بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان    |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/08/20.Thursday/..............................................htm

سه شنبه 24 شهريور 1388 ـ  15 سپتامبر 2009

 

سکولاريسم؛ در دومين مناظرهء نوري علا و آشوری

افشا بهروزی

همان طور که در مناظره هم تذکر داده می شود، دکتر نوری علا با پشتیبانی مصرانه خود از سکولاریسم این طور القا می نماید که سکولاریسم خوب است و هر چه که در برابر سکولاریسم باشد بد است. این نقص بارها بزبان های مختلف در اینترنت دیده شده است. یعنی انتخاب عنوان سایت ایشان بنام «سکولاریسم نو» ضدیت واضحی از راه ملایان را نشان نمی دهد زیرا سکولاریسم هم می تواند خوب باشد و هم می تواند بد باشد. بنابراین سکولاریسم، مثل فدرالیته، برابر دموکراسی و حقوق بشر نیست.

همهء ما می دانیم که شاهان پهلوی سکولار بودند (بمعنای این که دین را از سیاست جدا کرده بودند)؛ صدام حسین هم حکومتی سکولار داشت؛ هیتلر هم حکومت اش سکولار بود. این که ملت ایران سکولاریسم را انتخاب کند بمعنای انتخاب اصلح نمی تواند باشد. زیرا سکولاریسم می تواند به دیکتاتوری بینجامد و دیکتاتوری مسئلهء امروز ماست و ما می خواهیم از این دیکتاتوری نجات پیدا کنیم. دیکتاتوری فقط با بر پایی حقوق بشر  و دموکراسی ممکن است از جامعه محو شود.

من نمیدانم چرا دکتر نوری علا عنوان سایت خوبش را به جای «سکولاریسم نو» نمی گذارد «دموکراسی و حقوق بشر».

شاهان پهلوی، صدام و هیتلر با دموکراسی و حقوق بشر مخالف بودند که دیکتاتوری و آدم کشی بر پا کردند. اصولاً دین فقط همان ادیان سازمان یافته اسلام، یهودیت و مسیحیت و بودایی و هندو نیست بلکه هر چیزی که کارکرد دین را دارد می تواند مضر و ضد دموکراسی و ضد حقوق بشر باشد باید از حکومت جدا شود. مثلاً، شاهان پهلوی، با تحریف تاریخ و تبلیغات، کورش دیکتاتور را بنیان گذار حقوق بشر در ذهن عده ای که یا نمی دانستند و یا سوء غرض داشتند جا زده بودند و از این ایدهء آریا بازی و باستان گرایی و کورش پرستی دقیقاً همان استفاده دینی را می کردند. یعنی، قبل از این شاهان، پایهء ایدئولوژیک حکومت های ایرانی اسلام بود که جناب نوری علا آن را خودشان بهتر از همه توضیح داده اند و اینها حقانیت حکومت را تامین می کردند و شاهان پهلوی با تکیه بر تاریخ سازی و باستان گرایی حقانیت خودشان را و کارهایشان را تآمین میکردند ـ کارهایی که بر ضد حقوق بشر و دموکراسی بود و یک نوع ناسیونالیسم افراطی بشمار میرفت. شاهانی که با سه کودتای بیگانگان در 1299- 1320 و 1332 بقدرت رسیده بودند ولی خود را وطن پرست و وطن پرستان واقعی را بی وطن میخواندند.

سکولاریسم خوب می تواند به عرفی کردن جامعه و دموکراسی کمک کند ولی همان گونه می تواند یک دین را از رده خارج کند و یک ایدئولوژی را بجای دین بنشاند. مثلاً، شاهان پهلوی باستان گرایی و آریا پرستی و کورش پرستی را بمانند یک دین بکار بردند و در واقع آنان سکولار واقعی نبودند بلکه ظاهراً سکولار بودند. هیتلر هم بجای دین اصول نازیسم را بکار برد که مثل یک دین عمل می کرد.

جناب نوری علا ممکن است با انتخاب «سکولاریسم نو» موجب سردرگمی و یا انحراف مبارزات مردم از رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر بشوند و این موردی است که لازم است مورد توجه تمام مبارزان ضد حکومت ملایان و تلاشگران عرصهء حقوق بشر و دموکراسی باشد و از ما بیتشر باید مورد توجه دکتر نوری علا باشد که در این مبارزه سابقه و نوآوری بیشتری داشته اند.

http://efsha.squarespace.com/blog/2009/9/13/098552121342.html

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630