بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/07/06.Monday/070609-Elahe-Sharifpour-UNESCO.htm

تير   1388 ـ جولای  2009 

 

صدای «مقامات بين المللی» هم بالاخره درآمد(*)

الهه شريف پور

روز جمعه، کوچيرو ماتسورو، مديرکل يونسکو  نهاد علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان ملل متحد، با انتشار بيانيه ای از نقض حقوق مطبوعات در ایران پس از برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

 يکی از اهداف اصلی  يونسکو، آن طور که در اساسنامهء اين سازمان آمده است، حمايت از آزادی بيان و آزادی مطبوعات در کشورهای جهان است. از همين رو آقای ماتسورو در بيانيهء خود از هشدار اخير وزرای خارجهء کشورهای عضو گروه هشت به مقامات جمهوری اسلامی، در رابطه با احترام به حقوق بشر و تضمين اساسی ترين حقوق مردم ايران، قوياً پشتيبانی کرده است.

 در بيانيهء اين نهاد فرهنگی، علمی و آموزشی وابسته به سازمان ملل متحد آمده است: "مردم ايران در  اعتراض به نتايج انتخابات دهمين دور رياست جمهوری،که به گفته ميرحسين موسوی، نامزد رقيب، در آن تقلب شده است به خيابان ها ريخته اند."

 در بيانيهء يونسکو  افزوده شده است: "در روزهای پس از اعلام نتايج انتخابات محدوديت های شديدی بر کار روزنامه نگاران داخلی و بين المللی توسط مقامات جمهوری اسلامی اعمال شده و گروهی از آنها نيز بازداشت و زندانی شده اند."  به گفتهء مدير کل یونسکو، دسترسی به اينترنت در ايران محدود و همچنين  بسياری از سايت های اينترنتی توسط دولت  مسدود شده اند.

 هفتهء گذشته، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نيز از مقامات جمهوری اسلامی خواست که به بازداشت ها و اعمال خشونت در جريان تظاهرات اعتراض آميز مردم ايران نسبت به نتايج انتخابات خاتمه دهند.

 دبيرکل سازمان ملل متحد، در دومين بيانيهء خود پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ايران، از بکار گيری سلاح عليه شرکت کنندگان و مردم عادی در تظاهرات که منجر به کشته و زخمی شدن آنها شده است ابراز ناخشنودی کرد.

 سخنگوی بان کی مون به نقل از وی گفت که دبيرکل سازمان ملل متحد از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا اساسی ترين موازين و حقوق مدنی و سياسی مردم ايران، بويژه حق آزادی بيان، آزادی دسترسی به اطلاعات، و حق آزادی اجتماعات را محترم شمارند.

 هفتهء گذشته، در پی رويدادهای پس از انتخابات در ايران، دبيرکل سازمان ملل متحد در يک تماس تلفنی با شيرين عبادی، مدافع سرشناس حقوق بشر در ايران و برنده جايزه صلح نوبل، از سرکوب خشونت آميز تظاهرات کنندگان توسط مأموران امنيتی و نيروهای بسيج ابراز نگرانی کرده بود.

بان کی مون به خانم عبادی اطمينان داده است که مراتب نگرانی خود را به مقامات جمهوری اسلامی انتقال مي دهد.

 علاوه بر دبيرکل سازمان ملل متحد و دبيرکل يونسکو، ساير نهادهای مربوط به امور حقوق بشر در  اين سازمان نيز درجريان تحولات  روزهای پس از انتخابات و انتشار اخباری از به کار گرفتن اسلحه عليه شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آميز مردم ايران توسط نيروهای بسيج و بازداشت و زندانی کردن گروه کثيری از مردم، نگرانی خود را به مقامات جمهوری اسلامی ابراز کرده اند.

 ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر، نيز چند روز پس ازبرگزاری  انتخابات بدنبال بازداشت و زندانی کردن مردم، بويژه فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و رهبران سياسی در ايران، با انتشار بيانيه ای در نوزده ماه ژونن  گفته بود: "اين بازداشت ها زمينهء قانونی ندارند."

 در همين رابطه، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات جمهوری اسلامی پرسيده است: "آيا  بازداشت های روزهای پس از انتخابات طبق قوانين ايران با حکم بازداشت صورت گرفته است؟"   و "چرا بازداشت شدگان از دسترسی به وکلای مدافع ويا افراد خانواده خود تاکنون محروم مانده اند؟"   

 همچنين، پنج گزارشگر ويژهء موضوعی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، از جمله گزارشگر آزادی بيان، گزارشگر امور مربوط به شکنجه، گزارشگر اعدام های فراقانونی، گروه کاری دستگيری های خود سرانه، و گزارشگر مدافعان حقوق بشر نيز طی بيانيه ای، با ابراز نگرانی عميق خود از وقايع پس از انتخابات، بويژه اعمال خشونت عليه تظاهرات کنندگان توسط نيروهای بسيج و بازداشت و زندانی کردن هوادران نامزدهای رقيب محمود احمدی نژاد، اين اقدامات  را نوعی هدف قراردادن حق آزادی بيان و حق آزادی اجتماعات به منظور محدود کردن آنها دانسته اند."      

 

(*) اين عنوان بوسيلهء سکولاريسم نو برای مقاله انتخاب شده است.

http://www.voanews.com/persian/2009-07-03-voa17.cfm

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630