بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فروردين   1388 ـ آوريل  2009 

 

کانديداتوری زنان برای رياست جمهوری منع قانونی ندارد

عباسعلی کدخدايی

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که کانديدا شدن زنان در انتخابات رياست جمهوری ايران منعی ندارد. او،  در پاسخ به پرسشی درباره تغيير موضع اين شورا درقبال کانديداتوری زنان با توجه به اعلام دواطلبی دو زن در انتخابات رياست جمهوری، گفت: «شورای نگهبان هيچ گاه رجل سياسی را تفسير نکرده و هر چه تا کنون مطرح شده صرفا از سوی نشريات و نهادهای حقوقی بوده است».

طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران فردی که نامزد رياست جمهوری می شود، بايد از «رجال مذهبی و سياسی» کشور باشد. درخصوص اين که آيا واژه رجال شامل زنان هم می شود يا نه، اختلاف نظر وجود دارد.

مقامات جمهوری اسلامی ايران تاکنون اظهارنظرهای متفاوتی در تفسير واژه رجال  داشته اند.

این در حالی است که شورای نگهبان قانون اساسی که به عنوان مرجع تشخيص افراد واجد شرايط برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری در ایران شناخته می شود، تاکنون  در این باره به طور رسمی هیچ اظهار نظری نکرده است.

در همين زمينه عباسعلی کدخدايی روز شنبه گفت: «شورای نگهبان هيچ گاه به صرف اينکه فردی که ثبت نام کرده مرد است يا زن اظهار نظر نکرده است و هر گاه زنی رد صلاحيت شده به خاطر نداشتن صلاحيت عمومی بوده است و شورای نگهبان هيچ گاه واژه رجل سياسی را در قانون اساسی تفسير نکرده است».

وی افزود:« رويه شورای نگهبان مثل سابق است ، در گذشته هم از قشر بانوان کسانی بودند که ثبت نام کردند و شورای نگهبان در اين زمينه نظر خاصی ندارد و منع خاصی هم وجود ندارد، قانون خاصی هم نسبت به ثبت نام و بررسی صلاحيت بانوان وجود ندارد.»

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسين الهام، سخنگوی پيشين شورای نگهبان و عضو فعلی اين شورا، در جريان انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در خصوص تعريف «رجل سياسی» گفته بود: «نـص قانون‎‎ اساسی، مرد بودن نامزدهای انتخابات‎‎‎ رياست جمهوری است و علاوه بر آن، بايد رجل سياسی باشد.»

در نهمين انتخابات رياست جمهوری ايران که در ۲۷ خرداد ماه سال ۱۳۸۴ برگزارشد، ۹۳ زن دواطلب حضور در اين انتخابات بودند که از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شدند.

شورای نگهبان مشخص نکرده بود که رد صلاحيت اين افراد به دليل زن بودن اين افراد بوده است يا نه.

در آستانه نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ۱۲ خردادماه سال ۱۳۸۴ به دعوت اعضم طالقانی، از شخصيت های ملی -مذهبی و رييس جامعه اسلامی زنان، تجمعی در اعتراض به این رد صلاحیت ها در مقابل رياست جمهوری برگزار شد. در اين تجمع اعتراضی زنان خواستار لغو قوانين «زن ستيز» شده بودند.

در بخشی از بيانيه اين تجمع آمده بود:« بر اساس اعلاميه‌ جهانی حقوق بشر و ميثاق بين ‌المللی حقوق مدنی و سياسی که جمهوری اسلامی ايران نيز ملزم به اجرای آن است، هيچکس را نمی‌ توان صرفاً به دليل جنسيت از هيچيک از حقوق مدنی و سياسی محروم کرد، از منظر شرعی هم موازين فقهی اساساً مرد بودن را برای مقام رياست جمهوری که نوعی وکالت به شمار می ‌رود لازم ندانسته است».

 https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630