بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

دی   1387 ـ دسامبر 2008  ـ

 

جشن کريسمس

نمودی از جدايی دين و سياست در جامعه آمريکا

نعيم سبحانی

جدائی دين از سياست در آمريکا زمينه و پيشينه ای چنان گسترده دارد که عيد کريسمس را هم در اين کشور پهناور که بيشتر مردم آن مسيحی هستند، تحت تاثير قرار داده است.

قانون اساسی آمريکا دين را از سياست کاملا جدا کرده است، به همين خاطر نهادها و سازمان های وابسته به دولت حق استفاده علنی از عبارت های مذهبی يا به نمايش گذاشتن نمادهای دينی را ندارند.

با افزايش تنوع قومی و مذهبی در اين کشور اکنون بسياری از مردم، بيشتر از عبارت "تعطيلات شما مبارک" به جای "کريسمس مبارک" استفاده مي کنند تا موجب رنجش خاطر مخاطبان غيرمسيحی خود نشوند.

اما برخی از گروه های مسيحی محافظه کار معتقدند که فرهنگ آمريکا در اصول و سنت های ديانت مسيحی ريشه دارد و با آنچه "جنگ دولت آمريکا و ليبرال ها" با کيش مسيحيت و آيين کريسمس می خوانند، به شدت مخالفند.

بر اساس آخرين نظرسنجی ها حدود ۹۴ درصد مردم آمريکا عيد کريسمس را جشن می گيرند. با اين همه بزرگداشت اين عيد مسيحی در اماکن و مجامع عمومی با محدوديت هايی روبروست.

برای نمونه در مدارس دولتی به ويژه در ايالت هايی مانند کاليفرنيا که از تنوع قومی و دينی بالايی برخوردار است، دانش آموزان نمی توانند سرودهای مسيحی مربوط به کريسمس را بخوانند و آموزگاران بيشتر عبارت "تعطيلات مبارک" را به جای "کريسمس مبارک" به کار می برند.

اما برخی از گروهای مسيحی محافظه کار اين رويکرد را نمونه ای از دين ستيزی می دانند. به عقيده آنها دولت با تهی کردن اماکن عمومی از هرگونه نماد مذهبی به ويژه نمادهای آيين مسيحيت عليه اين دين و سنت ها و مناسک آن اعلام جنگ کرده است.

باب نايت رييس موسسه "فرهنگ و خانواده" در واشنگتن يکی از اين افراد است.

آقای نايت می گويد: "مردم زمانی عبارت 'تعطيلات شما مبارک' را در کنار 'کريسمس مبارک' به کار می بردند، اما حالا چندی است که اصطلاح 'تعطيلات مبارک' يکسره جای 'کريسمس مبارک' را گرفته است! در ايالت ويسکانسن دانش آموزان اجازه ندارند در مدرسه سرود مسيحی ويژه کريسمس را بخوانند. برای ما واقعا سخت است که برای اينکه کسی را نرنجانيم، حق نداشته باشيم در اماکن عمومی، عيد کريسمس را شادباش بگوئيم. به نظر من دولت به نام دفاع از تنوع قومی و مذهبی آزادی را در آمريکا محدود کرده است."

اهل کسب و کار

بحث در آمريکا درباره نحوه بزرگداشت کريسمس در اماکن عمومی به مغازه های زنجيره ای هم کشيده شده است.

برخی از سازمان های مسيحی خواستار تحريم فروشگاه های زنجيره ای شده اند که با عبارت "کريسمس مبارک" به مشتريان خود خوش آمد نمی گويند يا درخت کريسمس را به نمايش نمی گذارند.

وال مارت که بزرگترين فروشگاه زنجيره ای خرده فروشی در آمريکا و جهان است، امسال تصميم گرفته به جای "تعطيلات مبارک" از مشتريان خود با عبارت قديمی "کريسمس مبارک" استقبال کند، زيرا سال گذشته از سوی تعدادی از گروه های مسيحی تحريم شده بود.

شهروندان غيرمسيحی

برخی از پيروان اديان ديگر مانند عده ای از شهروندان مسلمان آمريکايی کريسمس را جشن نمی گيرند.

رحمان مسلمانی که کارمند دولت هم هست عبارت "کريسمس مبارک" را نمی پسندد و می گويد:

"احساس می کنم که به من اهانت شده است. سه سال پيش هم سه مقام ارشد دولت از طريق ايميل کريسمس و هانوکا را به من و همکارانم تبريک گفتند. من و تعداد زيادی از همکارانم مسلمان هستيم. با اين همه آنها هرگز عيد فطر را به ما تبريک نگفتند. اين مسئله البته باعث ناراحتی ما شد."

با اين همه تحقيقات نشان می دهد که بسياری از آمريکايی ها اعم از مسيحی و غيرمسيحی نسبت به عبارات "کريسمس مبارک" يا تعطيلات مبارک حساس نيستند.

برای نمونه مايکل شهروند آمريکا که يهودی است، با تبريک گفتن کريسمس مشکلی ندارد.

مايکل می گويد: "من يهودی هستم اما همين چند لحظه پيش موقع خريد، کريسمس را به کسی تبريک گفتم. من تعطيلات مذهبی خودم را جشن ميگيرم ديگران هم اعياد مذهبی خودشان را. اکنون فصل کريسمس است و ما بايد برای ديگران کريسمس خوبی آروز کنيم؛ مخصوصا که بيشتر مردم عيد کريسمس را جشن می گيرند."

با اين وجود امسال بيشتر فروشگاه های زنجيره ای مانند تارگت از تزيين اختصاصی شعبه های خود با نمادهای خاص مسيحی خودداری می کنند يا به مشتريان خود تنها "تعطيلات خوبی داشته باشيد" می گويند.

جورج بوش رييس جمهور آمريکا هم هر سال در آستانه کريسمس و سال نو ميلادی به بيش از يک ميليون نفر کارت تبريک می فرستد. ولی او هم ازعباراتی مانند "فصل تعطيلات مبارک" به جای "کريسمس مبارک" استفاده می کند چرا که نمی خواهد رنجش خاطر مخاطبان غير مسيحی خود را موجب شود.

 

برگرفته از سايت «بی.بی.سی»:

http://www.bbc.co.uk/persian/worldnews/story/2006/12/061224_waa_us-christmass.shtml

 

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630