بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/07/19.Sunday/071909-Rafsanjani-Speech-at-Friday-Prayers.htm

يک شنبه 27 تير 1388 ـ 19 جولای 2009

 

گزارش سخنان هاشمی رفسنجانی در نماز جمعهء 27 خرداد 1388

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي دوم نمازجمعه تهران با بيان اين‌كه " ما سعي داشتيم حكومت پيامبر(ص) را مبناي انقلاب اسلامي قرار دهيم" يادآور شد: روزي كه امام(ره) مهندس بازرگان را به عنوان رييس دولت موقت اعلام كردند، بختيار هنوز در اين كشور بود، اما امام(ره) عجله داشت كار را به مردم بدهيم و در حكمش مي‌گويد كه اولويت تشكيل مجلس و نوشتن قانون اساسي است. وقتي ما قانون اساسي را تهيه كرديم پيش از اين‌كه مجلس خبرگان درباره‌ آن نظر بدهد، امام(ره) روي آن نظر دادند و اصول مربوط به مردم را تربيت كردند.

وي افزود: زماني كه قانون اساسي تدوين شد كشورهاي ديگر تعجب مي‌كردند. مثلا الجزاير مي‌گفت ما 20 سال بعد از انقلاب‌مان قانون را نوشتيم و ما پاسخ‌مان اين بود كه به دليل اين‌كه ما با قدرت مردم پيروز شده‌ايم، نگراني نداريم. از لحاظ قانون اساسي همه چيز كشور ما به دست مردم است. از رهبري كه با راي غيرمستقيم از طريق مجلس خبرگان انتخاب مي‌شود تا انتخاب مستقيم رييس‌جمهور، مجلس و شوراها همه به عهده‌ مردم است و افرادي كه از اين‌ها سمت مي‌گيرند به اتكاي راي مردم هستند. اين يك حكومت ديني است و جمهوري اسلامي هم لفظي تشريفاتي نيست.

در اين ميان نمازگزاران شعار الله اكبر سر دادند كه هاشمي‌رفسنجاني گفت: قرار شد شعار ندهيد تا من زودتر خطبه‌ها را تمام كنم.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي واقعيتي است كه از قرآن، ائمه و پيامبر به ما رسيده و ما اعتقاد داريم جمهوريت و اسلاميت هر دو بايد با هم باشند. اگر هر كدام آسيب ببيند ما ديگر آن انقلاب را نداريم. اگر اسلاميت نباشد نظام به بيراهه مي‌رود و اگر جمهوريت نباشد اين نظام قابل تحقق نيست. راه ما همان بوده كه حضرت علي(ع) حكومت را نپذيرفت تا زماني كه عده كثيري خواستار حكومت ايشان بودند. ما بايد اين روند را تقويت كنيم.

رييس مجلس خبرگان با اشاره به انتخابات اخير رياست جمهوري تصريح كرد: اين انتخابات اگر مشكلاتي در آن پيش نمي‌آمد ما در 30 سالگي انقلاب بهترين گام را در جهت تحقق جمهوري اسلامي برمي‌داشتيم. من نمي‌گويم كه اين اتفاق نيفتاده است، اما ما از اواخر دوران تبليغات دچار ترديد شديم. افرادي ترديد كردند، تبليغات نادرست و عمل نادرست صداوسيما باعث شد، بذل ترديد در دل مردم به وجود بيايد كه مثل خوره به جان ما افتاده است. ما ترديد را بدترين مصيبت مي‌دانيم.

در خلال صحبت‌هاي هاشمي رفسنجاني نمازگزاران شعارهايي سر مي‌دادند كه وي نيز با بيان اين‌كه " تاييد شما با اين شعارها كافي است، بگذاريد من بهتر از شما بگويم" ادامه داد: البته دو گروه هستند؛ عده‌اي ترديدي ندارند، قاطع ايستاده‌اند و كار خودشان را مي‌كنند، اما عده‌اي هستند كه كم نيستند و بخش زيادي از مردم فهيم و عالم كشورمان هستند كه مي‌گويند ما ترديد داريم. ما بايد براي رفع ترديد آن‌ها كار كنيم. شرايط و دوران تلخي است. هيچكس از همه‌ جريانات دلش نمي‌خواست كه اين‌طور شود. همه ضرر كرديم. چرا بايد اين‌طور شود؟ ما امروز بيش از هميشه نياز به وحدت داريم. كشور ما بايد در برابر خطرهايي كه ما را تهديد مي‌كنند و امروز باج‌خواهي‌شان بيشتر شده متحد شود. آن‌ها دارند جلو مي‌آيند كه اين زحمت طولاني ما را در به دست آوردن تكنولوژي برتر و به خصوص هسته‌يي از دست ما بگيرند. البته خداوند به آن‌ها مهلت نمي‌دهد اما آن‌ها به هوس افتاده‌اند.

امام جمعه‌ موقت تهران خطاب به نمازگزاران، گفت: برادران و خواهران من و همه جريان‌ها! شما من را مي‌شناسيد و مي‌دانيد كه هيچوقت از اين تريبون نخواستم جناحي استفاده كنم و هميشه فراجناحي حرف مي‌زنم، اكنون هم همين‌طور مي‌گويم و من نظر به هيچ طرفي ندارم، اما نظرم اين است كه همه‌ ما بايد فكر كنيم و راهي پيدا كنيم كه متحد كشورمان را به پيش ببريم و از آثار بد و خطرناك كينه‌هايي كه بروز پيدا مي‌كند، نجات پيدا كنيم و هم دشمنان‌مان را مايوس كنيم كه چشم طمع به ما نبندند.

وي در بيان پيشنهادات خود اظهار كرد: من اين پيشنهادات را با جمعي از خبرگان و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت كه به فكرشان اعتماد دارم، مطرح كردم و به اين‌جا رسيدم. من اين‌ها را به عنوان راه‌حل عرض مي‌كنم. شايد ديگران هم بپذيرند و عمل كنند. مساله‌ مهم ما اين است؛ اعتمادي كه مردم را با آن وسعت وارد ميدان كرد، امروز قدري مخدوش شده است. ما اين اعتماد را برگردانيم و اين بايد هدف مقدس ما باشد؛ اما اين اعتماد چگونه بايد برگردد؟

وي افزود: همه‌ ما نظام، حكومت، دولت، مجلس، نيروهاي امنيتي، نظامي و انتظامي و مردم يعني به اصطلاح معترضان همه بايد در چارچوب قانون حركت كنيم. اگر از قانون تجاوز كنيم ديگر هيچ مرزي نداريم. بايد با قانون مسائل‌مان را حل كنيم و همه به اين قانع باشيم. اگر كساني با بعضي از قوانين دلخوشي ندارند بايد سعي كنند اين قوانين اصلاح شود و هر وقت لازم است اين اشكالات روزي حل شود؛ اما چارچوب‌مان را قانون قرار دهيم.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه " اين اتفاقات در يك روز و يك شب انجام نمي‌شود و جرياني طولاني است" گفت: ما بايد به گونه‌اي عمل كنيم و فضايي به وجود آوريم كه همه‌ اطراف بتوانند آن‌جا حرف‌شان را بزنند. هر طرف منطقي، بدون دعوا و بدون مشاجره حرف بزنند. البته كار عمده در اين زمينه مربوط به صدا و سيماست كه بايد انجام دهد. زيرا مستمعين زيادتري دارد و ساير رسانه‌ها هم بايد اين كار را بكنند. بحث‌ها منطقي باشد، برادرانه و خواهرانه بنشينند و حرف‌شان را بزنند و دلايل‌شان را هم بگويند. بالاخره مردم در اين بين خودشان مي‌فهمند. طوري باشد كه ما اين اعتماد را برگردانيم.

وي با اشاره به فرصت پنج روزه‌ مقام معظم رهبري به شوراي نگهبان براي رسيدگي به اعتراضات كانديداهاي معترض انتخابات رياست جمهوري، تاكيد كرد: متاسفانه از اين فرصت كه رهبري به شوراي نگهبان دادند و گفتند برويد عقلا و موجهين را بياوريد تا بررسي كنند و اعتماد مردم را جلب كنيم، استفاده خوبي نشد و من نمي‌خواهم بگويم تقصير چه كسي بود كه نشد، اما نشد. به هر حال آن گذشت و ما از اين مرحله گذشته‌ايم و مرحله‌ ديگري است. من فكر مي‌كنم براي آينده، براي اتحاد و براي جلوگيري از خطر نظام و حفظ ارزش‌هايي كه انقلاب خلق كرده و براي بناي باشكوهي كه امام(ره) آن را با خون شهدا و مجاهدات مردم و رزمندگان و براي اين‌كه اين نظام براي نسل‌هاي بعد بماند، مي‌توانيم در اين مقطع حركاتي انجام دهيم.

وي با بيان اين‌كه " اگر اين دو كار را بپذيريم كه قانوني باشد و راه براي مناظره و مذاكره مباحثه و استدلال باز باشد، شايد در مدت كوتاهي به قناعت برسيم" خاطرنشان كرد: در اين فاصله بايد كارهاي ديگري هم بكنيم؛ لازم نيست در اين شرايط ما افرادي را به اين نامي كه الان است در زندان داشته باشيم. اجازه بدهيم اين‌ها بيايند و به خانواده‌هاي‌شان برسند. نگذاريم به خاطر زنداني بودن يك عده دشمنان ما، ما را سرزنش و شماتت كنند. براي ما بخندند و براي ما نقشه بكشند. ما بايد اين‌قدر رشادت، حلم و صبر داشته باشيم كه همديگر را تحمل كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: مساله‌ بعد اين است كه با آسيب‌ديدگان حوادثي كه اتفاق افتاده همدردي و دلجويي شود، آن‌هايي كه عزادارند هم به آن‌ها تسليت بدهيم و هم دل آن‌ها را دوباره به نظام نزديك كنيم، اين كار شدني است. كساني كه وفادار به انقلاب باشند و ببينند نظام به سراغ‌شان مي‌رود، آن‌ها زود با دل و جان‌شان با ما همراهي مي‌كنند. بايد اين كار را انجام دهيم و از آن‌ها دلجويي كنيم. بايد سعه صدر داشته باشيم.

وي خاطرنشان كرد: اين‌جا لازم نيست ما عجله داشته باشيم و لازم نيست ما خود را گرفتار كنيم. بگذاريد رسانه‌هاي‌مان اگر با معيارهاي قانوني اجازه گرفتند، محدودشان نكنيم البته در حد قانون. ملاك بايد قانون باشد، نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند بيش از اجازه‌ قانوني عمل كنند و نه نظام از آن‌ها توقع داشته باشد كه حق قانوني‌شان را نديده بگيرند. همه با هم بگذاريم فضايي آرام و آزاد انتقادي يا تاييدي هر دو به وجود بيايد.

هاشمي رفسنجاني، گفت: من فكر مي‌كنم اگر مسوولان، نيروهاي انتظامي، نظامي و امنيتي رعايت كنند همه‌ ما عضو يك خانواده هستيم. همه آسيب ديده در راه انقلاب هستيم. همه جزء كساني هستيم كه در جهاد طولاني دفاع مقدس سرمايه‌گذاري كرديم. همه در گلزارهاي شهدا شهيد داريم و همه در خانه‌هاي‌مان جانباز داريم. چرا بايد ديگران از راه‌هاي دور براي ما نسخه بپيچند؟ ما خودمان هستيم. ما اين‌قدر عاقل نيستيم؟ ما اين مباني را نداريم؟ ما تجربه‌ 30 سال اداره‌ كشور را نداريم؟ ما علما را نداريم؟ مراجع ما كه هميشه پشتيبان و حقيقتا بدون توقع در حوزه‌هاي علميه در خدمت بودند، چرا بايد بعضي از آن‌ها برنجند؟ بايد آن‌ها را كنار خودمان حفظ كنيم. بايد به آن‌ها متكي باشيم.

امام جمعه‌ موقت تهران تاكيد كرد: اگر ان‌شاءالله بتوانيم اين يكپارچگي را فراهم كنيم اميدوارم اين خطبه‌ نمازجمعه شروع تحولي در آينده باشد و بتوانيم از اين مشكلي كه مي‌شود متاسفانه اسم بحران روي آن گذاشت، به خوبي عبور كنيم و دوباره شاهد همدلي، همرزمي و همراهي و رقابت سالم، و هركس را مردم خواستند، باشيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به نمازگزاران و در پاسخ به شعارهاي آن‌ها، گفت: خداوند به شما توفيق دهد، شما را محفوظ كند تا هميشه با همين روحيه در صحنه باشيد.

 

به گزارش ايسنا خطيب اين هفته نماز جمعه تهران در ابتداي سخنان خود در خطبه دوم نيز سالگرد شهادت امام موسي‌بن‌جعفر(ع) را تسليت گفت و اظهار كرد: امام موسي‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌هاي خاندان بني‌عباس بودند و هميشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسيدند. ايشان ملقب به كاظم يعني كسي كه غم و اندوه خود را مي‌خورد و صابر يعني كسي كه مدام ستم مي‌بيند و صبر مي‌كند، بودند.

هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود نسبت به كشتار اخير مسلمانان در چين نيز ابراز تاسف كرد و گفت: من به دولت چين عرض مي‌كنم كه از آن‌ها انتظار مي‌رود بتوانند در مقابل مظالمي كه به اين مردم وارد مي‌شود كار درستي انجام دهند.

عده‌اي از نمازگزاران شعار مرگ بر چين سر دادند كه هاشمي رفسنجاني گفت: شعار ندهيد. به دلايلي كه شما هم مي‌دانيد و شرايط خاصي كه در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران حاكم است، از شما مي‌خواهم كه شعار ندهيد.

وي ادامه داد: ما دولت چين را دولت عاقلي مي‌دانيم كه در جهت توسعه كشور و مردم خود كار مي‌كند و برادرانه به آن‌ها نصيحت مي‌كنيم كه اين برخوردها به صلاح آن‌ها نيست و بايد به فكر ارتباطات خود با كشورهاي اسلامي باشند و ان‌شاءالله از اين به بعد شاهد ظلمي نسبت به مسلمانان در چين و ديگر كشورها نباشيم. مساله ديگر مساله عراق، پاكستان و افغانستان است كه همچنان خون‌ريزي، فساد و درگيري در آن‌ها وجود دارد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه‌ سخنان خود به انتخابات اخير رياست جمهوري اشاره كرد و افزود: در انتخاباتي كه انجام شد ما خيلي خوب شروع كرديم و رقابت خوبي شكل گرفت. چهار نفري كه از نظر شوراي نگهبان صالح معرفي شدند رقابت كردند و مردم هم به آزادي انتخابات اميدوار شدند و حضور بي‌سابقه‌اي داشتند. در اين شرايط همه چيز آماده‌ ايجاد افتخاري بزرگ بود كه ما بايد اين افتخار را مربوط به مردم بدانيم و بايد از همه‌ آن‌ها تشكر كنيم كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند ولي اي كاش همان شرايط تا امروز ادامه ‌داشت و امروز ما سربلندترين شرايط را مي‌توانستيم در جهان داشته باشيم ولي آن‌طور كه مي‌خواستيم نشد.

وي با طرح این سوالات كه " ما چه مي‌خواهيم؟ انقلاب اسلامي چه مي‌خواهد؟" خاطرنشان كرد: شما اين سخنان را از كسي مي‌شنويد كه از پيش از شروع مبارزات قبل از انقلاب كه توسط حضرت امام آغاز شد، لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده است و صحبت از 60 سال پيش است؛ ما مي‌دانيم اساس تفكر امام(ره) چه بوده است. امام مي‌فرمايند آن‌چه من مي‌خواهم مردم است و هرچه مي‌توانيد بايد تلاش كنيد تا دل مردم را به دست بياوريد.

وي با بيان اين‌كه " امام(ره) مخالفتي نمي‌كردند كه گروه‌ها و احزاب رقابت كنند" تصريح كرد: اين راه، راه پيغمبر(ص) بود كه مردم را با ميل و اعتقاد خود پاي كار بياورند و اين هنر امام بود كه توانست اين كار را به خوبي انجام دهد. كمتر از 20 سال بعد از آغاز مبارزات مردم آن‌چنان آگاه شدند كه البته هزينه هم داديم ولي سودمان خيلي بيشتر بود. همين خيابان‌هاي پر از نيروهاي حامي امام و معتقد، دولت مغرور و متكبر پهلوي را كه آن موقع از ارتجاع و از شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به دليل بالا رفتن قيمت نفت، انبارهاي آن‌ها پر بود، سرنگون كرد.

رييس مجلس خبرگان با تاكيد بر اين‌كه "‌مبناي فقهي امام(ره) اين بود كه حكومت اسلامي بدون حضور مردم نمي‌شود و اگر مردم راضي نباشند حكومت اسلامي نخواهد بود" اظهار كرد: خاطرم هست كه آن زمان روايتي از حضرت امام شنيدم كه بعدها در مورد منبع آن تحقيق كردم و روايت بسيار جالبي است و مبناي استدلال امام بود. اين روايت مي‌گويد؛ روزي پيغمبر اسلام بعد از غدير به حضرت علي گفت كه تو ولي اين امت هستي. اگر ديدي اين مردم راضي بودند و تو را قبول كردند و با اجماع و اكثريت آمدند، ‌شما بپذير و متولي امر شو و اگر ديدي اختلاف كردند ولشان كن و بگذار هر كاري كه مي‌خواهند بكنند و خداوند براي تو راهي پيدا مي‌كند كه به اهدافت برسي. اين روايت بسيار معتبر است و ناقل آن سيدبن طاووس بوده است.

به گزارش ايسنا خطيب نماز جمعه تهران پيش از آغاز خطبه‌ها به نمازگزاراني كه در دانشگاه تهران، اطراف دانشگاه و خيابان‌ها حضور داشتند نيز تذكر داد: مراقب باشيد جايگاه و قداست نماز جمعه با اظهارات و شعارهايي كه جنبه‌ عمومي و اصولي ندارد آلوده نشود.

هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران تاكيد كرد: اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم همه‌ دوران اسلام است و امروز جزء مهمترين ميدان‌هاي فضائل اسلامي و انساني در كشور ماست.

وي با اشاره به در پيش داشتن سالگرد اقامه‌ اولين نمازجمعه در تهران پس از انقلاب اسلامي نيز اظهار كرد: اين نمازجمعه بي‌شباهت به نمازجمعه‌ هفته‌هاي اول انقلاب به امامت آيت‌الله طالقا86ي نيست كه جمع زيادي از مردم با همه سليقه‌ها در آن شركت مي‌كردند. ان‌شاءالله بتوانيم از اين اجتماع براي حل مشكلات آينده كشور و ايجاد وحدت، همدلي، همراهي و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامي كه حركت در جهت راهي است كه پيامبر(ص) از طريق آسمان براي ما آوردند استفاده كنيم كه اين نتيجه با صبر، تحمل و هوشياري به دست خواهد آمد.

وي با اشاره به اين‌كه در سه بخش به ايراد سخن خواهد پرداخت، ادامه داد: بخش اول توضيح اساسي بر معيارها و اصول اسلامي است؛ اين روزها احساس مي‌شود دشمنان اسلام درصددند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند كه البته موفق نمي‌شوند، اما ما وظيفه‌ توضيح و تبيين آن را داريم. در بخش دوم به اهداف اصيل انقلاب خواهم پرداخت كه مردم براي آن جهاد كردند؛ انقلابي كه امام(ره) بنيانگذار و موسس آن بودند و خون‌هاي مقدسي به پاي اين شجره طيبه ريخته شده است. من بخشي از اهداف انقلاب را براي نسل امروز مي‌گويم كه بدانند ما با چه نيتي انقلاب را آغاز كرديم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: در بخش سوم هم به مسائل روز و شرايطي كه در آن قرار داريم مي‌پردازيم و راه علاجي را براي شرايط امروز مي‌گويم كه البته اين نظر خودم خواهد بود. اميدوارم ساير مسوولان هم به اين مساله فكر كنند و اين راهي باشد تا با ابهت و همدلي كه تا اين‌جا رسيده‌ايم آينده را هم براي نسل‌هاي بعد طي كنيم.

وي با اشاره به سالروز بعثت پيامبر (ص)، گفت: در آياتي كه در اين‌باره در قرآن وجود دارد، چند صفت براي پيامبر اكرم وجود دارد؛ اول اين‌كه مي‌گويد او از خودتان است. ديگر اين‌كه آن‌قدر به شما مهربان است كه هرچه به شما سخت و مشكل بگذرد بر او هم سخت و مشكل خواهد بود و در غم و شادي شما شريك است. ويژگي ديگر اين است كه ايشان با حرص به دنبال منافع و سعادت شماست و قلبي مملو از رافت و رحمت براي نيروهاي اسلامي كه در خطه‌ تاريخ اسلام قرار مي‌گيرند دارد.

وي با اشاره به بحث چگونگي شكل‌گيري نظام اسلامي، گفت: از معجزات بزرگ پيغمبر اين بود كه موفق شد در آن دوران عجيب در منطقه‌اي كاملا جاهلي كه يك مكتب‌خانه هم در آن نبود تعداد باسواد آن‌جا به اندازه انگشتان دست و پا بود تاسيس مكتبي را برعهده داشته باشد كه پس از 1400سال قوي‌ترين مكتب انساني دنياست و تا قيامت بايد همه‌ دنيا را اداره كند. اين از انساني معمولي و درس‌نخوانده بدون سابقه حكومت‌داري و البته با راهنمايي خدا از طريق جبرئيل امين انجام شد. ايشان با اين شرايط توانست اين كار عظيم را انجام دهد.

رييس مجلس خبرگان ادامه داد: سه سالي كه پيامبر در مكه بودند بيشتر به سازندگي كادر و نيروهاي اصلي و ياران دسته اول خود پرداختند كه البته زمينه‌ كار اجتماعي وسيع وجود نداشت.

به گزارش ايسنا رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به تعليم دين و افكار الهي از سوي پيامبر اسلام به مردم، گفت: در دو سال آخر، پيامبر كم كم راه‌شان به خارج از مكه باز شد و شهرت افكار ايشان به مدينه رسيد و در سال دوازدهم هجرت در ايام حج نمايندگان برخي قبايل با پيامبر آشنا شدند و بيعت كردند و نماينده‌اي نيز از پيامبر گرفتند تا دين را معرفي كند و سال بعد نيز افرادي از همه‌ قبايل آمدند و با پيامبر بيعت كردند.

وي خاطرنشان كرد: نتيجه اين شد كه در مدينه زمينه‌اي مهيا شد و پيامبر(ص) بعد از فراهم شدن اين زمينه و پس از مساله‌ي ليله‌المبيت به مدينه رفتند و به عنوان اولين كار، زمين حلالي پيدا كردند و مسجدي را در آن‌جا ساختند كه خود پيامبر مانند همه‌ مردم و در كنار آن‌ها كار مي‌كرد. اين مجموعه پايگاه حكومتي پيغمبر بود و مردم گروه مي‌آمدند و در آن‌جا با پيغمبر بيعت مي‌كردند و در چنين شرايطي پيغمبر توانستند افكار اصيل اسلام را براي مردم توضيح دهند.

وي با تاكيد بر دو مساله‌ قابل توجه در اسلام يعني خدا و مردم، اظهار كرد: آن‌چه مي‌توانيم بر روي آن تكيه كنيم دو چيز است؛ يكي خدا و ديگري مردم كه واسطه‌ بين مردم و خدا نيز انساني از جنس مردم است كه قرآن را آورده است.

هاشمي‌رفسنجاني تاكيد كرد: سر و كار پيغمبر اسلام در جامعه خود نه با زور بود و نه با قدرت بلكه با مردم بود و با همين مردم وفاداري جامعه را اداره و در مقابل دشمنان نيز ايستادگي كردند. كار مهم ايشان ايجاد الفت و وحدت بود. پيامبر با قبايل مدينه پيماني بست و بعد به اديان ديگر پرداخت و بدين ترتيب يك وحدت مثال‌زدني در مدينه به وجود آمد.

وي با اشاره به اين‌كه " كار عميق‌تر پيامبر(ص) مطرح كردن بحث اخوت اسلامي و پيمان برادري ميان مسلمانان بود" گفت: اين مساله مدينه را به يك شهر متحد و نيرومند تبديل كرد به طوري كه هفت، هشت سال طول كشيد تا مردم توانستند به امپراطوري‌هاي بزرگ دنيا طعنه بزنند. اروپا در آن زمان در قرون وسطي و وحشي‌گري زندگي مي‌كرد و قدرت‌ها بر اساس زور، تبعيض و فساد بودند ولي پيامبر اين راه را بست و مبناي سازماني ايشان تربيت جامعه‌اي متحد و خلاق بود.

وي اظهار كرد: خداوند از ابتداي خلقت آدم از علم سخن مي‌گويد و به قلم قسم مي‌خورد پس نمي‌توان انسان‌هاي عالم و جاهل را در يك رديف ديد. البته انسانيت اين‌ها مثل هم است اما فضيلت علم چيزي است كه اين‌ها را از هم متمايز مي‌كند.

وي افزود: پيامبر(ره) همواره در دوران حيات‌شان مراقب بودند هيچ حقي از افراد جامعه اسلامي ضايع نشود. آخرين حركت پيامبر در روزهاي آخر عمرشان مساله‌اي است بسيار پندآموز. ايشان چند ساعت بيشتر از عمرشان نمانده بود كه به زحمت از حجره به مسجد آمدند و روي پله‌ منبر نشستند؛ با مردم خداحافظي كردند و گفتند اگر وعده‌اي دادم و به آن عمل نكردم بگوييد و خلف وعده‌ من را نگذاريد تا به آخرت موكول شود. اگر طلبي به كسي دارم بگوييد طلبم را بپردازند؛ چراكه نمي‌خواهم مطالباتم براي آخرت بماند. پيامبر بنياني را گذاشت كه امروز يك ميليارد و 600 ميليون نفر پيرو آن هستند.

رييس مجلس خبرگان با اشاره به آياتي از قرآن درباره‌ وحدت، گفت: در زمان پيامبر در سوره‌ آل‌عمران آمده كه به ريسمان الهي متوسل شويد و بر محور آن متحد باشيد و متفرق نشويد. خداوند به نعمت خود دل‌هاي شما را بهم نزديك كرده است. در سوره‌ انفعال هم مي‌گويد از نعمت‌هاي خدا ايجاد الفت بين دل‌هاي مسلمانان است و به پيامبر مي‌گويد كه نزديك شدن دل‌هاي مردم بهم كار خدا بوده است.

وي تاكيد كرد: پيامبر جامعه‌ متحدي ساخت و در سايه اتحاد پيروزي‌هاي عظيمي را كسب كرد اما در روزهاي آخر عمرشان احساس كردند اين سرمايه‌ عظيم كم كم از دست مي‌رود. امت دچار تفرقه مي‌شود و افراد همديگر را به چشم رقيب و دشمن نگاه مي‌كنند. پس از معرفي وصي و حادثه‌ غدير علائم اختلاف در امت اسلامي پيدا شد. پيامبر مي‌ديد كه هرجا اختلافي است هوي و هوس باعث مي‌شود مردم مقابل يكديگر قرار بگيرند.

وي ادامه داد: ايشان از اين مساله اين‌قدر ناراحت بود كه در روزهاي آخر عمرش به بقيع رفت و خطاب به اصحاب خوابيده در آن‌جا گفت‌ گوارا باشد براي شما اين آرامش كه نيستيد تا اين ابرهاي فتنه و تيرگي‌هايي را كه بر برادران و خواهران‌تان چيره شده ببينيد. پيامبر الگوي بشريت است و اين بهترين نمونه اداره‌ حكومت است كه ايشان توانست از شهري كوچك و دور افتاده اين حكومت را بسازد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان خطبه اول نماز جمعه تهران تصريح كرد: پيامبر در كمتر از 10 سال اين بنيان عظيم را ساخت و ما انقلاب‌مان را بر همين اساس آغاز كرديم و سعي كرديم اين اصول را در قانون اساسي بگنجانيم و همان راه را انتخاب كنيم. پس امروز هم وظيفه داريم در كنار اين درخت تنومند كه خون صدها هزار انسان به پاي آن ريخته شده و افراد زياد ديگري جانباز شده و يا سال‌ها در زندان‌هاي رژيم بعثي بوده‌اند، بمانيم كه اين سرمايه‌ ارزان و آساني نبوده كه به دست‌مان رسيده و امروز بايد براي اين مساله فكري بكنيم.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630