بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

ارديبهشت   1388 ـ مه  2009 

گزارش کنفرانس بررسی استراتژی جديد کاخ سفيد در مورد ايران

دمیتری سیدوروف

مرکز پژوهشی آمریکایی (American Enterprise Institute - AEI) که یکی از مراکز بانفوذ در ایالات متحده می باشد، کنفرانسی در رابطه با ایران برگزار کرده و طی آن استراتژی جدید کاخ سفید در رابطه با این کشور را بررسی کرد. شرکت کنندگان در این کنفرانس با تایید طرح "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا برای آغاز دیالوگ مستقیم با ایران، خواستار این شدند که همزمان تحریماتی نیز علیه تهران اعمال شوند، چرا که ممکن است واشنگتن نتواند ایران را متقاعد به توقف برنامه هسته ای خود سازد. به عقیدهء کارشناسان، سخت ترین مسئله در این شرایط متقاعدسازی چین و روسیه برای حمایت از این تحریم ها خواهد بود.

"جوزف لیبرمان"، گزارش دهندهء ارشد کمیتهء سنا در امور امنیت داخلی، طرحی قانونی دربارهء تحریم علیه کمپانی هایی را پیشنهاد داده است که خدمات بیمه، حمل و نقل و مالی به بخش انرژی ایران ارائه می دهند. لیبرمان اعلام داشت: «رئیس جمهور اوباما تصمیم به آغاز دیالوگ با ایران گرفته است و من دعا می کنم که این روند موفقیت آمیز باشد». اما این سناتور به موفق بودن دورنمای مذاکرات با "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران تردید داشته و او را تندرو می داند.

در عین حال، وی معتقد است که تلاش های دیپلماتیک واشنگتن نباید بیهوده از آب دربیایند، چرا که باید حداقل ایجاد ائتلاف بین المللی برای وضع تحریمات سخت علیه ایران پس از شکست مذاکرات را مقدور سازند. لیبرمان افزود: «راه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای ساده و روشن است. این از راه تلاش برای ایجاد تقرقه بین آمریکا و متفقین ما و نیز بازی با چین و روسیه انجام می شود».

آنطور که مشخص است، مسکو و پکن سه بار پیشنویس تحریمات در رابطه با ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد بطور چشمگیری ملایم ساختند. سناتور آمریکایی در پاسخ به سوال "کامرسانت" مبنی بر اینکه آیا روسیه و چین از پیشنویس جدید تشدید تحریمات آمریکایی حمایت خواهند کرد یا خیر، تاکید کرد که مذاکرات "سخت" خواهند بود. لیبرمان خاطر نشان داشت: «من مطمئن نیستم که روسیه و چین اوضاع بوجود آمده را درک کنند و این سبب نگرانی من است».

"فردریک کاگان"، کارشناس نظامی AEI، نیز ضرورت تنظیم برنامهء مشخص عملکرد در رابطه با تهران را اعلام کرده بود. او معتقد است که آمریکا باید از همهء ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی استفاده کند. کاگان ضمن اینکه خاطر نشان ساخت تحت هیچ شرایطی به حل نظامی مسئله فرا نمی خواند، اما خواستار شد که این نیز در نظر گرفته شود که دیپلماسی می تواند شکست بخورد. این کارشناس افزود: «ایران، بر اساس اطلاعات مختلف، می تواند ظرف یک یا دو سال به بمب هسته ای دست یابد. زمانی که صرف مذاکرات و انتظار فایده بخش بودن تحریمات می شود، می تواند سه تا پنج سال طول بکشد. بنظر من در چنین شرایطی این کمی دیر خواهد بود».

بر خلاف کاگان، "کنت پولاک"، کارشناس انستیتوی بروکلین و تحلیل گر سابق سیا در امور ایران و عراق، معتقد است که واشنگتن هنوز برای تنظیم "برنامه در رابطه با ایران" زمان دارد. این کارشناس توضیح داد: «ما باید راهی مکمل را نیز بدون استفاده از دیپلماسی برای پوشش دادن به سایر اقدامات بپیماییم».

بعقیده وی، انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران نشان می دهد که آمریکا باید از چه راهی گام بردارد.

روزنامه کامرسانت، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، واشنگتن، 9 اردیبهشت ماه

http://pe.rian.ru/articles/20090429/121365677.html

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630