بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آذر   1387 ـ دسامبر 2008  ـ

 

پيوند به بخش مربوط به مسائل دانشجوئی در سکولاريسم نو

گزارشی از تجمع 17 آذر 1387 در دانشگاه تهران

ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی

تصوير از زهره صدری نژاد>>>>

دانشجویان آزادیخواه ملی پیرو اعلام قبلی در برنامه اعلامی از سوی دفتر تحکیم وحدت با نام "دانشگاه فریاد آزادی" در دانشگاه تهران شرکت نمودند. دانشجویان آزادیخواه ملی به همراه شماری از دانشجویان از دانشکده حقوق و علوم سیاسی با خواندن سرود "یار دبستانی" از صحن دانشکده راهپیمایی خود را آغاز کردند. پس از خروج از دانشکده جمعیت با خواندن سرود "ای ایران"  به دیگر دانشجویانی که در مقابل دانشکده فنی اجتماع کرده بودند، پیوستند. سپس از آنجایی که اعلام گردید که شمار زیادی از دانشجویان در پی ممانعت عوامل حراست دانشگاه از ورود به دانشگاه باز مانده اند، دانشجویان اقدام به حرکت به سمت درب غربی (16 آذر) دانشگاه تهران نمودند. دراین هنگام بود که دانشجویان آزادیخواه ملی اقدام به توزیع پلاکاردهایی که از چند روز پیش تدارک دیده بودند، کردند که همانطور که پیش بینی می کردیم، این پلاکاردها با استقبال پر شور دانشجویان مواجه شد. این پلاکاردها مزین به نقشه ایران و با پس زمینه سپید بود و همانگونه که در تصویرها مشاهده می شود، پیامهای ملی و آزادیخواهانه بر روی آنها نقش بسته بود. پلاکاردهای دانشجویان آزادیخواه ملی حاوی این پیامها بود:

1. دموکراسی و حاکمیت ملی حق مسلم ماست

   نه واپسگرایی قومی و قبیله ای

2. من کردم، حق دارم در تهران تحصیل کنم

    من شیرازی ام، حق دارم در تبریز تحصیل کنم

    من مشهدی ام، حق دارم درسنندج تحصیل کنم

3. در برابر طرح بومی گزینی می ایستیم

4. بگویید پیوسته در گوش باد:

   چو ایران نباشد تن من مباد

5. تبعیض مذهبی و جنسیتی را متوقف کنید

6. دانشجو می رزمد، استبداد می لرزد

7. دانشجویان ایران زمین برای تحقق حاکمیت ملی به پیش

8. پاینده ایران، بژی ایران، یاشاسین ایران

9. توهین به هر ایرانی، توهین به ملت ماست

10. وزارت خارجه سکوت تو بی معناست

در هنگام پخش پلاکاردهای دانشجویان آزادیخواه ملی، یک فرد منسوب به طیف غیرفعال و سه نفره موسوم به "چپ کارگری" که به دلیل اخلالی که در فعالیتهای دانشجویان چپگرا ایجاد کرده بود، از جمع دانشجویان چپ گرا طرد شده است، اقدام به فحاشی و توهین به دانشجویان آزادیخواه ملی نمود و دانشجویان آزادیخواه ملی نیز با حفظ خویشتنداری و پرهیز از درگیری با این فرد هوشیارانه نگذاشتند که میان طیفهای مختلف دانشجویی بر سر عقده ها و کینه های یک فرد بیمار،  اختلاف پدید آید. گفتنی است که بر اساس برخی شنیده های موثق دانشجویان آزادیخواه ملی این فرد گزارش مغرضانه ای را بر علیه دانشجویان ملی به سایت "سلام دموکرات" که منسوب به بقایای حزب ورشکسته و خائن توده است، ارسال کرده و در این گزارش مجعول و تحریف شده،  اعتراضات دانشجویی را متوجه طیف ملی گرای دانشجویی قلمداد نموده است!

به هر روی دانشجویان آزادیخواه ملی به همراه سایر دانشجویان به سوی درب غربی پردیس مرکزی دانشگاه تهران واقع در خیابان 16 آذر حرکت کرده و ضمن حمل پلاکاردهای خود، دوشادوش سایر دانشجویان در راهپیمایی اعتراضی بر علیه استبداد و عوامل آن شرکت کرده و مانند سایر دانشجویان اقدام به خواندن سرودهای ای ایران و یار دبستانی و سر دادن شعارهای اعتراضی و آزادی خواهانه نمودند.

پس از باز شدن درب غربی دانشجویان دوباره به سوی دانشکده فنی به حرکت درآمدند. اما چند دقیقه پس از استقرار دانشجویان در مقابل درب دانشکده فنی، برگذارکنندگان تجمع اعلام نمودند که چند دانشجو توسط حراست دانشگاه علوم پزشکی تهران بازداشت شده اند و از دانشجویان خواست که همگی جهت آزاد کردن این دانشجویان به سمت دانشکده پزشکی حرکت کنند. در مقابل درب شمالی پردیس مرکزی دانشگاه تهران (درب علوم پزشکی در خیابان پورسینا)، میان اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با عوامل حراست علوم پزشکی جهت آزاد کردن دانشجویان توقیف شده در اتاقک نگهبانی مذاکراتی صورت گرفت که در پی امتناع آنها از آزاد کردن دانشجویان، درگیری های مختصری پدید آمد که دست آخر عوامل حراست وادار به آزاد کردن سه دانشجوی بازداشتی شدند و به سایر دانشجویان پیوستند.

در زمان حرکت دانشجویان به سمت درب شمالی، هسته ده نفری دانشجویان قوم گرای کرد بر خلاف تصمیم دفتر تحکیم وحدت اقدام به بلند کردن چند پلاکارد با مضامین قوم پرستانه و تجزیه طلبانه نمودند. از جمله این پلاکاردها یکی "حق تعین سرنوشت" را کرامت انسانی به شمار می آورد و دیگرپلاکاردها هم به انگلیسی و کردی مضامین مشابهی را در بر داشتند. دانشجویان آزادیخواه ملی نیز خود را به این افراد نزدیک کردند تا نتوانند با نمایش عکس پلاکاردهایشان اقدام به نمایشات رسانه ای کنند.

دانشجویان اینبار در گروههای نه چندان منظم باز به سوی درب دانشکده فنی بازگشتند. در مقابل درب دانشکده فنی دانشجویان هوادار حزب پان ایرانیست اقدام به برافراشتن پرچم حزبی خود نمودند. تعدادی از دانشجویان چپ وقوم گرا در پی این عمل به دانشجویان پان ایرانیست حمله ور شدند ولی در پی مقاومت سرسختانه دانشجویان پان ایرانیست، این افراد بر جای خود نشستند. سپس دانشجویان پان ایرانیست، به درخواست برگزار کنندگان مراسم پرچم حزبی خود را پایین آوردند تا مراسم در آرامش ادامه یابد.

سپس تریبون آزاد دانشجویی در مقابل درب دانشکده فنی آغاز به کار نمود. در همین زمان هم گروههای مختلف دانشجویی از جمله ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی، انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، دانشجویان دانشگاه آزاد، دانشجویان سوسیالیست و دیگران اقدام به توزیع بیانیه هایشان در میان جمعیت سه هزار نفری شرکت کنندگان نمودند.  ابتدا "مهدی عربشاهی" عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، بر ایستادگی دانشجویان بر آرمانهای آزادیخواهانه تاکید نمود و با اشاره به همبستگی دانشجویان با سایر فعالان مدنی، اشاره ای به موارد نقض حقوق بشر در کشور نمود و تاکید کرد  که دولت احمدی نژاد، منافع ملی کشور را در پای چین و روسیه قربانی می کند. سپس "مرتضی سمیاری" دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، ضمن تاکید بر روحیه استبداد ستیزی دانشجویان که در روز 16 آذر متجلی گردیده، مشکل اصلی کشور را در فقدان دولت قانون مند، جامعه مدنی و طبقه متوسط دانست.

سخنران بعدی "حبیب فرحزادی" نایب دبیر انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران بود که پس از خواندن متن بیانیه این انجمن، از حمله نیروهای امنیتی به خانه سه تن از دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در شب پیش و دستگیری میثم قاسمی خواه از اعضای این تشکل در صبح روز 17 آذرخبر داد. سپس "امین نظری" مجری مراسم به حمله نیروهای سرکوب گر با گاز اشک آور به تجمع دانشجویان در روز 16 اشاره کرد و با یادآوری گرامیداشت سه دانشجوی مبارز دانشگاه امیرکبیر در سال پیش، از "مجید توکلی" دانشجوی تازه از بند رسته دانشگاه امیرکبیر برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد. "مجید توکلی" ابتدا از حمایتهای دانشجویان در 15 ماهی که وی و دو یار دیگرش در بند بودند، قدردانی کرد و سپس ضمن اشاره به مصائب عدیده ای همچون خرد ستیزی و عناد با دموکراسی و سرکوب آزادیها و ستمهای مضاعف در کشور، حاکمان را به جهت فروختن خزر به روسها و نشستن زیر سایه خلیج عربی و کمکهای بی حساب به چاوز مستبد حاکم بر ونزوئلا، مورد سرزنش قرار داد. وی تاکید کرد که دانشگاه علاوه بر همه سرکوبها و فشارها همچنان زنده است و این آخرین سنگر آزادی امروز میزبان فریاد آزادی و آزادی خواهی دانشجویان است. وی به دانشجویان در دو مورد توصیه کرد که عبارت بودند از نفی خشونت و شجاعت در بیان.

سپس مجری مراسم با طرح این ادعا که قومیتها در ایران مبتلا به ستم مضاعف هستند، تاکید نمود که سخنان سخنرانان لزومن بیانگر مواضع دفتر تحکیم وحدت نمی باشد و پس از آن از نماینده خود خوانده دانشجویان ترک زبان برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد. "آیدین تقی لو" برای ایراد سخنرانی به جایگاه رفت و هنگامی که از عبارت جعلی "ملت آذربایجان" استفاده نمود مورد هو و اعتراض دانشجویان ملی گرا و مستقل واقع شد. به ویژه دانشجویان آذربایجانی و از جمله "پیمان اسدزاده" دانشجوی تبریزی عضو ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی و یک دانشجوی تبریزی پان ایرانیست، برخاسته و با فریادهای رسا به جعلیات این فرد اعتراض نمودند. تا به جایی که تقی لو از به کار گرفتن واژه "ملت" برای بخشی جدایی ناشدنی از ملت ایران عذر خواهی کرد و به جای آن واژه "مردم آذربایجان" را به کار برد. اما سپس همچنان با یک کاسه کردن مردم دلاور و غیور آذربایجان با مزدوران و اوباش پان ترک، تلاش در مظلوم نمایی نمود. هنگامی که نامبرده "حق تعین سرنوشت" را جز حقوق اساسی مردم آذربایجان به شمار آورد، "تیرداد بنکدار" دیگر عضو ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی که در پایین جایگاه سخنرانی نشسته بود، به وی اعتراض نمود. از جمله دیگر شانتاژهای آیدین تقی لو در فهرستی بود که از دانشجویان زندانی آذربایجانی ارائه داد که در این فهرست افراد غیر دانشجو و میانسالی چون "شهناز غلامی" به چشم می خوردند.در پی بالا گرفتن اعتراضات نسبت به سخنرانی تقی لو، نامبرده به سخنانش خاتمه داده و از جایگاه پایین آمد.

"مهدی شیرمحمدی" نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد سخنران بعدی بود که ضمن خواندن بیانیه دانشجویان این دانشگاه، عنوان داشت که تبعیض و تفکیک جنسیتی اگر در دانشگاههای سراسری پدیده ای نوظهوراست، در دانشگاه آزاد سالهاست که اعمال می شود. سپس بانو "مهدیه گلرو"  نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه به نمایندگی از طرف دانشجویان محروم از تحصیل که به تازگی از بازداشت آزاد شده،سخنرانی نمود و گفت که خوشحال است که دریک شانزده آذر دیگر در کنار دانشجویان قرار دارد. خانم گلرو در کنایه ای جانانه عنوان نمود که من و چند دانشجوی دیگر دانشگاه علامه خواستیم که حق تحصیل خود را پس بگیریم که حق آزادیمان را هم گرفتند و ما هم حق خوردن و آشامیدن را از خود گرفتیم تا نشان دهیم که عقب نشینی نمی کنیم حتی اگر چکمه های استبداد بر گلویمان باشد. مهدیه گلرو تاکید کرد که سهمیه بندی جنسیتی، بومی گزینی، کمیته های انضباطی و ستاره دارکردن ها، دانشجویان را وادار به سکوت نخواهد کرد. "نسیم سرابندی" دبیر کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت، سخنران بعدی مراسم بود که با اشاره به محدودیتهای ایجاد شده برای دختران دانشجو، به طرحهای تبعیض آمیز سهمیه بندی جنسیتی و بومی سازی که منتهی به محدود کردن دختران دانشجو می شود و نیز تعرض به دختران دانشجو در کرمانشاه و تبریز و زنجان اعتراض نمود و عنوان داشت که ما ضمن ایستادگی در مقابل طرحهایی که خواستار حذف دختران دانشجو هستند، نمی گذاریم که خشونت بر علیه زنان به دانشگاه راه یابد.

"شاهین زینعلی" سخنگوی "ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی" سخنران بعدی بود که پس از خواندن متن بیانیه دانشجویان آزادیخواه ملی عنوان داشت که دانشجویان آزادیخواه ملی حمایت از همه دانشجویان ایرانی و از جمله دانشجویان کرد و ترک زبان را وظیفه ملی خود می دانند. سپس مجری مراسم بدون اشاره به دلیل سخنرانی نکردن دانشجویان قوم گرای کرد (که ناشی از اخطار دانشجویان ملی و نیز ممانعت دفتر تحکیم وحدت از خواندن سرود اقلیم کردستان و حمل سازماندهی شده پلاکاردهای تجزیه طلبانه توسط این گروه بود) به قرائت بخشهایی از بیانیه این گروه پرداخت. و پس از آن از دانشجویان طیف چپ که سال گذشته متحمل سرکوب شدیدی شدند، یاد کرد و خواستار آزادی "ابولفضل جهاندار" و "سعید درخشندی" از دانشجویان زندانی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت گردید. سپس "فرید هاشمی" عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پایان مراسم دفتر تحکیم را اعلام نمود و پس از آن دانشجویان با سر دادن شعارهای آزادی خواهانه و استبداد ستیزانه به سوی سر در اصلی دانشگاه تهران راهپیمایی کردند.

پس از پایان مراسم رسمیبرخی دانشجویان اقدام به سر دادن شعارهای تند نموده و دانشجویان پان ایرانیست نیز دوباره پرچم خود را به اهتزار درآوردند.

و در پایان باید گفت که کوششهای مشترک دانشجویان آزادیخواه ملی و دانشجویان پان ایرانیست، که با حمایت و همدلی بسیاری از دانشجویان همراه شد، سبب گردید که امسال مراسم بزرگداشت 16 آذر ماه در دانشگاه تهران در مسیر همیشگی و درست خود که همانا استبداد ستیزی و آزادی خواهی است قرار بگیرد. البته بی تردید امسال بر خلاف سال گذشته اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم به شکل مسئولانه تری نسبت به مسئله مهم و حساس قومیتها که ارتباط مستقیمی با یکپارچگی ملی و سرزمینی ایران دارد، مواجه شدند. و این خود بسیار امیدوارکننده بوده و برای ما یک پیروزی تلقی می شود.

دانشجویان آزادیخواه ملی به همراه تمامی دانشجویان ملی گرا و میهن دوست، زین پس همواره در تمامی گردهمایی های دانشجویی شرکت خواهند نمود و دوشادوش سایر دانشجویان در دستیابی به حقوق صنفی و نیز برآورده ساختن مطالبات دموکراتیک ملت ایران خواهند کوشید و همواره آمادگی خود را برای مقابله با تمام مرتجعین قوم پرست و تجزیه طلب که در صددند که با سو استفاده از احساسات پاک دانشجویان و مبارزات آزادیخواهانه آنان، مقاصد تجزیه طلبانه خود را پیگیری کنند، حفظ خواهند کرد.

سرگذشتتمان یکسان بوده

سرنوشتمان هم یکسان خواهد ماند...

دموکراسی و حاکمیت ملی حق مسلم ماست

نه واپسگرایی قومی و قبیله ای...

 

http://www.tribuneiran.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1604&Itemid=40

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630