگشتانم را در چشمانم فرو مي کنم. (میخوام اصلاً چشممام در بیارم)

اين تنها راهي است که درد را کمي کاهش مي دهد (و خلاصم می‌کند...)

ولی نه، اين درد، از همه چيزهايي که بايد بردارم تشکيل شده (و سرتاسروجودم را گرفته است.)

مسیح...

(خدای من)، اين (رنج) تمامی ندارد و زهرش را به شيوه خود در درونم می‌ریزد.

آه گر رهایم نکند

از بس داد زده ام رگهايم از هم پاشيده اند. (حالا دیگه) منتظر مونده ام تا بلکه زمانم به پايان رسد. همه هّم و عمم این شده که خودم را به دست سرنوشت بسپارم...

تو واقعيت را برايم بازگو کن، هر چه باشد از رؤيا بهتر است.

من به سختي کشف کردم که هيچ چيز آنگونه که به نظر مي رسد نيست...

_____________________________________

به ترانه ظاهراً پوچ «دوآلیته» اشاره کردم تا نکته زیر را بنویسم:

 

در یک حکومت آزادی‌کُش جاهل پرور، اولین قربانی علم و دانش است

استبداد شاهانه و شیخانه استعدادها را پرپر کرد. نسل ما مجبور شد به جای فیزیک و شیمی و ریاضی و زیست شناسی و منطق و هنر و ادبیات...، نهج البلاغه و «چه باید کرد» و «دولت و انقلاب» و «جنگ چریکی» بخواند و به جای ماکس پلانک و رازی و فرما و اروین شرودینگر و «تجرید الکلام» خواجه نصیر، سراغ کافی و کلینی و کامیلو سیئن فئوگوس و رژی دبره برود... البته اینها هیچکدام بی ارزش نبود اما خبر از یک تغيیر مسیر می‌داد که حالا حالاها راه بازگشت نداشت...

اگر خانه از پای بست ویران نبود، اگر ظلمت شبانه و بیداد زمانه مهلت می‌داد امثال ارانی و حنیف نژاد و جزنی و پاک نژاد مجبور نمی‌شدند درس و مشق را رها کنند و سر به کوه و بیابان و آوارگی و زندان بگذارند، اگر نظایر دکتر اعظمی و مرضیه اسکویی و مهرنوش ابراهیمی و اشرف ربیعی، به جای «آزمایش دوشکاف یانگ در مکانیک کوانتم»، به آزمایش نارنجک و سیانور و پلی کپی دست ساز می‌نشستند، اگر دوگانگی جرم و انرژی را رها کردند و دوگانگی حکومت ظالم و مردم مظلوم را چسبیدند و عوض موشکافی در آثار غیاث الدین جمشید کاشانی و اسفار ملاصدرا و شفای بوعلی و نسبیت انیشتین و معادلات برتراند راسل و اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، روی «قاعده درا» و «مسائل مستحدثه» و «وضع انقلابی» و راه در رو به فلسطین و کور کردن تعقیب و مراقبت دشمن متمرکز شدند، پاسخ به ندای وجدان‌شان دادند.

اگر جامعه ستمزده نباشد و جباران سر جای خودشان بنشینند، چه نیازی به آب و آتش زدن است؟ همه می‌توانند درس بخوانند و استعداد خود را آبیاری کنند. در یک حکومت آزادی‌کُش جاهل پرور، اولین قربانی کسانی هستند که نمی‌توانند و نمی‌خواهند «آسان بروند و آسان بیایند تا گربه شاخ شان نزند». در یک حکومت آزادی‌کُش جاهل پرور، نخستین قربانی علم و دانش است...

در 29 اگوست سال 1971 در اصفهان نخستین سمپوزیوم لیزر جهان، بر پا شد. من در مورد نور، مقاله ای نوشته بودم که راستش هنوز هم تازه است. دلم می‌خواست آنرا به دکتر علی جوان نشان دهم. با زحمت زیاد خودم را به اصفهان رساندم و به محل کنفرانس رفتم. خانمی که مسئول اصلی سالن بود جلویم را گرفت که شما خیلی نوجوان هستی. چرا اینجا آمدی؟... گفتم آمده ام دکتر جوان و چارلز تاونز را ببینم. از ناباوری خنده اش گرفته بود. اما بعد خیلی جدی گفت: اگر از اینجا نروی کار دستت می‌دهم. اشک در چشمانم جمع شده بود و او تعجب می‌کرد. گفتم خیلی تلاش کردم تا به اینجا رسیدم... گفت اگر دکتر جوان را نشانم بدهی، اجازه می‌دهم. همه در سالن جمع بودند. با دست او را نشان دادم و به سویش دویدم... آنجا علاوه بر دکتر علی جوان، چارلز تاونز و الکساندر بروخوروف... را هم دیدم. (...)

امیدوارم این یاداشت کمک کند تا با دکتر علی جوان مخترع لیزر گازی آشنا شویم.

در مورد «چارلز هارد تاونز» هم که از او خاطرات زیبایی دارم، در ویکیپدیا نوشته ام. متاسفم که در اینگونه موارد حتی یک سطر هم در ویکیپدیای فارسی نبود.

_____________________________________

منابع: References

*The History Of The Laser

دربارهء نقش دکتر علی جوان در دانش مربوط به لیزر

*Top 100 living geniuses

دکتر علی جوان در لیست صد نابغه برتر جهان

*Ali Javan. Hall of fame. Camp invention

*آشنایی با مخترع ایرانی لیزر گازی. در این مقاله به اختراع دکتر علی جوان اشاره شده است

*Scientists Who Made A Difference

*علی جوان: ليزر گازی، مي‌توانست در سال ۱۹۳۰ اختراع شده باشد.

*ليزرهاي گازي، چگونه بوجود آمدند

سخنرانی دکتر علی جوان در کنفرانس بين المللي ليزر گازي

در شهر بالتيمور (سال ۱۹۹۵) در جشن سی و پنج سالگی اختراع لیزر گازی

*پیشگامان لیزر Laser Pioneers نوشته Jeff Hecht بخش از میزر تا لیزر (علی جوان و لیزر گازی)

*Ali Javan and Bell Labs

سخنان Joseph Giordmaine یکی از همکاران دکتر علی جوان در مورد وی

*کتاب فارغ التحصیلان البرز

Alborz High School Alumni: Homa Katouzian, Lotfi Asker Zadeh, Kamyar Kalantar-Zadeh, Ali Javan, Khosrow Sinai, Siavash Ghomayshi, Paul Merage

*Ali Javan: Study of infrared and visible gas lasers: Final report

(در مورد لیزر گازی) - 1977

*Ali Javan: Photoexcitation of lasers and chemical reactors for NASA missions: A theoretical study (NASA contractor report)- 1981

*Ali Javan: Development of tunable high pressure CO2 laser for lidar measurements of pollutants and wind velocities, January 1976 to December 1977 (NASA Contractor report) by Ali Javan 1979

*Ali Javan: Investigation of the use of masers in the infrared and optical regions (AFCRL) by Ali Javan -1966

*مجله Smithsonian شماره آوریل ۱۹۷۱ - مقاله در مورد دکتر علی جوان

*سخنان دکتر علی جوان (در مورد لیزر گازی...)

*سخنان دکتر علی جوان در مورد میزر و نقش چارلز تاونز

*گفتگو با Betty Blair با عنوان: Scientist Who Made a Difference

http://www.azer.com/aiweb/categories/magazine/42_folder/42_articles/42_javan.html

___________________________________

پانویس:

1-  کتاب المناظر معروف‌ترين اثر ابن‌هيثم است. وي در اين كتاب نخستين تعبير سيستماتيك پديده‌هاي فيزيكي از نظر تجربي و رياضي را مورد بحث قرار داده است.

ابن‌هيثم با اين اثر خود بنيان نورشناسي قديم را، كه متكي بر كتاب مناظر اقليدس(يعني Opticae ) و آثار ارسطو و كارهاي ارشيمدس و بطلميوس بود، دگرگون كرد و آن را به صورت علم بسيار منظم و مشخصي درآورد. وي بحث كامل رياضي را با نمونه‌هاي تصوري عالي فيزيكي و تجربه‌هاي دقيق با هم تركيب كرد.

پس از ابن‌هيثم، اين كتاب گم و گور شده بود، تا اين‌كه كمال‌الدين فارسي، به وسيله‌ي استاد خود، قطب‌الدين شيرازي، با آن آشنا شد و كتاب تنقيح ‌المناظر ‌لذوي ‌الابصار ‌و‌ البصائر را در شرح آن نوشت.

كمال‌الدين فارسي بر اين كتاب مقدمه ای نوشته که بخشی از آنرا اینجا می‌آورم:

« … مدتي ... سخت دلبسته‌ي بازشناختن چگونگي رؤيت تصاوير اشياء با چشم بودم و مخصوصاً بيشتر توجه به انعطاف (= انكسار نور) داشتم، چه ديدني‌ها را در آب و از پشت بلور به اشكال شگفت‌انگيزي مي‌ديدم، مخالف با آنچه مستقيماً در هوا مي‌ديدم و آنچه در پي يافتن آن بودم، از كتاب مناظر اقليدس به دست نمي‌آمد …

پس بر اين مقدمه مدتي درنگ كردم و به آن پرداختم و احكامي درباره رؤيت از طريق انعطاف به دست آوردم كه همه آنها با آنچه محسوس است مخالف است. آنگاه حيرت من فزوني يافت و نزد استادم قطب‌الدين شيرازي رفتم و داستان را باز گفتم … او لختي انديشيد و گفت كه در كودكي در بعضي از كتابخانه‌هاي فارسي كتابي در مورد مناظر، منسوب به ابن‌هيثم، در دو جلد بزرگ، ديده‌ام و شايد آنچه در پي آن مي‌گردي در آن باشد و بر من است كه، گرچه در ثريا باشد، آن را به دست آورم … تقدير موافق شد و تيرهاي همت مستقيم به هدف رسيد و نسخه كتاب به خط ابن‌هيثم از شهر دورستي به دست افتاد. مرا خواست و كتاب را به من داد. از فوايد و لطايف و غرايب مستند به آزمايش‌هاي درست و تجربه‌هاي به دست آمده از آلات هندسي و رصدي و استدلال‌هاي تركيب يافته از مقدمات صحيح كه در آن يافتم، سردي يقين بردلم فرو ريخت … » (مقدمه كتاب تنقيح المناظر، ترجمه استاد احمدآرام.)

2- لیزر LASER مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of radiation می‌باشد و به معنای تقویت نور توسط تشعشع تحریک شده است. اولین لیزر جهان توسط تئودور مایمن اختراع گرذید و از یاقوت در ان استفاده شده بود در سال ۱۹۶۲ پرو فسور علی جوان اولین لیزر گازی را به جهانیان معرفی نمود وبعدها نوع سوم و چهارم لیزرها که لیزرهای مایع ونیمه رسانا بودند اختراع شدند.

میزر MASER، نیز مخفف عبارت Microwave Amplification by Stimulated Emission of Radiation. و به معنای تقویت میکرو ویو به وسیله گسیل اشعه تحریک شده است.  Double-slit experiment توماس یانگ در سال ۱۸۰۳ به آزمايشي دست زد كه نتيجه آن تاييد فرضيه موجي هويگنس درباره ماهيت نور بود.

3- آزمايش يانگ مربوط به نوري است كه از دو شكاف باريك مي گذرد و نوارهاي تاريك و روشن را به وجود مي آورد. قبول اين مطلب كه چگونه جمع دو نور تاريكي را به وجود مي آورد، به سادگي ممكن نبود، وليكن نتيجه آزمايش يانگ، صحت فرضيه موجي بودن نور و پديده تداخل امواج نور را تاييد كرد.

4- مشخصات کتابی که در مورد سمپوزیوم لیزر در دانشگاه اصفهان در سال ۱۹۷۱ برگزار شد این است:

TITLE: Fundamental and applied laser physics; proceedings of the Esfahan Symposium, August 29 to September 5, 1971. Edited by Michael S. Feld, Ali Javan [and] Norman A. Kurnit.

TYPE: Book

PUBLISHED: New York, Wiley [1973]

DESCRIPTION: xiii, 952 p. illus. 23 cm. A WileyInterscience publication. Includes bibliographical references.

ISBN: 047125701X

RELATED: Feld, Michael S., 1940 ed. Javan, Ali, 1926 ed. Kurnit, Norman A., 1939 ed.

SUBJECTS: Quantum electronicsCongresses. LasersCongresses. Spectrum analysisCongresses.

LOC CLASSIFICATION: QC680.F86

DEWY DECIMAL #: 535.5/8

This copy located at the Library of Congress. 535.5/8

5-  مقاله همنشین بهار  The energy that creates light rays

6- ثابت ریدبرگ Rydberg constant، یکی از ثابت های مهم در فیزیک هسته‌ای است که از فرمول زیر به دست می‌آید:

7- سمپوزیوم لیزر در اصفهان نخستین کنفرانس بین المللی لیزر در جهان بود.

proceedings of the Esfahan Symposium, August 29 to September 5, 1971

ed.: Feld, Michael S.,

ed.: Javan, Ali,

ed.: Kurnit, Norman A.,

8. At the Esfahan Symposium on Fundamental and Applied Laser Physics, which took place 29 AugustSeptember 1971, the world's laser specialists gathered to exchange notes on the state of the field and its probable future. The symposium was held on the campus of Esfahan University in Esfahan, the second largest city of Iran, under the auspices of Arya-Mehr University of Technology and with the support and cooperation of Esfahan University and the Massachusetts Institute of Technology. Ali Javan (MIT) was director of the symposium, which was sponsored by the International Union of Pure and Applied Physics.

9- موسسه پژوهشی فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته در ایتالیا

 http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1567544/Top-100-living-geniuses.html

10ـ در لیست صد نابغه برتر جهان، دو ایرانی هم هستند. نفر دوازدهم دکتر علی جوان و نفر چهل و نهم خانم پردیس ثابتی که با اعمال تغییراتی در ژنوم انسانی به دنبال ارایه شیوه ای کاربردی برای مصون ساختن افراد در برابر انواع بیماریهای کشنده است. )ویکی‌ پديای فارسی)

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com