بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

دوشنبه 10 خرداد  1389 ـ  31 مه 2010

پيوند به توضيح سکولاريسم نو

آقای سروش، مهاجرت شروطی دارد!

پاسخ يکی از روحانيون بلندپايهء قم به عبدالکريم سروش

گزارشی از سايت «آی طنز دات نت»

گزارشگر: محمود فرجامی

 

سايت «آی طنز دات نت»: در پاسخ به نامه دکتر سروش به روحانیون بلندپایه قم، یکی از ایشان طی نامه‌ای به نامه وی پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ما از قم، این نامه در پاسخ به نامه دکتر سروش که در آن از مراجع و علمای ناراضی قم خواسته بود اگر ناراضی هستند از قم به نجف عزیمت کنند نوشته شده است. در آن نامه سروش به برخی علمای ناراضی قم و مشهد توصیه کرده است که چنانچه نمی‌توانند به رفتار حکومت اعتراض کنند لااقل به عتبات مهاجرت کنند تا بدینوسیله نارضایتی و جدا بودن راه خود از حکومت فعلی ایران را به مردم نشان دهند. مطلبی که برخی از ناظران محافل دینی و روشنفکری دینی از آن به نوعی اتمام حجت یاد کرده‌اند.

متن نامه این عالم سرشناس قم به آن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت جناب مستطاب آقای دکتر سروش

نامهء شما واصل شد. در ابتدا گمان کردم متن مناجات‌نامه خواجه عبدالله عراقی است و بعدا این ظن در من تقویت شد که شاید شعری از شیخ ابولمعالی مستنصر باشد که مشهور است از شدت فقاهت صاحب کرامت شده بود و حتی کفش‌هایش از جلوی پاهایش فرار می‌کردند. منقول است که هر دوی اینها شطحیات می‌گفته‌اند اما بعدا مفقود شده. یک مقداری کلمات عربی به طور تجزیه البته در آن مفهوم بود اما ترکیبا چیزی مستفاد نمی‌شد. عاقبت توسط جمعی از ادبای مسلط به زبان فارسی به زبان عربی اعراب صدر اسلام ترجمه و بعدا توسط جمعی از شاگردان به فارسی امروزی ترجمه و در اختیار اینجانب قرار گرفت که به جهت ضعف بصر توسط یکی از محارم قرائت شد. لاکن بجهت آنکه خیلی اطناب داشت در نیمه آن پرسیدم منظور حضرتعالی چیست که گفتند می‌گوید اگر ناراحتید و ناراضی می‌باشید اما نمی توانید حرفی هم بزنید لااقل به نجف مهاجرت کنید.

به جهت این مطلب البته امتناعی ندارد که ما با اهل بیت به نجف مهاجرت کنیم لاکن چند مشکلی هست که چون یکی از فرزندانم می‌گوید شما آدم با فضل و کمالاتی هستید و از بسیار چیزها مطلع، سوالاً با شما در میان می‌گذارم:

اول اینکه در روایت معتبر است که حرام است مومن خود را به زحمت و دردسر بیندازد علی ذالک آیا نجف فی یوم الحاضر امکانات وافی بجهت اسکان مرجعیت دارد؟ فی المثل کولر گازی اسپلیت اوجنرال و آب شرب معدنی دماوند و قالی کرمان گل درشت و زعفران اصل قاینات و ریواس تازه نیشابور و نعلین دست‌دوز چرم ایتالیایی و صابون مراغه و از این قبیل امور آنجا بقدر کافی یافت می‌شود؟ و مهمتر اینکه اگر ما به نجف اشرف هجرت کنیم تکلیف وجوهات چه می‌شود. لابد می دانید که قسمت اعظم وجوهات و سهم امام به صورت شهریه در اختیار طلاب قرار می‌گیرد تا با تحصیل دروس‌های مهمه‌ای از صرف و نحو عربی گرفته تا مسائل مربوط به نماز و جهاد و خمس و کنیز و حیض و نفاس و استبرا و وطی از دبر و امثالهم، فاضل شده ان‌شالله با حسن خلقی که خواهند داشت به جمع اذناب و مریدان ما بیفزایند. آیا در نجف اشرف هم که در تحت تیول اجانب است می توان با این حساب‌های بانکی متمرکز که آقا سید جعفرمان می گوید کار کرد؟ کارت به کارت هم می‌شود کرد؟

دویم اینکه همانگونه که لابدا مستحضرید الان دنیا خیلی پیشرفت کرده و بحمدالله و قوته و اقعد ما هم عقب نیستیم. به خصوص در زمینه این اینترنت که خودتان می‌دانید چه چیزی خوبی‌ست و همه دنیا به مجرد اینکه ما یک فتوایی می دهیم ملتفت می‌شود. خیلی وقت است، شاید قریب به 15 سال که در قم کابل نوری آوردند که خیلی اینترنتی خوبی از آن می آید و ما هر روز شاید بی اغراق دو سه ساعتی در روز می‌نشینیم در کنار این چند جوانی که آقا سید صادقمان آورده که اینترنت کنند و به مسائل عملیه جواب می دهیم. حتی به کمال فروتنی و خضوع عرض کنم که همین اینترنت سبب شده که علم خودمان هم بالاتر برود. مثلا یک زن محترمه‌ای به نام سین. پیشی پشمالو چند وقت پیش در مورد یک چیزی سوال پرسیده بود که اول ملتفت لفظش نشدیم بعدا بتوسط مهندس سرچ کرده عمیقا متوجه شدیم بعد به احسن معانی حکمش را به ایشان ابلاغ کردیم. حیرت‌آور اینکه پنج روز بعد خبر آوردند همان صفحه سوال و جواب ایشان تا بحال یکصد و پنجاه هزار بار جستجو و مشاهده شده که شکرلله نشان از علاقه زاید الوصف مردم دنیا به مذهب حقه ما دارد. علی ایحال سوال اینجاست که در نجف اشرف هم اینترنت و کابل نوری مهیاست؟

سیم اینکه مرجع بزرگ عالم تشیع حضرت آیت الله سیستانی که ایرانی هم هستند سال‌هاست در نجف تشریف دارند. ایشان هم مرید و مقلد بیشتری از ما دارند و هم حساب‌های بانکی‌شان که جناب آقای شهرستانی زحمت نگهداری از آنها را می‌کشند 5 عدد صفر... آقا سید رضا اشاره می‌کنند 6 عدد... بله 6 عدد صفر بیشتر از حساب ما دارد. بعلاوه هیچ محدودیتی هم بواسطه بُعد مسافت ندارند. معذالک همانطور که می‌دانیم در تمام این سال‌ها و بخصوص در این یک سالی که گذشت مختصر کلامی از ایشان در این باره صادر نشد. سهل است داماد آقای آیت الله موسوی‌نژاد که از نزدیکان و معتمدان ایشان در مشهد است را هم که گرفتند و با آن وضعیت آقای ابطحی را در تلویزیون با تنبان زنانه آوردند که اعتراف کند و از فرط لاغری ما نشناختیمش؛ باز هم حضرت ایشان یک کلام حاضر نشدند بگویند که مثلا شکنجه حرام است و اعترافی که به جبر گرفته شده باشد معتبر نیست. تازه یادتان باشد که حضرت سیستانی اول کسی بودند که سایت اینترنت زدند و همین سایت خود را ما را هم آقای مروارید از مشهد که مسئول سایت‌های آقای سیستانی است مدد رساند و راه انداخت. پس مشکلی بجهت صدور و نشر فتوا یا لااقل حکم معمولی نبوده ولی با این وضع باز هم ایشان امتناع کردند که نشان می دهد حتما حکمتی داشته یا ضرورتی نداشته. با این وجود آیا به نظر شما رفتن به نجف خیلی فایده‌مند است؟

مطالب از این دست زیاد است که چون به وقت نماز شب نزدیک می‌شویم و نوشتن کاغذ و گفتن شعر و گرفتن ناخن در این ساعات مکروه است به همین اکتفا می‌کنیم.

و من الله التوفیق و علیه التکلان

دفتر حضرت آیت الله آقاجانمان (مُهر بیضوی)

 

بعد التحریر: ضمنا می‌خواستم سوال کنم آیا شما با آن سروشی که یکی دو سال پیش آقای آسید جعفر سبحانی در گعده می‌گفتند سب‌النبی کرده نسبتی دارید یا فقط تشابه اسمی است؟ اگر می‌شناسیدش بدانید که از همان شب اینجانب حکم به مهدور الدمی آن ملعون داده و این مطلب روی سایت ما هم هست که در حکم حجت شرعی است و چنانچه خود شما هم این کار را بکنید بدانید که بهشت بر شما واجب می‌شود و در آنجا حوریانی هستند که قد آنها هفتاد ضرع است و پوستشان مثل استبرغ بوده هر صبح در شیر و عسل غسل کرده و به چنان وجهی بر مومن خود را عرضه می‌کنند که آرزو می‌کند لیتنی هرگز به دنیا نیامده بود.

http://www.itanz.net/2010/05/post_210.php

 

توضيح سکولاريسم نو: همينجا فرصتی است تا يک ساله شدن سايت پر محتوا و شيرين «آی طنز» را به نويسندهء خوش قريحه و مدير طنزپرداز و نکته سنج آن، جناب محمود فرجامی، تبريک گفته و برای ايشان و ديگر طنز پردازانی که نمی گذارند خريت و تعصب و کوته بينی وجه غالب ادراک امت هميشه در صحنه شود آرزوی توفيقات ـ در اين دنيا البته و در آن دنيا اگر... ـ را داريم.

 https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com