بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

دوشنبه 6 ارديبهشت  1389 ـ  26 آوريل 2010

 

تاکتیک اول: ایجاد اتاق های فکر مجازی

امیدوار شکیبا

"هر ایرانی یک رهبر است" این جمله توصیف مناسبی است که می توان در مورد اهمیت خرد جمعی و نقش تک تک  افراد در جنبش سبز ابراز کرد.

این جنبش را بیش از هر چیز خرد جمعی میلیون ها انسان هدایت و رهبری می کند و یکی از ضرورت های موفقیت آن این است که این رهبری و خرد جمعی بتواند بهترین تصمیمات را اتخاذ کند و به اجرا در بیاورد. اتاق های فکر مجازی (اینترنتی) ابزار پیشنهادی است برای دستیابی به این ضرورت.

 

جنبش سبز- رهبری سبز:

همه ما در این جنبش می دانیم که از جنبه های بسیاری ضعف داریم، همه می دانیم که جنبش در طبقات محروم تر و تاثیر گذار جامعه گسترش کمی داشته است. همه می دانیم که جنبش بیش از حد در تهران و چند شهر بزرگ متمرکز شده است و در اقوام مختلف کم تر نفوذ و نمود پیدا کرده. همه می دانیم که مشکلات شدید در اطلاع رسانی داریم. همه می دانیم که شبکه های اجتماعی آنچنان که باید تکامل پیدا نکرده اند و همه می دانیم که رسانه فراگیر نداریم و ...

همه میدانیم که صدها ضعف و کاستی داریم اما چگونه می توانیم به آنها غلبه کنیم؟

آیا جواب این سئوالات را آقایان موسوی و کروبی می دانند؟

آیا احزاب سیاسی ، نیروهای اصلاح طلب و روزنامه نگاران دربند می دانند؟

آیا دانشگاهیان و دانشجویان می دانند؟ آیا فعالین خارج از کشور می دانند؟

آیا من و شما می دانیم؟

هیچکس به شکل مطلق جواب همه این مسائل را ندارد و به همین دلیل است که همه باید در رهبری و تصمیم گیری مشارکت کنیم تا بتوانیم بهترین جوابها و راه حل ها را برای مسائل بیابیم.

اتاق های فکر مجازی سازوکار لازم برای این مشارکت و رهبری همگانی را فراهم می سازند.

 

اتاق فکر مجازی چیست ؟

اتاق های فکر سایتهای اینترنتی هستند که دانش، تخصص، تجربه و اطلاعات در آن به اشتراک گذاشته می شود.مکانی که در آن موضوعات مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. جایی که مطالب جمع بندی و به رای گذاشته می شود و تصمیم گیری صورت می گیرد.

موضوعات و جنبه های گوناگونی در مبارزه وجود دارند که نیازمند به وجود اتاق های فکر هستند بنابر این لازم است اتاق های فکر مختلفی ایجاد شود که هر کدام زمینه فعالیت مخصوص به خود را دارند.

 

ساختار و طرز کار اتاق­های فکر:

-هر اتاق فکر زمینه فعالیت خاص خود را دارد و خرد جمعی در آن زمینه خاص را نمایندگی می کند.

-در هر اتاق فکر کارشناسان، متخصصان و افرادی که در حوزه وظایف مربوط به اتاق آشنایی دارند عضو می شوند.

-مراجعه کنندگان و بازدید کنندگان سایت می توانند با دادن نظرات و اطلاعات در بحث ها شرکت کنند.

-هیچ محدودیتی در تعداد اعضاء و تکثر عقاید و گرایشات آنها وجود ندارد بطوریکه اتاق فکر نماینده همه طرفداران و اعضاء جنبش باشد.

-هر اتاق فکر ممکن است در یک زمان چند موضوع یا سرفصل را در دستور کار داشته باشد.

-یک اتاق فکر ممکن است جهت تصمیم گیری درباره بعضی موضوعات نظر سنجی عمومی انجام دهد.

-یک موضوع که در دستور کار اتاق فکر قرار دارد بر حسب اهمیت و حساسیت ممکن است مدتها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و بعضی دیگر که دارای محدودیت زمانی هستند ممکن است سریع به جمع بندی و تصمیم گیری برسند.

-بعضی از موضوعات ممکن است بصورت دائمی و همیشگی در دستور کار یک اتاق وجود داشته باشد و به صورت روزانه، هفتگی یا دوره ای از خروجی اتاق استفاده شود (مثلاً اتاق فکری که درباره انتخاب اخبار و مقالات برگزیده و تامین محتوا برای رسانه های خاصی از جنبش مسئولیت دارد).

-موضوعاتی که در دستور کار یک اتاق قرار می گیرند ممکن است از طریق سایر اتاق های فکر درخواست شده باشند یا پرسش هایی باشند که از طریق مردم ، مطبوعات یا رسانه ها مطرح شود.

-بین اتاق های فکر ارتباط وجود دارد و آنها از تصمیمات و راهکار ها و نتایج یکدیگر استفاده می کنند. از تعامل موثر بین اتاق های فکر مختلف رهبری جمعی شکل می گیرد.

 

-هر اتاق فکر می تواند دارای مسئول یا مسئولینی باشد که ترجیجاً از فعالین شناخته شده خارج کشور خواهند بود(به لحاظ حفظ امنیت و آزادی عمل).

  

اتاق های فکر زیادی می توان نام برد که هر کدام می توانند در روند مبارزات بسیار مفید باشند. در اینجا به بعضی از این اتاق های فکر و شرح مختصری از فعالیتهایشان می پردازیم :

1. اتاق فکر جذب: یکی از مهمترین کارهایی که می تواند منجر به پیروزی جنبش گردد جذب حداکثر افراد است. بدین منظور اتاق یا اتاق های فکری باید به بررسی راه و روش جذب افراد بپردازند. تکثر و گوناگونی افراد و افکار در جامعه، گوناگونی منافع، هزینه های بالای مبارزه، وجود برخی مشکلات فرهنگی و نیز سیستم بسته رسانه ای باعث شده که جذب افراد جدید کار بسیار پیچیده ای باشد از اینرو لازم است که با کمک تخصصی جامعه شناسان و روانشناسان و سایر تخصص های مرتبط و نیز همکاری تمام افراد با تجربه، روش درست آگاه سازی و دعوت از افراد تدوین و ترویج گردد. با دستیابی به این دانش و روشها هر کدام از اعضای جنبش و همینطور رسانه ها می توانند به جذب اعضای جدید کمک نمایند.

2. اتاق فکر ایده ها و پیشنهادات: با توجه به اینکه بسیاری از حرکات جنبش سبز از ایده ها و پیشنهادات فعالان به وجود می آید بهتر است این ایده ها و پیشنهادات در یک اتاق فکر جمع آوری شوند تا همه ایده ها شانس مطرح شدن را داشته باشند. علاوه بر این، ایده ها و پیشنهادات در این اتاق مورد بحث و بررسی و کارشناسی قرار می گیرند و ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشند. ایده های انتخاب شده در این اتاق برای اجرا در رسانه های جنبش تبلیغ خواهند شد.

3. اتاق های فکر کارگری و صنفی و اقشار محروم: یکی از مهمترین کارهایی که جنبش می بایست به آن نائل شود گسترش در میان کارگران، معلمان و سایر طبقات محروم و زحمت کش جامعه است. از اینرو جنبش سبز باید به شناسایی و همراهی با خواسته ها و مشکلات و دغدغه های این گروه ها بپردازد و با آگاهی بخشی این اقشار را به جنبش جذب نماید. این اتاق های فکر به شکل ویژه ای بر این هدف متمرکز می شوند و ضمناً راهکارهایی برای جذب این طبقه ارائه می کنند که در اختیار رسانه ها و بدنه جنبش قرار می دهد

4. اتاق فکر شبکه های اجتماعی و ساماندهی ارتباطات : این اتاق توسط عموم فعالان جنبش و همچنین زیر نظر جامعه شناسان و متخصصین اداره می شود و روش های تشکیل و بهبود شبکه های اجتماعی و ساماندهی بهتر ارتباطات در آن بررسی می شود.

5. اتاق های فکر مخصوص اقوام و مذاهب  در این اتاق ها با شرکت کارشناسان و هموطنان عزیز از همه اقوام و شهرها و اقلیت های مذهبی، مسائل و خواسته ها و مشکلات همه اقوام و مذاهب در شهرها و روستاهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و اهداف و خواسته های جنبش متناسب با خواسته های این عزیزان تکمیل و غنی می گردد و موجبات گسترش جنبش به تمام کشور فراهم می گردد.

6. اتاق های فکر آگاه سازی و رسانه ای : اتاق های فکر مختلفی لازم است که در زمینه رسانه ای و اطلاع رسانی فعالیت کنند. این اتاق های فکر به مثابه زبان و قلم جنبش هستند که تصمیمات رهبری جمعی را به گوش همه می رسانند و رابط بین اتاق های فکر و اجتماع و هواداران جنبش و رسانه ها هستند. یکی از وظایف این اتاق ها انتخاب و ایجاد محتوا برای رسانه ها است مخصوصاً در صورتی که تلویزیون خاص جنبش راه اندازی شود، اتاق های رسانه ای می توانند به انتخاب و تدوین برنامه های آن بپردازند.

7. اتاق فکر مبارزات روزمره و نافرمانی های مدنی : مبارزات روزمره آن بخشی از مبارزات است که همیشه در جریان است (مثل شعار نویسی، اسکناس نویسی، کارهای تبلیغاتی و ...) و اتفاقاً این بخش از مبارزات است که جنبش را زنده نگاه می دارد. مبارزات روزمره و نافرمانی های مدنی ضمن کاستن از قدرت حکمرانی و کنترل دولت نامشروع موجب تقویت و ایجاد روحیه در جنبش می گردد. این اتاق فکر با همکاری اتاق فکر ایده ها به بررسی و انتخاب روش های نافرمانی مدنی مناسب و قابل اجرا می نماید و از طریق اتاق های فکر رسانه ای تبلیغ می نماید. در این اتاق فکر کاربران تجربیات و ابتکارات خود در زمینه های مبارزاتی (مانند شعار نویسی) را در اختیار سایرین قرار می دهند تا این قبیل مبارزات رشد پیدا نماید.

8. اتاق فکر هماهنگی و برنامه ریزی اعتراضات : این اتاق وظایف بسیار حساسی دارد و به همین دلیل باید تعداد اعضای آن بسیار زیاد باشد (هر چقدر تعداد ،تکثر و استقلال رای دهندگان بیشتر باشد تصمیمات بهتری توسط خرد جمعی اتخاذ می گردد) و در تعامل با سایر اتاق های فکر (از جمله اتاق رسانه ها و اتاق ایده ها) به هماهنگی و برنامه ریزی اعتراضات می پردازد. در این اتاق کار کارشناسی بسیار زیادی صورت می گیرد و نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید ها به دقت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این اتاق زمان ها و مکان های مناسب برای اعتراض، چگونگی اعتراض، سطح و میزان شعارها و پیش بینی های لازم به دقت صورت می گیرد. نتایج و برنامه ریزی های مصوب این اتاق به صورت وسیع توسط رسانه ها و اتاق های رسانه ای تبلیغ می شود.

9. اتاق فکر هماهنگی و برنامه ریزی اعتصابات : اعتصابات یکی از موثرترین روش های مبارزاتی است که می تواند باعث فلج سازی و تسلیم حکومت دیکتاتوری گردد اما شکل گیری اعتصابات در ایران سختی ها و پیچیدگی های زیادی دارد. در ایران مشکلات اقتصادی و معیشتی شدید و عدم اطمینان از نتیجه بخش بودن اعتصاب و ترس از اخراج و بیکار شدن، مردم را در این زمینه بسیار محتاط و محافظه کار می نماید. لذا پیش بردن طرح اعتصابات در ایران یک امر بلند مدت و تدریجی است که نیازمند فرهنگ سازی، آموزش و طی مراحل مختلف است. اتاق اعتصابات در هماهنگی با سایر اتاق های فکر از جمله اتاق های فکر کارگری و صنفی، اتاق های فکر اقوام و اتاق های مرتبط با اقتصاد باید روش ها و انواع قابل اجرای اعتصابات و مراحل آنها و همینطور روش های آموزش، آگاه سازی و فرهنگ سازی در این زمینه را بررسی و مشخص کند. در این اتاق فکر حتماٌ باید نمایندگانی از همه مشاغل و صنایع و کارخانجات و ادارات هدف اعتصاب حضور داشته باشند تا قابل اجرا و عملی بودن راهکار ها بدرستی تشخیص داده شود.

10. اتاق فکر نیروهای نظامی : این اتاق از نیروهای جنبش سبز که عضو بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی هستند تشکیل می شود. در این اتاق افراد حتماً از اسامی مستعار استفاده می کنند و اطلاعات و اخبار این اتاق بسیار برای جنبش و مبارزات حیاتی است و می تواند از وارد آمدن خسارات و ضربات شدید به جنبش نیز جلوگیری کند. این اتاق ضمن کمک به ریزش نیرو به نفع جنبش باعث همبستگی و همدلی بیشتر بین جنبش و نیروهای مردمی درون سپاه و بسیج و نیروی انتظامی نیز می شود.

11. اتاق فکر تخصصی روحانیت و دین : این اتاق توسط روحانیون و دین آشنایان اداره می شود و هدف آن سلب مشروعیت دینی حکومت و مبارزه با سوء استفاده حکومت از عقاید مذهبی مردم است. این اتاق فکر می تواند با بررسی عملکرد حکومت و مقایسه آن با اصول، احکام و آموزه های دینی، اطلاعاتی را در اختیار فعالین و رسانه های جنبش قرار دهد که به کمک آن بتوانند به آگاه سازی اقشار و سلب مشروعیت از حکومت بپردازند.

12. اتاق فکر فعالیت های خارج مرز : نقش هموطنان در خارج کشور در رسانیدن صدای جنبش به جهان و افکار عمومی و نیز فشار بر حکومت بسیار حیاتی بوده و هست. این اتاق فکر می تواند در ادامه این مسیر و انجام حرکات عظیم، هماهنگ و منسجم در آینده نقش داشته باشد و تصمیمات و اقدامات این اتاق فکر جهت یاری رساندن به فعالین جنبش در داخل و آسیب دیدگان و پناهندگان بسیار مفید خواهد بود.

13. اتاق های فکر پشتیبانی : در این اتاق فکر انواع روش های یاری رسانی و پشتیبانی مادی و معنوی و رسانه ای مورد بحث و بررسی و اقدام قرار می گیرد. چگونگی کمک به آزادی زندانیان سیاسی اعم از گمنام یا شناخته شده، مقابله با احکام قضایی سنگین، چگونگی کمک به آسیب دیدگان و فعالین تحت تعقیب یا از کشور خارج شده، کمک های مالی به فعالینی که از کار اخراج می شوند یا موسسات و نشریات آنها توسط حکومت تعطیل می گردد و غیره، همچنین شناسایی شهدا ، زندانیان و آسیب دیدگان از دیگر وظایف این اتاق محسوب می گردد.

14. اتاق فکر تعامل با مخالفان : یکی از اهداف مهم جنبش آگاهی بخشی و جذب مخالفان است. همه ما در میان همکاران یا اقوام و آشنایان طرفدارانی از حکومت را سراغ داریم که به علتهای اعتقادی یا از سر ناآگاهی از حکومت دفاع می کنند(دلیل حمایت آنها منافع مادی نیست) این گروه افرادی هستند که پتانسیل اصلاح و تغییر را دارند فقط لازم است به آنها توجه داشت و از روش صحیح با آنها تعامل کرد. این اتاق فکر با مشارکت افراد آگاه در این زمینه به شناسایی و دسته بندی و تیپ شناسی طرفداران حکومت می پردازد و با توجه به زمینه های خانوادگی ،تحصیلی و اعتقادی و با توجه به تبلیغات و شستشوی مغزی حکومت و انحصار رسانه ای آن روش تعامل متناسب با این افراد را مشخص می سازد. این اتاق با همکاری با اتاق فکر روحانیت، اخبار و اطلاعات دینی و سیاسی لازم را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم در مباحثات و برخورد های با این افراد به شکل موثر و موفقی عمل نماییم.

15. اتاق های فکر اقتصادی : با ذکر چند دلیل می توان عنوان کرد که مسائل اقتصادی یکی از مهمترین حوزه های مبارزه را تشکیل می دهند، دلیل اول آنکه ناکارآمدی و فساد اقتصادی موجود یکی از دلایل اصلی نارضایتی جامعه است و دیگر آنکه حیات و ادامه موجودیت دولت در گرو حرکت و جریان اقتصاد است و دیگر این است که منافع اقتصادی عظیم کودتاگران موجب شده که برای حفظ قدرت دست به هر جنایتی بزنند. از این بابت نیاز است که اتاق های فکر مختلفی در زمینه های اقتصادی فعالیت کنند به عنوان مثال اتاق فکری که با شرکت کارشناسان اقتصاد به بررسی اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم و خط فقر و نیز تعیین آمارهای واقعی می پردازد یا برنامه های صحیح اقتصادی را مشخص می کند.همینطور به اتاق های فکری می توان اشاره کرد که به شناسایی فساد اقتصادی و بنگاه های اقتصادی کودتاگران و معرفی و تحریم آنها می پردازد.

16. اتاق فکر هماهنگی و برنامه ریزی : ایده اتاق های فکر متشکل از سیستمی است که در آن هر اتاق فکر خرد جمعی در یک زمینه خاص را نمایندگی می کند و با ایجاد هماهنگی و تعامل موثر بین اتاق های فکر رهبری جمعی شکل می گیرد. در این رهبری جمعی کارکرد صحیح هر کدام از اتاق های فکر و همینطور ارتباط موثر بین اتاق های فکر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این بابت لازم به نظر می رسد که یکی از اتاق های فکر به نظارت و پایش سایر اتاق های فکر و ارتباطات بپردازد و با تشخیص نقاط ضعف و کاستی ها بازخورد مناسب را تولید نماید. این اتاق به عنوان یک ناظر بیرونی سیستم ممکن است گلوگاه ها و کمبود هایی در سیستم تشخیص دهد که در مواردی با اصلاح و تقویت اتاق ها حل می شود و در مواردی با ایجاد اتاق های جدید یا اصلاحات ساختاری برطرف می گردد. شاید مناسب باشد که نمایندگانی از هر اتاق فکر در این اتاق نیز حضور داشته باشند.

17. سایر اتاق های فکری که می توان به آن اشاره کرد : اتاق فکر فن آوری و مبارزه با سانسور، اتاق فکر امنیت که به آموزش نکات امنیتی به فعالین می پردازد، اتاق های فکر هنر و ادبیات جنبش که موجب تقویت اتاق های رسانه ای می شوند.

 

نکاتی در مورد اتاق های فکر

- اتاق های فکر مکانی مجازی (در اینترنت) هستند

- اعضاء اتاق به صورت شناخته شده یا با اسامی مستعار فعالیت می کنند.

- از هر اتاق فکر بهتر است فقط یک نمونه ایجاد شود تا باعث تمرکز مطالب و تصمیم گیری ها در مکان واحدی گردد.

- هر اتاق فکر می تواند در سایت مستقلی ایجاد شود یا تعدادی از اتاقها به صورت مشترک در یک سایت قرار گیرند که اولی از لحاظ ریسک حمله و امنیت بهتر است

- یکی از مهم ترین اصول اتاق فکر ایجاد و رعایت امنیت برای فعالین داخل کشور است که بتوانند بدون نگرانی از شناخته شدن در تصمیم گیری ها و رهبری جنبش نقش داشته باشند.

- بعضی از اتاق های فکر کار گروه نیز هستند و با تقسیم کار بین اعضاء خروجی های خاص تولید می کنند.

- در صورت ادامه یافتن روند فعلی در جنبش و پراکنده بودن ایده ها و نظرات امکان حصول به نتایج و تصمیم گیری در هر زمینه و موضوعی بسیار اندک خواهد بود که به ضعف جنبش منجر خواهد شد. در چنین شرایطی اگر نظرات و پیشنهادات بسیار سازنده و موثری هم مطرح شود احتمال اینکه شنیده شود و مورد اقبال عموم قرار گیرد بسیار اندک است.

- هر اتاق فکری در جهت پیش بردن اهداف جنبش و جنبه هایی از مبارزه نقش دارد ولی کارکرد هماهنگ و موثر اتاق های فکر می تواند منجر به بلوغ جنبش و موفقیت در اجرای تاکتیک ها گردد. به عبارت دیگر اتاق های فکر  مانند چرخ دنده ها و اجزای یک ساعت هستند که باید در تناسب و هماهنگی با هم عمل نمایند تا نتیجه مورد نظر بدست بیاید.

 

در پایان از همه عزیزان تقاضا داریم جهت تکمیل این طرح نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس VirtualThinkingRoom@gmail.com ارسال نمایند و همچنین از همه دوستانی که می توانند در جهت ایجاد سایت و نرم افزار اتاق فکر یاری و مشارکت نمایند تقاضا داریم از همین طریق ارتباط برقرار کنند.

 

* این مطلب دومین بخش از مجموعه مطالبی است که به روش ها و تاکتیک های پیش روی جنبش می پردازد لطفاً برای مطالعه بخش اول به آدرس http://www.rahesabz.net/story/11123/ مراجعه فرمایید.

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com