بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

چهار شنبه 25 آذر 1388 ـ  16 دسامبر 2009

 

از ميرزاده عشقی تا مجيد توکلی‌ها

شهلا شفيق

وقتی ميرزاده عشقی، شاعر ايران در دهه بيست قرن بيستم، «کفن سياه» را در ذم حجاب و دفاع از آزادی زنان سرود هرگز گمان نمی برد که دهه ها بعد مردان جوان ايرانی که همچون او دل در گرو آزادی دارند، با سرکردن حجاب به نظامی که در آن غيرت مردان، از سرکوب جنسی زنان سيراب می شود اعتراض کنند.

اما چنين رخ داده است: حاکميت با پخش تصوير محجبهء مجيد توکلی، در کنار عکس بنی صدر در حجاب، قصد تحقير مخالفان را دارد. و در مقابل، ده ها مرد جوان برای اعلام همبستگی با مجيد توکلی، با به راه انداختن کمپين مردان با حجاب، جمهوری اسلامی را به چالش فرهنگی سياسی بی نظيری فرا خوانده اند.

با چاپ تصوير مجيد توکلی با حجاب، که در تظاهرات گستردهء دانشجويان در شانزده آذر دستگير شده، می خواهند به دانشجويان مخالف بگويند "شماها ضعيفه هایی بيش نيستيد!" و به خیال خود آنان را تحقير کنند و شرمنده سازند.

اينچنين اما، جمهوری اسلامی ـ که حجاب اجباری از پايه های ايد‌ئولوژيک اش است ـ به روشنی می گويد: «نظام ما زن ها را ضعيفه می خواهد». و مگر نه اين است که در حجاب خواستن زنان برای تثبيت موقعيت فرو دوست آنان است؟

ميرزاده عشقی دهه ها پيش می سرايد :

زن چه کرده است که از مرد شود شرمنده؟

چـيـسـت ايـن چــادر و روبــنـدهء نـازيـبـنـده؟

و امروز کمپين مردان ايرانی در همان حال که با نمايش مردان در حجاب نمایش نظام را به سخره می گيرد نظام آلت سالار جمهوری سياسی را به پرسش می‌کشد. در اين نظام به زير آوردن زنان مترادف مردانگی است و مردانگی مترداف حميّت و دلاوری و، در همان حال، حفظ غيرت از طريق کنترل جنسی زنان نشان شکنندگی بيش از حد همين مردانگی است و نمایانگر ضعف نظامی است که هويت فرهنگی آن بر پايهء نفی آزادی زنان استوار شده است. به واقع، حجاب زنان، پارچه ای که می گويند پردهء ساتر عفت زنان است، جز اعلام ناتوانی مردان نيست که گويا موجوداتی بی اختيارند که ديدن موی و روی زن عنان خرد از دستشان می ربايد.

سی سال است هر روز زنان و مردان ايرانی در خيابان ها و اماکن عمومی برای حفظ حجاب تحقير می شوند و فحش می‌خورند؛ سی سال است عمله و اکره های جمهوری اسلامی به صد شيوه و ترفند در کار ديوار کشی جنسيتي برای حفظ پايه های نظام هستند. نظم توتاليتر ولايت فقيه همهء آحاد جامعه را بی قدرت می خواهد، اما با برقراری کنترل زنان عرصهء قدرت رانی جنسيتی را بر مردان می گشايد و آنان را به شراکت در تبهکاری سازمان يافتهء خود دعوت می کند. جرم زنا سنگسار است اما صيغه و چند همسری چشم انداز شهوت رانی را بر مردان می گشايد و زنان را به ابزار جنسی ماننده می کند. پيکر آنان را به آوردگاه نفس اماره و عرصه تاخت و تاز شيطان بدل می کند؛ و حجاب را به عذر صيانت نفس در خدمت حکمرانانی قرار می دهد که خود را نمايندهء خدا روی زمين می دانند.

دفتر سياسی سپاه پاسداران در آبان هشتاد و شش "در کنار مدافعان تجدد گرایی افراطی"، "شيطان پرستان"، طرفداران پلوراليزم دينی، بهائيان و دراويش و اهل تصوف، فمينيست ها را در زمرهء تهديداتی جدی برای نظام اسلامی به شمار می آورد. و اين سخن بی گمان درست است. و جنبش زنان، از جمله با برپایی "کمپين يک ميليون امضا برای لغو قوانين تبعيض آميز جنسيتی" در سال دو هزار و شش خواهان تغيير برای برابری شده است. چه تهديدی بالاتر از اين برای نظامی که تبعيض جنسی از پايه های محوری آن است؟

اما رویارویی زنان با جمهوری اسلامی از همان فردای به قدرت رسيدن اسلام گرايان، پس از سرکوب اعتراضات زنان عليه حجاب اجباری، با نافرمانی زنان بدحجاب آغاز گشت و هر روز گسترده تر شد. تا آنجا که امروز دختران و زنانی که آرايش چهره و لباس شان يکسره انکار فلسفه حجاب است، پرچمدار مبارزه ای مردمی هستند که بيش از شش ماه است با شعار "مرگ بر ديکتاتور"، پايان نظام ولايت فقيه را که نهادۀ خمينی گرايان است می خواهد. در نبود آزادی بيان و عمل سياسی و اجتماعی، جوانان خلاق ايرانی با وارونه سازی و به سخره گرفتن نمادها ی ارزشی نظام، هر روزه به روندی ساختار شکن قوام می دهند که هيچ اسلحه ای نمی تواند سرکوبش کند.

مجيد توکلی نوشته است: هيچکس مقدس نيست.

و کمپين "مردان باحجاب" گامی ستودنی در ساختار شکنی نظامی است که با ايد‌ئولوژی ساختن از مذهب به همۀ تبعيض‌ها تقدس بخشيده است.

دوازدهم دسامبر 2009

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com