بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

اسفند   1387 ـ مارچ  2009 

پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

چالش های زنان برای دستیابی به برابری

شهلا عبقری

در آستانه روز جهانی زن و تجدید پیمان با زنان سراسر جهان برای دستیابی به برابری زنان در پهنه گیتی ، به این می اندیشم که چگونه و با چه راهکار هایی باید پیش رفت تا در آینده ای نه چندان دور شاهد برابری زنان و تغییر قوانین تبعیض آمیز در ایران باشیم. نگاهی کوتاه به مبارزات زنان و درس از تجربیات گذشته راه را برای راهکارهایی باز می کند که برّی از اشتباهات گذشته باشد و نتایج ملموس تری را در پی داشته باشد.

از زمانِ كشف حجاب طاهره قره‌العين تاكنون، اشكال مختلف مبارزه برای حقوقِ زنان از يكسو و جلوگيری از تغییر حقوقِ زنان از سوی ديگر در چالش متقابل با هم بوده‌اند و تا پيش از انقلاب ۱۳۵۷ زنان عمدتاً در جنبش‌های عمومی حضور می‌يافتند ولی بندرت از خواسته‌ها و مطالبات خود صحبت مي كردند. امّا بعد از انقلاب اسلامی اين چالش واردِ دوران جديدی شد كه زن‌ستيزی اصلی‌ترين نشانه سنت‌گرايی، و دفاع از حقوق زنان به عمده‌ترين مظهر مدرنيته مبدل گرديد. در اين دوران زنان با شركت در مبارزات اجتماعی به مطالبات و خواسته‌های خود تاكيد ورزيدند. نقطه آغازين اين دوره ، تظاهرات با شکوه زنان در سال ۱۳۵۸ بود كه زنان ، شروع به بيان خواست‌ها و مطالبات خود كردند.

در شرايط دو دهه اخير كه زن ستيزی و تجدد ستيزی ، ايدئولوژی رسمی جامعه شده است ، پر واضح است كه زنان با اشتياق و انرژی بيشتری به مبارزه با تحجر اقدام كرده و برای برابری خواهی از خود مايه گذاشته اند. چنين است كه در سال های اخير اعتلای جنبش زنان ايران را شاهديم و می‌بينيم كه زنان با تلاش و كوشش خستگی ناپذير، به طور مستمر خواسته‌ها و مطالبات خود را با استفاده از هر فرصت كوچكی اعلام می‌دارند و برای احقاقِ حقوق خود از پای نمی‌ نشینند. در دو دهه اخیر جنبش زنانِ ايران يکی از توانا ترین و پیشروترین جنبش های فمنيستی در منطقه خاورمیانه و در سطح جهان بوده و به خوبی توانسته رشد و ارتقاء کيفی و کمی به دست آورد.

در سال ١٣٧٦ جنبش زنان خواست‌ها و مطالبات خود را هم سو با برنامه‌های اصلاح طلبان يافت و تلاش عظيمی را برای بسيج زنان برای شركت در انتخابات سامان داد. زنان بعنوان نیمی از جامعه مشتاقانه به پای صندوق‌های رأی رفتند تا دولت و مجلسی را قدرت دهند كه به زنان ایران، رفع تبعيض ، آزادی و احترام به حرمت انسانی شان را وعده مي داد. نتیجه این مشارکت پیروزی اصلاح طلبان بود. اصلاح طلبان پس از به قدر ت رسیدن نشان دادند که آنچه قبل از قدرت در مورد رفع تبعیض می گفتند فقط شعار بوده و آنان را به خواسته های زنان کاری نیست. فعالین جنبش زنان درس بزرگی از این تجربه گرفتند و در یافتند که باید ارزش رای های خود را بدانند و بدون بررسی دقیق، آرای خود را هدر ندهند. سر خوردگی زنان از اصلاح طلبان نقطه عطفی در جنبش زنان بوجود آورد که منجر به ایجاد جنبش مستقل زنان گردید. در این دوران، فعالان جنبش زنان دریافتند که با راهکارهای مختلف باید جنبش مستقلی را پایه بگذارند . جنبش مستقلی که با قدرت برای دستیابی به خواست های زنان تلاش کند. یکی از مهم ترین راه کارها برای قدرت گرفتن جنبش، طرح کمپین جمع آوری یک میلیون امضا بود که از شهریور 1386 وارد مرحله عملی گردید.

در طول 2 سال و اندی که این کمپین در حال فعالیت است، دامنه اگاهی زنان کوچه و بازار در سراسر ایران نسبت به قوانین زن ستیز بالا رفته است و جنبش زنان می رود که از سطح روشنفکری و نخبه گرایی به میان توده های زنان در بطن جامعه گسترش یابد. با وجود مشکلات فراوانی که به عناوین مختلف برای فعالان کمپین درخلال 2 سال گذشته به وجود آمده با این همه، کمپین توانسته نیروهای تازه نفس زنان را به خود جلب کند و همچنان پیش برود.

می بینیم که در طول سال گذشته، فشارها نسبت به فعالان کمپین، افزایش یافته و با دستگیری و زندانی کردن طولانی کنشگران جنبش، سعی براین است که سد هایی بوجود بیاید که فعالیت کمپین متوقف گردد. همانطور که تا کنون جنبش زنان در رویارویی با موانع نهراسیده و همچنان با راه کارهای نو و خلاق، جنبش را تداوم داده باز هم راه خود را پیدا خواهد کرد. هر قدر مشکلات و موانع تشدید شود مبارزات رنان بیشتر صیقل خواهد خورد و برّا تر پیش خواهد رفت. همه می دانیم که جامعه ایران جامعه جوانی است ، به این معنی که اکثریت احاد حامعه بین 20 تا 30 سال سن دارند که نیمی از آنان زنان هستند. خصیصه جوانان، نوگرایی است و با ایجاد موانع نمی شود جلوی نوگرایی را گرفت. قوانینی که 1400 سال پیش کارآیی داشته، بعید است که در جامعه جوانی مانند ایران کار آیی داشته باشد.

دیده ایم که زنان چه به صورت متشکل یا خود جوش، در مقابل قوانین تبعیض آمیز مقاومت کرده اند. زمانی که بعد از انقلاب برای برون رفت زنان از حوزه عمومی و سوق آنان به درون خانه، بسیاری از مشاغل برای زنان ممنوع گشت و حتا تحصیل در بسیاری از رشته های دانشگاه نیز برای دختران ممنوع شد، چه نتیجه ای داد؟ آیا زنان به درون خانه ها برگشتند؟ زنان با مقاومت و پشتکار از در دیگری وارد شدند بطوری که امروز بیش از 60 در صد از دانشجویان ایران زن هستند. در بسیاری از رشته های کسب و کار نیز می بینیم که زنان ما با اتکا به نفس، وارد شده اند و کم نیستند زنان محقق، نویسنده، روزنامه نگار ، شاعر هنرمند،کارگردان و... که خواستهای زنان را به طرق مختلف مطرح می کنند. امروز صحبت کردن از خواستهای زنان در میان توده ها جا دارد و بسیارند نشریه ها و روزنامه ها و کتاب ها و سایت های اینترنتی که به مسایل زنان می پردازند. می دانیم که ایرانیان بالاترین تعداد وبلاگ ها را دارند و تعدادقابل توجهی از این وبلاگ ها، ویژه زنان است.

دیده ایم که فعالان حقوف بشر و کلیه زنان برابری طلب در ایران و سراسر جهان در پرده برداری از قوانین ضد زن و سیستم مردسالار ایران فعال بوده اند و هر چه پرتوان تر در پهنه گیتی به تکاپو پرداخته اند و در افشای سیاست های ضد زن در جامعه ایران تلاش مداوم نموده اند .

دیده ایم که در سیستم ارتباطی سریع جهان امروز، عقب نگهداشتن زنان بوسیله قوانین متحجر عملی نخواهد بود. در دنیای ارتباطاتی امروز، زنان به سرعت می توانند با دیگر زنان در سراسر جهان و با جنبش فمینیستی جهانی مرتبط شوند و از تجربه آنان استفاده کنند . در این راستا فعالان جنبش زنانِ خارج از ایران می توانند در مرتبط ساختن زنان داخل کشور، سهم داشته باشند و توجه زنان آزادیخواه جهان را جلب کرده و در رساندن صدای حق طلباته زنان ایران به جنبش بین المللی زنان، موثر باشند و ارتباط محکم و مستمری را محقق سازند.

در شرایط امروز ایران که فشارها بر جنبش داخل شدت یافته ،نقش جنبش زنان خارج از ایران بسیار مهم است. ایجاد شبکه های ارتباطی که از یک طرف زنان ایرانی سراسر جهان را به هم مرتبط سازد و از طرف دیگر ارتباط با شبکه جهانی زنان را میسر نماید از ضروریات حیاتی است که از وظایف عمده این بخش از جنبش است.

بسیار به جا است که چنین شبکه های ارتباطی در خارج از کشور به وجود آید. شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی و شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران چندی است که در خارج از ایران ایجاد شده و در این راستا فعالیت می کنند.

امروز بسیار باعث خوشحالی است که مبارزات زنان ایران با تمام فراز و فرود هایش از مسیر درست و منطقی اش منحرف نشده و همچنان به آرامی در راستای خواسته های برابری خواهانه پیش می رود. آنچه که به نظر من بسیار امید بخش است، تداوم و استمرار مبارزات زنان است. تداوم و پشتکار بدون ترس و واهمه ازمشکلات، شناخت عمیق از نشانه های قدرت عقب گرا، فریب نخوردن، دانستن ارزش آرای زنان و تلاش در خصوصی سازی اعتقادات مذهبی و ایدئولویک که پیروزی را به دنبال خواهد داشت و دور نخواهد بود روزی که تبعیض و نابرابری از جامعه ایران رخت بربندد.

برگرفته از وبلاگ نويسنده:

http://shahlaabghari.blogfa.com/post-52.aspx

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630