بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   آدرس اين صفحه با فيلترشکن:

    https://newsecul.ipower.com/2009/09/3.Thu/090309-Shahhbaz-Nakhai-The-Nature-of-Velayat-e-Faghih.htm

نوشته های هفتگی

شهباز نخعی

12 شهريور 1388 ـ   3 سپتامبر 2009

آرشيو

 

نه مشروع، نه مقبول، خلافت اسلامی!

شهباز نخعی

snak1@live.ca

بیماری دشمن پنداری و دشمن ستیزی سیّدعلی خامنه ای روزبروز ابعادی گسترده تر می یابد و به همان نسبت نیزحلقه خودی ها تنگ و تنگ تر می شود. سرعت و شدّت این روند افزایش دشمنان و کاهش دوستان، در رویدادهای پس از 22 خرداد به حدّی است که اگر ادامه یابد – که دلیلی هم برای ادامه نیافتنش نیست – در آینده ای نه چندان دور، می توان حلقه خودی های ذوب شده در ولایت مطلقه فقیه را در یک مینی بوس جابجا کرد!

در ادامهء این روند، روز یکشنبه هشتم شهریور، سیّدعلی خامنه ای گروهی از استادان دانشگاه وفادار به خود را گردآورد تا، ضمن دلجویی از دکتر روح الامینی، رییس انستیتو پاستور، که فرزند 25 ساله اش در بازداشتگاه کهریزک چنان وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت که در راه رساندن به بیمارستان جان سپرد، جبههء جدیدی از "دشمنان" را نیز به استادان دانشگاه بنمایاند!

در این سخنان، که آشکارا از به اصطلاح "اعترافات" چند روز پیش سعیدحجّاریان در دادگاه نمایشی استالینی تأثیر پذیرفته بود، خامنه ای "علوم انسانی" را نیز در جبههء "دشمنان" قرار داد و گفت: «آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکّاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد».  او، در ادامهء سخنان خود، ضمن اشاره به این که از مجموع سه و نیم میلیون دانشجوی درحال تحصیل در دانشگاه ها، بیش از دو میلیون نفردر رشته های مختلف "علوم انسانی" تحصیل می کنند، گفت: «این مسئله نگران کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینهء کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی درحدّ این تعداد دانشجو نیست»!

سیّدعلی خامنه ای، طبق معمول خود که متکلّم وحده است و باگفت وگو و پرسش و پاسخ میانه ای ندارد، توضیح نداد که چگونه سی سال پس از"انقلاب فرهنگی" و تعطیل بیش از دو سالهء دانشگاه ها و پاکسازی های گسترده در سطح استادان و جایگزینی آنها با استادان به اصطلاح "مکتبی و متعهد" هنوز هم آنچه که این استادان به بیش از دو میلیون دانشجوی رشته های علوم انسانی می آموزند «منجر به ترویج شکّاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی» می شود؟!

در سی سال گذشته، حوزه های علمیه و مراکز ریز و درشت به اصطلاح تحقیقات و تبلیغات اسلامی، ارقام هنگفتی از بودجهء کشور و ثروت مردم به فقرکشیده شدهء ایران را به بهانه های گوناگون بلعیده اند.  چگونه است که صرف این همه بودجه و پول بی زبان نتوانسته از ولی فقیه رفع نگرانی کند تا مجبور نباشد با سرشکستگی بگوید: «این مسئله نگران کننده است...»؟!

آیا واقعیتی که سیّدعلی خامنه ای از آن گله وشکوه می کند، این نیست که علوم، به معنی واقعی و غیر حوزوی، حتی اگر توسط استادان "متعهد و مکتبی" تدریس شوند، ناهمگونی خود را با "جهان بینی اسلامی" آشکار می کنند و ناگزیر «منجر به شکّاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی» می شوند؟!

تکرار طوطی وار به اصطلاح "اعترافات" رندانهء سعید حجّاریان توسط رهبر حکیم و فرزانهء انقلاب، حتی فاقد همان نتیجه گیری طنزآلود و شکسته بسته ای است که سعیدحجّاریان ارایه کرده بود.  او در طنزی تلخ و گزنده نتیجه گیری کرده بود که "در مملکت امام زمان" تدریس علوم انسانی و نظرات و آراء فیلسوفان و اندیشمندان دنیا، کاری بیهوده و نادرست است!

 

درحالی که سیّدعلی خامنه ای نام دو میلیون دانشجوی علوم انسانی را نیز در فهرست بالابلندی "دشمنان" ثبت می کرد، آیت الله حسینعلی منتظری، نظریه پرداز و رییس مجلس خبرگان تصویب کننده "ولایت فقیه"، فتوا داد: «مشروعیت ولایت با انتخاب صحیح و آزاد مردم محقق می شود و بدون آن [ولی فقیه] مشروعیت و مقبولیتی ندارد».

بحث مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه در جریان نماز جمعهء 26 تیرماه هاشمی رفسنجانی درگرفت. در خطبه های آن نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی گفت: «در صورتی که مردم حاکم اسلامی را نپذیرند، او باید به خواستهء آنها احترام بگذارد». روز بعد، آیت الله محمّد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان – که به گفتهء آیت الله شاهرودی قوهء قضائيه را تبدیل به ویرانه کرده بود – گفت که حرف هاشمی رفسنجانی در مورد مبنای مشروعیت ولی فقیه نادرست است و مشروعیت ولی فقیه از سوی خداوند است و آنچه که از جانب مردم می آید مقبولیت است و نه مشروعیت! پیش از آن نیز مراجع دیگری، مانند آیت الله مشکینی و آیت الله مصباح یزدی، گفته بودند که ولی فقیه از سوی خدا برگزیده می شود و خبرگان رهبری تنها او را کشف می کنند!

در این که آیت الله منتظری در مبحث "ولایت فقیه" فردی صاحب نظر و صلاحیت است، کمتر می توان تردید کرد. با این حال، از اظهار نظر کم و بیش صریح او در مورد مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه زیاد هم نباید ذوقزده شد، زیرا مفهوم مخالف آن این است که اگر«ولایت [فقیه] با انتخاب صحیح و آزاد مردم محقق شود» مشروعیت و مقبولیت دارد!

نخستین اشکال در این مورد، قید "انتخاب صحیح و آزاد" است. آقای منتظری تا پیش از عزل توسط آیت الله خمینی، به مدّت ده سال سمت قائم مقامی او را داشت و در آن سال ها کسی از او نشنید که بگوید انتخابات برگزارشده "صحیح و آزاد" نبوده اند. بنابراین،  انتخابات "صحیح و آزاد"ی که آیت الله منتظری از آن سخن می گوید، در چهارچوب قانون اساسی ای ست که بسیاری از اصول آن ضّد دموکراتیک، تبعیض گرا و ناقض ابتدایی ترین حقوق مدنی و انسانی هستند و با منشور جهانی حقوق بشر تضاد دارند!

دموکراسی تنها به مفهوم حاکمیت رأی اکثریت مردم نیست. رعایت و محترم شمردن حقوق اقلیت و وجود امکان بالقوّهء تبدیل شدن آن به اکثریت و در دست گرفتن قدرت نیز هست. قانون اساسی ولایت فقیه به شیوه ای خشن و قاطع و با دستاویز باور مذهبی، دگراندیشان و دگرباشانی که روز بروز هم بر تعداد آنها افزوده می شود و سیّدعلی خامنه ای آنان را در گروه "دشمن" طبقه بندی می کند، را از این حقوق محروم می نماید. در "ولایت مشروع و مقبول" مورد نظر آقای منتظری هم گروه هایی مانند: مجاهدین، مشروطه خواهان، چپ ها، لیبرال ها، سنّی ها، یهودی ها، مسیحی ها، بهایی ها، بی دین ها و... – حتی اگر مشمول رأفت اسلامی ولی فقیه قرار گیرند و دچار زندان و شکنجه و تبعید و اعدام و تیرباران و... نشوند – هیچ امیدی نیز به امکان در دست گرفتن مسالمت آمیز قدرت سیاسی نمی توانند داشته باشند!

اختیاراتی که در اصل 110 قانون اساسی به ولی فقیه داده شده، اصل تفکیک و استقلال قوای سه گانه را ـ که بن مایهء حکومت مردم سالار است ـ عملاً نفی می کند، و حتی اگر در "انتخابات صحیح و آزاد" از پشتیبانی اکثریت قاطع مردم نیز برخوردار باشد، به دلیل تبعیضی که روا می دارد، چیزی جز یک حکومت استبدادی نخواهد بود.  چنین حکومتی نه مشروع است ونه مقبول. و، در بهترین حالت، یک خلافت واپسگرای اسلامی است!

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630