بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آبان   1387 ـ   اکتبر  2008  

 

اينترنت مانند يک سگ هار است!

سيد جلال يحيي زاده، عضو کميسيون فرهنگي مجلس اسلامی

سيدجلال يحيي زاده، عضو کميسيون فرهنگي مجلس به شدت از وضعيت فرهنگ کشور و سياستگذاري در اين بخش انتقاد کرد و اينترنت را به «سگ هار»ي تعبير کرد که رهايش کرديم و هم اينک مي خواهيم مهارش کنيم.

به گزارش ايسنا اين عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در جلسه هفتگي انصار حزب الله به موازي کاري در امر سياستگذاري بخش فرهنگ کشور به عنوان يک مانع در اين رابطه اشاره کرد و گفت؛ «ما يک مدير مجرب، کارکشته و ورزيده در بخش فرهنگ نداريم. بعضاً مي بينيم که در متوليان و مسوولان دستگاه هاي فرهنگي، شخصي که واقعاً فرهنگي باشد، نيست.»

وي افزود؛ «برخي دستگاه هاي ما متولي فرهنگي ندارند؛ مثلاً چه کسي مسوول اينترنت و ماهواره در کشور است؟ امروزه 17 هزار کانال ماهواره يي در دنيا قابل رويت است که با هزينه يي اندک مي توان سه هزار کانال را ديد.اين يعني همه بافت ها و يافته ها با فشارهايي که توسط ماهواره صورت مي گيرد، نابود شود.»

وي به وبلاگ ها اشاره کرد و گفت؛ «اگر روزنامه يي مطلب نامناسبي بنويسد مي توان از آن شکايت کرد و جلوي آن را گرفت ولي ديده مي شود در برخي از وبلاگ ها مطالبي نوشته مي شود که از ابتدا تا انتهاي آن توهين به مباني نظام و اسلام است. آيا نبايد جلوي آن را گرفت و کسي متولي اين امر باشد؟»

وي با اشاره به مسائل فقهي در بحث هاي فرهنگي تصريح کرد؛ «مثلاً در مورد موسيقي بحث ها و فتواهاي مختلفي مطرح مي شود و برخي افراد سوءاستفاده جو نيز فتواي شاذ يک نفر را مي چسبند در حالي که مرجع و رهبر جامعه مشخص است.»

اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس برخي ديگر از مشکلات عرصه فرهنگ را نيز مشکلات حقوقي عنوان کرد و افزود؛ «گاهي مي بينيم قانوني در ارتباط با فرهنگ وجود دارد و مصوبه يي هم مغاير با آن آمده است که در اين موارد مي توان به هر کدام از آنها استناد کرد و اين مشکل ساز است.»

وي اضافه کرد؛ «با وجود تلاش هاي انجام شده در مجلس برخي قوانيني که وضع مي کنيم، قابليت اجرايي ندارد. مثلاً در مجلس هفتم مساله مدل لباس را به شکل يک قانون درآورديم که اين يکي از افتخارات مجلس هفتم است، ولي همين قانون بيشتر حالت تشويقي دارد و به نوعي ايجاب غيرالزام است.»

وي با بيان اينکه «برخي مشکلات فرهنگ ناشي از تحولات بين الملل است» به مساله دسترسي آسان به اينترنت اشاره کرد و گفت؛ «در اين زمينه تعبيري وجود دارد مبني بر اينکه اينترنت مانند سگ هاري است که رهايش کرديم و حالا مي خواهيم مهارش کنيم. ما بايد ببينيم در اين بخش از نظر کيفي و محتوايي چه کار کرده ايم؟ نکته ديگر اينکه گاهي وظيفه برخي دستگاه ها در زمينه فرهنگ مشخص نيست و متاسفانه در بسياري مواقع هم نظارت درستي وجود ندارد.»

يحيي زاده به دو مساله جهاني شدن فرهنگ و تجاري شدن آن به عنوان ديگر موانع عرصه فرهنگ اشاره کرد و افزود؛ فرهنگ، امروزه يک حالت جهاني پيدا کرده و با مباني ما هم مشکلاتي ايجاد کرده است. گاهي اوقات مي بينيم که فرهنگ تجاري شده است و مثلاً گفته مي شود بايد ببينيم سهم فرهنگ در اقتصاد چقدر است؟ اين به معني نشناختن انقلاب و فرهنگ امام و رهبري است چراکه نبايد به دنبال کاسبکاري در زمينه فرهنگ باشيم.

وي با تاکيد بر اينکه «يکي از کارهايي که بايد انجام شود اين است که فرهنگ به يک مطالبه عمومي تبديل شود»، خاطرنشان کرد؛ در حال حاضر تنور انتخابات رياست جمهوري هم داغ شده است و بايد از کساني که مي آيند پرسيد که براي بخش فرهنگ چه راهکارهايي دارند.

اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس با ابراز تاسف از رواج آنچه «عرفان هاي وارداتي» مي خواند، اظهار کرد؛ عرفان هاي وارداتي حتي برخي از مداحان ما را هم به خود جذب کرده است و گاهي انسان مي شنود که فلان مداح هم تحت تاثير عرفان هاي نادرست و وارداتي قرار گرفته است.

وي با حمايت از جهت گيري هاي فرهنگي دولت نهم ادامه داد؛ «در NGO ها و تشکل هاي غيردولتي مي ديديم که گاهي گروه ها و گروهک هايي درست شده اند براي اينکه سياست هايي که برخي دولت ها دنبال مي کردند را پيگيري و دنبال کنند. NGO يک فرصت است ولي به شرط آنکه واقعاً NGO باشد.»

يحيي زاده افزود؛ در بخش قرآني تا سه، چهار سال پيش نيم ميليارد تومان بودجه اختصاص داده شده بود، در حالي که اکنون نزديک به 15 ، 16 ميليارد تومان با رويکردي مناسب به اين بخش اختصاص داده شده است. بودجه مساجد و مصلاها نيز قبلاً چيز چنداني نبود، ولي همين امسال 135 تا 136 ميليارد تومان براي کمک به مساجد اختصاص داده شده است، در حالي که تا پيش از اين حتي يک ريال هم نبود. بودجه بخش فرهنگ که پيشتر کمتر از دو درصد بود، اکنون به چهار و نيم درصد کل بودجه کشور رسيده است و از همه اينها مهم تر، نگاه کيفي در اين مقولات است که بايد در اين زمينه به شدت از دولت تشکر کنيم.

وي در پاسخ به سوالي در ارزيابي از مساله بازسازي گلزار شهدا در کشور پاسخ داد؛ برخي از خانواده هاي شهدا هم نسبت به اين مساله ابراز نگراني کردند. البته من از جزئيات اين طرح مطلع نيستم، ولي متوليان دستگاه بنياد شهيد بايد بدانند متوليان گلزار شهدا خانواده هاي آنها هستند و رضايت آنان بايد جلب شود.

اين نماينده مجلس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا ساده زيستي در بين نمايندگان مجلس کم شده است، گفت؛ اصولاً ساده زيستي در جاهاي مختلف کشور کم شده است البته نمايندگان مجلس عموماً انسان هاي ساده زيستي هستند ولي گاهي هم اين مسائل پيش مي آيد.

اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس در پاسخ به سوالي درباره سرانجام مساله استيضاح وزير کشور گفت؛ بحث استيضاح آقاي کردان در مجلس مطرح شد و خود من هم با وجود آنکه معمولاً استيضاح ها را امضا نمي کنم، اين بار امضا کردم. فکر مي کنم به عنوان حمايت از رئيس جمهور بايد اين کار انجام شود تا سلب اعتماد نشود و خدايي نکرده در انتخابات آينده به خاطر اين قضيه مسائلي پيش نيايد

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630