بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

يک شنبه 11 بهمن 1388 ـ  31 ژانويه 2010

 

ضرورت همکاری بين نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات و دين‏مداران دمکرات

فراخوان شورای مرکزی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

 

در جنبش اعتراضی نيروهای گوناگون با گرايش‏های مختلف فکری ـ سياسی حضور دارند. جمهوريخواهان سکولار و دمکرات و دين‏مداران دمکرات، دو نيروی عمده اين جنبش هستند. اين دو نيرو در همکاری با هم قادر خواهند شد که در تداوم و گسترش جنبش نقش موثرتری ايفا کنند و آينده کشور را مشترکا پی‏ بريزند. از اين‏رو شکل‏گيری مناسبات دوستانه بين دو نيرو و همکاری آن‏ها برای جنبش اعتراضی و گذر از استبداد به دمکراسی در کشور ما از اهميت زيادی برخوردار است. جنبش اعتراضی فضای مساعدی را برای نزديکی و همکاری بين نيروهای سياسی فراهم آورده و نگرش "خودی" و "غيرخودی" در بين آن‏ها را تضعيف کرده است.

مناسبات دوستانه و همکاری بين اين‏ دو نيرو به منزله دنباله روی يک نيرو از نيروی ديگر و يا حمايت يکجانبه و يا در سايه بردن هويت ديگری نيست. در عين حال همکاری دو نيرو به معنی حل شدن اين دو نيرو در يک تشکل واحد هم نيست. اين دو نيرو می‏توانند با حفظ هويت، برنامه و تشکل خود حول پلاتفرم مشترک وارد گفتگو و همکاری شوند.

نيروی جمهويخواه سکولار و دمکرات نيروی وسيع در جامعه ما است. گفتمان دمکراسی و روند سکولاريزاسيون در کشور ما با وجود تسلط استبداد دينی و تلفيق دين و دولت، به دلايل متعدد از جمله دگرگونی ساختارهای جامعه در حوزه‏های مختلف در طی دو دهه با آهنگ شتابان پيش رفته است. اين امر را می‏توان در تغيير بسياری از باورها، ارزش‏ها و هنجارها در رفتار روزمره مردم به ويژه جوانان، زنان و طبقه متوسط جديد مشاهده کرد.

گفتمان دمکراسی و سکولاريسم از انتخابات ۲۲ خرداد به اين سو به يک جنبش اجتماعی فراروئيده است. جوانان و زنان نيروی غالب جنبش اعتراضی را تشکيل می‏دهند. آنان با حضور خود، مهر دمکراسی و سکولاريسم را بر جنبش سبز زده‏اند. مقايسه شعارهای انقلاب بهمن با جنبش اعتراضی به وجه بارزی اين موضوع را آشکار می‏سازد. اين جنبش دين‏ستيز نيست و شعارهای آن عليه علی خامنه‏ای و ولايت مطلقه فقيه، ناظر بر رفع آن ساختار سياسی است که تاروپود آن با تبعيض و استبداد دينی سرشته شده است.

نيروی جمهوريخواه سکولار و دمکرات بمثابه يکی از نيروهای عمده جنبش سبز، با تمام توان در داخل و خارج از کشور در اين جنبش شرکت کرده است. تعداد زيادی از قربانيان جنبش، به اين نيرو تعلق دارند. ولی صدای اين نيرو از يک سو به خاطر سرکوب رژيم در طی سه دهه گذشته و از سوی ديگر به جهت پراکندگی، در جنبش اعتراضی طنين‏انداز نيست.

نيروی جمهوريخواه سکولار و دمکرات در صورت اتحاد قادر خواهد شد که در حد وزن خود در جنبش موثر افتد.

برامد نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات با پلاتفرم خود به معنی شکاف انداختن در جنبش سبز و يا تضعيف آن نيست. برآمد نيروی جمهوريخواه سکولار و دمکرات، نه تنها توليد پلاتفرم مشترک برای جنبش اعتراضی را منتفی نمی‏سازد بلکه همچون بازتابی از طيف‏وارگی جنبش سبز، راه را برای استخراج مشترکات از همه پلاتفرم‏های متعلق به نيروهای جنبش می‏گشايد. هيچ کس نماينده کس ديگری در اين جنبش نيست اما سرنوشت هيچکس نيز جدا از سرنوشت آن ديگری نمی باشد.

 

پلاتفرم پيشنهادی ما برای همکاری و اتحاد نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات

 

نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات می‏توانند حول پلاتفرم به همکاری و اتحاد به نشينند. خطوط پيشنهادی ما برای مبنا قرار گرفتن توافق‏ها در يک پلاتفرم، چنين است:

۱. جايگزينی ساختار دمکراتيک سياسی غيرمتمرکز به جای ساختار سياسی مبتنی بر ولايت فقيه

۲. جدائی دين از دولت و از فرآيندهای حقوقی و فرهنگی

۳. غلبه بر هرگونه تبعيض و تامين حقوق بشر

تبعيض مسئله جدی کشور ما است. ما براين باوريم که تمام شهروندان بدون استثنا از حقوق برابر در مقابل قانون برخوردارند و هيچ فردی نبايد به خاطر جنسيت، نژاد، مليت و قوم، عقيده و ايمان، باورهای مذهبی يا سياسی از امتيازی برخوردار و يا محروم شود. ما بر برابر حقوقی شهروندان و اجرای بی‏خدشه حقوق بشر که در اعلاميه جهانی حقوق بشر، ميثاق‏های دوگانه، کنوانسيون‏ها و پروتکل‏های الحاقی آن‏ها بازتاب يافته است، تاکيد داريم و بر اين پايه معتقديم بايد کليه قوانين تبعيض‏آميز و مغاير با حقوق و آزادی‏های فردی و اجتماعی و حقوق بشر لغو و دولت از دخالت در زندگی خصوصی شهروندان منع شود.

۴. لغو کليه قوانين ضدزن و تامين برابر حقوقی زن و مرد

۵. لغو هر گونه ستم و تبعيض ملی ـ قومی در کشور و تامين حقوق ملی ـ قومی و تحقق حق اداره امور مردم در مناطق.

۶. آزادی بدون قيد و شرط زندانيان سياسی و عقيدتی و تحت پيگرد قرار دادن آمران و عاملين سرکوب، شکنجه، تجاوز و کشتار مردم، ممنوعيت هر گونه شکنجه و الغای مجازات اعدام.

۷. آزادی فعاليت احزاب و سازمان‏های سياسی، سنديکا و اتحاديه های کارگری، تشکل‏های مستقل زنان، تشکل‏های دانشجوئی و صنفی و سازمان‏ های غيردولتی.

۸. تامين آزادی رسانه‏ ها و گردش اطلاعات و حق دسترسی مردم به اطلاعات.

۹. تامين آزادی عقيده، بيان، مذهب، هنر، ادبيات، برگزاری اجتماعات و تظاهرات.

۱۰. پايان دادن به مداخله سپاه پاسداران در حوزه سياست، اقتصاد، فرهنگ و سياست‏های کلان کشور.

۱۱. برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و دمکراتيک با مشارکت تمام گرايش‏های فکری ـ سياسی و نظارت نهادهای بين المللی.

۱۲. خاتمه دادن به سياست‏ های ماجراجويانه در منطقه و جهان، رويکرد به سياست تشنج زدائی و اتخاذ سياست خارجی مبتنی بر منافع ملی.

 

به باور ما انتخابات آزاد، عادلانه و دمکراتيک جايگاه ويژه ‏ای در پلاتفرم مشترک نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات دارد. تامين پيش شرط های انتخابات آزاد و برگزاری آن می‏تواند راه را برای تحقق ساير وجوه پلاتفرم اين نيروها باز کند.

 

نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات!

ضرورت‏ های جنبش اعتراضی ايجاب می‏کند که نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات حول پلاتفرم مشترک متحد شوند و با پلاتفرم خود وارد گفتگو با ساير مولفه های جنبش اعتراضی گردند. نبايد اين فرصت را از دست داد و نياز جنبش را بی‏پاسخ گذاشت.

ما از نيروهای جمهوريخواه سکولار و دمکرات به ويژه از سازمان‏های سياسی سکولار و دمکرات دعوت می‏کنيم که بر تلاش های خود برای همکاری بيفزايند و بر حول اشتراکات گرد آيند. ما دست همکاری و همراهی خود را به سوی همه تشکل های دمکراتيکی که يار و ياور صميمی جنبش سبز هستند و نيز رو به همه فعالان منفرد سياسی که دلشان برای پيروزی اين جنبش می‏تپد، دراز می‏کنيم.

ما به نوبه خود در اين زمينه ها تلاش خواهيم کرد و ابتکارات خودمان را با ديگران در ميان خواهيم گذاشت.

 

شورای مرکزی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

هشتم بهمن 1388 ـ 28 ژانويهء 2010

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com