بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ ژانويه  2008 

پيوند به ديگر نوشته های نويسنده در سکولاريسم نو

تحقق رویای دکتر مارتین لوتر کینگ

درسی برای جنبش برابری خواه زنان

شهلا عبقری

 

در بیستم ژانویه، یک روز بعد ازجشن هشتادمین سالگرد تولد مارتین لوترکینگ، باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا را بعهده گرفت و به رویای مارتین‌لوتر کینگ جامۀ عمل پوشاند. این روز در تاریخ امریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا که 400 سال پس از ورود اولین  گروه برده‌های سیاه پوست به قارۀ آمریکا، مردی سیاه ‌پوست، بالاترین مقام را دراین کشور در اختیار گرفته است.

در مراسم تحلیف باراک اوباما میلیون ها نفر شرکت کردند و  سخنان مردی را که 46 سال پیش در سخنرانی معروف اش گفت «رویایی دارم؛ رویای روزی که برده ‌زاده‌ای با پسر برده ‌داری، هم‌چون دو برادر، سر یک میز خواهند نشست؛ رویای روزی که چهار فرزند من در میان ملتی خواهند بود که معیار برتری در آن نه رنگ پوست، بلکه شخصیت انسان‌ها خواهد بود» بیاد آوردند و بسیاری از آنان اشک شوق ریختند.

رویای دکتر مارتین لوتر کینگ، برندۀ حایزۀ صلح نوبل که در سال 1968 به قتل رسید با مبارزات خستگی ناپذیر او  و ادامه دهندگان راه او  به سر منزل مقصود رسید و  رویا  به عمل تبدیل شد.

دکتر کینگ در 15 ژانویه سال 1929میلادی در شهر آتلانتا به دنیا آمد، از کالج «مور هاوس» لیسانس جامعه ‌شناسی گرفت و دکترای "دین شناسی" را در دانشگاه  بوستون یه اتمام رساند.

با مبارزات گسترده برای  دفاع از حقوق مدنی و سیاسی ی سیاه پوستان، مارتر لوتر کینگ توانست سیاهان را متشکل ساخته و سبب تصویب  لایحۀ حقوق شهروندی در سال 1964 و لایحۀ حق رأی در  سال 1965 گردد.

زندگی و مبارزات دکتر مارتین لوتر گینگ حاوی درس های بسیار مهمی است که می تواند ملت های دیگر را نیز در راه احقاق حقوقشان یاری دهد. سخنرانی معروف او، که  به "من رویایی دارم" معروف شد، بسیار خواندنی است. او در این سخنرانی  از رویا هایش می گوید و سپس به همه می گويد که چگونه برای به عمل نشاندن این رویا ها عمل کنند. او می گوید:

  " من رؤیایی دارم؛ روزی این ملت برخواهد خاست و به معنای حقیقی زندگی  خواهد کرد. ما این حقيقت را ثابت خواهیم کرد که "همۀ انسان‌ها برابر خلق شده‌اند".

من رؤیایی دارم؛ که روزی بر روی تپه‌های سرخ [ايالت] "جورجیا" فرزندان برده‌های پیشین و فرزندان برده‌داران پیشین با یکدیگر پشت میزهای برادری خواهند نشست.

من رؤیایی دارم؛  که روزی ایالت "میسی‌سیپی"، اين ایالت "بیابانی" ی خسته از گرمای سوزان ظلم و بی‌عدالتی، به سبزه‌زار آزادی و عدالت بدل خواهد شد.

من رؤیایی دارم؛ که چهار کودک من روزی، در سرزمینی زندگی خواهند کرد که با رنگ پوست‌شان قضاوت نشوند بلکه با ظرفیت شخصیت‌شان سنجیده شوند.

ـ با این ایمان می‌توانیم از کوه یأس، سنگ امید استخراج کنیم

ـ با این ایمان می‌توانیم با هم کار کنیم، با هم نیایش کنیم

ـ با هم تلاش کنیم، با هم به زندان برویم

ـ با هم برای آزادی قد علم کنیم...

با یقین به روزی که آزاد خواهیم شد».

با دقت به سخنان دکتر کینگ که چهار دهه پیش گفته شده، در می یابیم که پیام او امروز نیز می تواند چراغ راه بسیاری که در جسجوی آزادی و برابری هستند باشد.

ما زنان ايران نيز، با الهام از سخنان دکتر کینگ، باید بشتابیم که به همراه جنبش زنان ایران و یاری تمامی زنان جهان، ازکوه یأس، سنگ امید استخراج کنیم، با هم کار کنیم، با هم تلاش کنیم، با هم به زندان برویم، با هم برای آزادی و برابری  قد علم کنیم، و مطمئن باشیم که روزی به آزادی و برابری خواهیم رسید.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630