بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آذر   1387 ـ دسامبر 2008  ـ

پيوند به آثار ديگر نويسنده در سايت سکولاريسم نو

تبريک ف.م. سخن بمناسبت سالگرد سکولاريسم نو

در «کشکول هفته»

سکولاريسم نو يک ساله شد. اين جُنگِ اينترنتی که حاوی مطالبی از نويسندگان مختلف با ديدگاه های متفاوت و متنوع است، يک خط مشخص را دنبال می کند: اشاعه سکولاريسم به عنوان نخستين گام به سوی آزادی و دمکراسی.

اما سکولاريسم چيست که دست اندرکاران سکولاريسم نو، از آن به عنوان نخستين گام به سوی آزادی و دمکراسی ياد می کنند و در اشاعه ی آن می کوشند؟ متاسفانه، اين کلمه همراه با کلمات اومانيسم و ليبراليسم، در بيانات مسئولان فرهنگی کشور، به عنوان عوامل ترويج الحاد و بی دينی و لامذهبی معرفی می شوند و تا آن جا که سخنان سخنرانان مذهبی و سياسی را در راديو تلويزيون کشور دنبال کرده ام، آقايان بی هيچ پروايی، محتوای اين کلمات را تغيير می دهند و با نفرت آن ها را به کار می گيرند.

اما نه سکولاريسم به معنای نفی دين است و نه سکولاريست به معنای نفی کننده ی دين. خدمتی که سکولاريسم به دين می کند، از خدمتی که آقايان مبلغين دين گمان انجام آن را دارند به مراتب بيشتر است. دين به عنوان امر شخصی و درونی و روحیِ مختص انسان، در جدايی از نهاد حکومت بارور می شود و به پاکی شايسته ی خود دست می يابد. هر چه دين بيشتر در حکومت دخالت داده شود، از حالت آسمانی و مقدس خارج شده، آلوده به مسائل زمينی و سوءاستفاده های انسانی خواهد شد. بديهی ست که اين جدايی، بازار کسانی را که از دين برای خود دکان ساخته اند و به چپاول و غارت مردم مشغول اند کساد خواهد کرد و اتفاقا همين‌ها هستند که نسبت به اين مفهوم سياسی آلرژی شديد دارند و با تبديل آن به ناسزای سياسی، می خواهند آن را از چشم مردم بيندازند.

اين گونه به نظر می رسد که سکولاريسم نو، قصد دارد مفهوم اين واژه را تبيين کند و محاسن اجتماعی و سياسی اش را توضيح دهد. البته در مجموعه ی سکولاريسم نو کاستی هايی هست که بايد مرتفع شود. صرف نظر از برخی مقالات و تصاوير که می تواند به وزانت اين مجموعه آسيب وارد کند، قالب بلند و شلوغ آن هيچ تناسبی با محتوايی که خواهان عرضه ی آن است ندارد.

اميدواريم در سال دوم انتشار، اين نقص بر طرف شود و نشريه شکلی متناسب با محتوای آن پيدا کند. برای آقای دکتر نوری علا، موفقيت روزافزون آرزو می کنم.

[وبلاگ ف. م. سخن]

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630