بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فروردين   1388 ـ آوريل  2009 

 

سکولاريسم نو: وعده های انتخاباتی نامزدهای خودی حکومت اسلامی حکايت از خسران هائی دارند که همين حکومت وارد کرده و اين آقايان اکنون وعدهء اصلاحش را می دهند (به راست و دروغش کاری نداريم). به متن های زير توجه کنيد و ببينيد دو تن از ياران نزديک خمينی و خامنه ای که همواره در طول سی سالهء اخير در مقامات مهم مملکتی بوده اند، وعدهء جبران چه چيزهائی را می دهند. در واقع، از ياد نبريم که هر «وعده» اقرار به يک تجاوز و بی قانونی و مخدوش ساختن حقی از مردم است که بدست خود اين آقايان و همکارانشان صورت گرفته و حالا آمده اند تا به نمايندگی از ملت در برابر معلوم نيست کی بايستند!

 

نظارت استصوابی را حذف کنيد

مهدی کروبی

دبیرکل حزب اعتماد ملی با صدور بیانیه‌ای خواستار تغییر قانون اساسی ایران شد.

آقای کروبی که نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه در روزنامه اعتماد ملی به چاپ رسیده، خواستار «افزایش اختیارات شوراهای استانی، تغییر در اصل ۴۴ قانون اساسی و لغو انحصار رسانه‌ای دولت» شده است.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار «حذف نظارت استصوابی» از قانون شده است.

به اعتقاد وی تداوم نظارت استصوابی «برای بقای انقلاب و نظام اسلامی» بسیار خطرناک است.

به گفته آقای کروبی، «دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان نیز جزء لازم و لاینفک» حاکمیت قانون و حقوق شهروندی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال در بیانیه خود آورده است که برای بسط حقوق سیاسی مردم و آزادی بیان باید «شرایط رقابتی برای رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب فراهم» شود.

آقای کروبی در بخش دیگری از بیانیه به موضوع اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران پرداخته است.

وی اعلام کرده که «حقوق اقوام و گروه‌های مختلف زبانی و مذهبی باید رعایت گردد. کماکان اصل ۱۵ قانون اساسی به اجرا درنیامده است که نه‌تنها عدم اجرای آن خلاف قانون است، بلکه به معنای دقیق نافی وحدت ملی نیز هست.»

به اعتقاد آقای کروبی «وحدت ملی از طریق یکسان‌سازی محقق نمی‌شود، بلکه از طریق پذیرش و احترام به تفاوت‌ها در ذیل اشتراکات ملی صورت می‌گیرد.»

وی در این بیانیه به موضوع محدود کردن دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق اینترنت اعتراض کرده و تدوام چنین سیاستی را «مقاومت بیهوده و ضررآفرین» برشمرده است.

آقای کروبی همچنین از سانسور کتاب و مطبوعات در ایران به شدت انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به «دستورالعمل‌های فراقانونی برای مطبوعات و...» شده است.

خواسته‌ها و اعتراض‌های آقای کروبی، یکی از روشن‌ترین و صریح‌ترین اظهاراتی است که از سوی نامزد‌های ریاست جمهوری دهم ایران مطرح می‌شود.

پیش از این، میرحسین موسوی دیگر نامزد انتخابات نیز انتقادهایی متوجه دولت و برخی سیاست‌ها در جمهوری اسلامی کرده بود، اما این نوع انتقاد برای نخستین بار است که در شرایط کنونی از سوی آقای کروبی مطرح می‌شود.

آقای کروبی در بیانیه خود همچنین آورده است: «بومی‌گزینی، بازنشسته کردن اجباری اساتید باتجربه، ترس و هراس از حراست‌ها و دانشگاه‌ها» سیاست‌های «غلط و ناعادلانه‌ای» است که در صورت پیروزی در انتخابات آنها را ملغی خواهد کرد.

وی در عین حال افزوده است که در صورت پیروزی‌اش در انتخابات، «نقد و مخالفت موثر با رفتارهای غیرقانونی به‌ویژه در مراحل اولیه دادرسی از قبیل رفتار در بازداشتگاه‌ها، عدم رعایت حقوق زندانیان و متهمان و حتی مجرمان و نیز منع دخالت در زندگی شخصی مردم» را دنبال خواهد کرد.

مهدی کروبی در۱۷ فروردین نیز در نامه‌ای به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان هشدار داده بود که با هرگونه «تخلف و بی‌طرفی نهادهای اجرایی و نظارتی» در انتخابات، به طور علنی برخورد خواهد کرد.

 مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم ایران که سال ۱۳۸۴ برگزار شد، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای از دخالت نیرو‌های سپاه و بسیج در حمایت از یک نامزد خاص اعتراض کرد.

http://zamaaneh.com/news/2009/04/post_8610.html

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630