بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آبان   1387 ـ   اکتبر  2008  

 

خط قرمز ما جمهوری اسلامی است!

محمد خاتمی

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی تاکيد کرد: بزرگ‌ترين سرمايه انقلاب و نظام ما اعتماد متقابل حکوت و مردم است و برای اين امر بايد زمينه‌ای فراهم شود تا مردم بتوانند با اطمينان خاطر به کسانی‌که اعتماد و علاقه دارند، رای بدهند و بعد هم در خدمت تحقق برنامه‌هايی باشند که مورد تاييد مردم قرار گرفته است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، خاتمی در ديدار با نخبگان و فعالان اجتماعی سياسی استان فارس، اين استان را زنده، فرهنگی، پرافتخار و آينده‌دار خواند و با يادآوری اين که در سال ۷۵ سفرهای انتخاباتی خود را با استان فارس آغاز کرده است، اظهارکرد: در آن سال به شهرها که می‌رفتم، حضور در جمع مردم برايم لذت‌بخش بود، اما برايم سفر به ممسنی يک معنا و رنگ و بوی ديگر داشت. من فردی بودم که خيلی شناخته شده نبودم، گرچه کم و بيش حرف هايم در ميان خواص زده شده بود که بنده چه می‌خواهم؛ اما برايم جالب بود در شهری که دارای محدوديت‌های فراوان بود و شايد تلقی آن می‌شد که ميزان سواد کلاسيک ممسنی نسبت به شهرهای ديگر استان در وضعيت نامناسب‌تری قرار داشت، در مسجدی که صحبت کردم وقتی بيرون آمدم فکر می‌کنم شهر تعطيل شده بود، جمعيت پرشور و با صفا استقبال عجيبی از ما کرد، احساس کردم که آن فکر و سليقه که مطرح کرده‌ام نه تنها در ميان خواص جامعه بلکه در ميان توده‌های مردم نيز مورد توجه است.

رييس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: احساس کردم مردم با وجدان خودشان در هر سطح از دانش و آگاهی که باشند خواست ها و جهت‌گيری‌هايی دارند که اگر احساس کنند کسی آنها را بيان می‌کند از وی استقبال می‌کنند و من آن هنگام احساس وظيفه و مسئوليت بزرگی کردم. آن حرف‌ها در آن دوره زده شد، در طول هشت سال نيز زده شد، امروز هم زده شده و می شود. احساسم اين است که اگر ما اعتباری در جامعه داريم و عنايت و لطفی هست، خداوند اين توفيق را داده که توانسته‌ايم در حد توان و در حدی که بر عهده‌مان است به اقتضائات جامعه و نيازهای واقعی مردم توجه و آنها را بيان کنيم.

رييس بنياد باران افزود: می‌خواهم به اين نکته اشاره کنم که اين اهانت به ملت ايران است اگر گفته شود که صرفا روی احساسات کار می‌کنند و از البته منظورم اين نيست که نيازهای فوری مردم و اين که تصور می‌کنند ممکن است کسی زودتر بتواند آنها را برآورده کند، تاثير ندارد، ولی در عمق وجدان مردم خواستهای اساسی‌تری وجود دارد که نبايد از آنها غفلت کرد. اکنون ديگر افراد بايد روشن شده باشند که معدل جهت‌گيری ملت چيست و نياز واقعی کشور ما کجاست؛ همان چيزی که در انقلاب اسلامی ظهور و بروز آن را ديديم.

خاتمی افزود: انقلابی که نه متکی به زور بود و نه سازمان‌های تشکيلاتی پيچيده و نيرومند و نه دارای بازوهای امنيتی و نظامی و نه برنامه خاص که عده مخصوص از نخبگان آن را تنظيم کنند، بلکه انسان بزرگی که شخصيتش استثنايی بود با درک هويت و نياز جامعه و آينده‌نگری روشن آمد و مسائل را مطرح کرد و ملت هم به او پاسخ داد و شور و هيجانی پيش آمد که در تاريخ بی‌نظير بود.

رييس‌جمهور سابق کشورمان افزود: نتيجه کار ايجاد نظامی بود که دو ويژگی داشت؛ اول اين که پاسخگوی نياز و خواست تاريخی مردم بود که عمده‌ترين آن رهايی از استبداد و استيلای بيگانگان و توجه مديران و مسئولان به منافع و مصالح کشور و تلاش برای پيشرفت و رهايی از عقب‌ماندگی تاريخی و بالاخره استقرار حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان بود، دوم اينکه همه امور بر اساس اسلام و آموزه‌های اسلام که امام (ره) را نماينده آن می‌دانستند باشد.

سيد محمد خاتمی تصريح کرد: افتخار انقلاب اين بود که پيشنهاد جمهوری اسلامی را داد و حاصل کار حاکميت، اقتدار و آزدی مردم بود؛ بنابراين خط قرمز ما جمهوری اسلامی و حقوق و حرمت و اهتمام به خواست مردم است.

رييس بنياد باران در ادامه با اشاره به تدوين چشم‌انداز بيست ساله کشور گفت: زمينه‌هايی که با تلاش بسيار برای رفع مشکلات برنامه‌ريزی شد و تامين نظر رهبری به عنوان نقشه راه جامعه و نظام تعيين شد. بنده در چند سال آخر دولت تکيه می‌کردم که ايران هم به لحاظ زيرساختها و هم ظرفيت‌ها و در اثر برنامه‌ريزی که شده است آمادگی جهش بزرگ را دارد که اين جهش هم شروع شد و برنامه چهارم توسعه بر همين اساس ريخته شد و زمينه‌ای بود که بتوانيم برای ۲۰ سال آينده جايگاه ايران را در منطقه و جهان مشخص کنيم؛ ولی مطمئنا امروز در اين مسير حرکت نکرده‌ايم.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی دفتر حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی، وی گفت : مگر می‌شود در جامعه‌ای پيشرفت داشت ولی توليد نداشت! سرمايه‌گذاری نداشت و زمينه برای ورود امکاناتی که در خارج است با حفظ مصالح کشور نداشت! همه برنامه‌ريزی‌ها بايد مبتنی بر چشم‌انداز بيست ساله باشد.

سيدمحمد خاتمی گفت: چنان‌که عزيزان گفتند رقابت شرط پيشرفت است، البته بايد زمينه و شرايط رقابت هم فراهم شود. چه زمينه‌ای برای فعاليت بخش خصوصی فراهم شده است؟ چقدر زمينه برای رقابت‌های علمی و فرهنگی در جامعه فراهم شده است؟ بايد بررسی کرد چقدر در اين مسيرها حرکت شده است. ما معتقديم در دوره مسئوليت با وجود موانع و مشکلات زمينه های زيادی فراهم کرديم.

وی با اشاره به اهميت رقابت برای پيشرفت در عرصه انتخابات نيز خاطرنشان کرد: رقابت در انتخابات به کميت نيست، بلکه کيفيت در آن بسيار مهم است. رقابت در اين است که افراد با گرايش‌های مختلفی که دارند همين اندازه که در چارچوب قانون اساسی می‌توانند کار کنند بتوانند بيايند و مردم با دست باز انتخاب کنند نه اين که فقط کسانی بيايند که سلايق خاص دارند و بدتر اينکه کسانی سلايق مخالف خود را با عناوينی بر خلاف شرع و قانون از عرصه بيرون کنند. اين حق کسی نيست که نظر خود را بر جامعه تحميل و از امکانات کشور برای بستن راه به روی رقيب استفاده کند .

خاتمی گفت: اگر پيشرفت، مبارزه با فقر و فساد و رفع تبعيض را می‌خواهيم بستر و راه مهم اين است که مردم‌سالاری در کشور باشد و اين مساله در متن آگاهی مردم وجود داشته باشد. بنده ديدگاههايی را مطرح کرده‌ام و شعارهای اقتصادی ما نهفته در شعارهای اجتماعی-سياسی ما بود، الان هم همين‌طور است.

خاتمی يادآور شد: امروز اگر کسانی باشند که متوجه نباشند جهت فکری خواست جامعه ما چيست خيلی دچار خسارت می شويم. اگر نگذاريم آن جهت و سليقه بيايد، مردم خواستشان از بين نمی‌رود بلکه از نظام و دولت فاصله می‌گيرند که در آن صورت ديگرهيچ چيز نداريم؛ چون بزرگترين سرمايه انقلاب و نظام ما اعتماد متقابل حکومت و مردم است و برای اين امر بايد زمينه‌ای فراهم شود تا مردم بتوانند با اطمينان خاطر به کسانی که اعتماد و علاقه دارند رای بدهند و بعد هم در خدمت تحقق برنامه‌هايی باشند که مورد تاييد مردم قرار گرفته است.

سيد محمد خاتمی تصريح کرد: عدالت در جامعه فقير عبارتست از اقتصاد صدقه‌ای که چيزی جز بريدن اميد به آينده و نيز بسط فقر به صورت مساوی نيست. تازه بدتر اين که در همين زمينه هم فقط شعار داده شود و عمل چيز ديگر باشد.

خاتمی خاطرنشان کرد: هنر اين است که بخش خصوصی را تقويت و به او اعتماد شود و مجريان هنر توانايی و برنامه‌ريزی علمی داشته باشند و امکانات را طوری فراهم کنند که فقر رااز بين ببرد. اتفاقا اصلاحات هم همين را می‌خواست و کاملا پايبند به معيارهای دينی و انقلابی است.

وی هشدار داد: اگر دين را به گونه‌ای که امام خمينی (ره) می‌گفت و در قانون اساسی ما آمده و حد و حدود قدرت و جايگاه مردم را معين کرده پياده کنيم به تقويت دين و دين‌داری کمک کرده‌ايم.

خاتمی تاکيد کرد: اگر ما به خاطر اشتباهات و يا دلايل ديگر تهديدهای جامعه را زياد کرديم و مشکلات برای جامعه زياد شد و نقص‌ها و کمبودهای خودمان را به دين نسبت داديم و گفتيم آنچه ما می‌کنيم و می‌گوييم عين دين است، اين کار خدمت به دين نيست! آن کس که می‌گويد من می‌خواهم تهديدها را از کشور رفع کنم، از فرصت‌ها استفاده کنم و زمينه را برای پيشرفت کشور فراهم بياورم، چون معتقد به آرمانهای انقلاب هستم، اوست که خدمت به انقلاب می‌کند. علما و جامعه دينی هم بايد اين را بدانند.

وی افزود: اين طور نباشد که هر کس از دين دم می‌زند نتيجه کارش فقر، عقب‌ماندگی و افزايش مشکلات و خطرات باشد و بعد کسانی که برای پيشرفت و اعتلای کشور برنامه دارند به بی‌دينی متهم شوند. آيا اين خدمت به دين است؟

خاتمی اظهارکرد: بنده انسان کوچکی هستم که هر جا باشم در خدمت آنچه به آن اعتقاد دارم و معتقدم مصلحت انقلاب، اسلام ، نظام و مردم است، خواهم بود، هيچ چشمی به قدرت ندارم. ما معتقد نيستيم به هر قيمتی باشد بايد به قدرت رسيد.

وی افزود: ما نشان داده‌ايم اگر در عرصه باشيم با هويت خودمان ، اعتقاداتی که داريم و از جمله آن اعتقادات تکيه به مردم، ميدان دادن به مردم و تامين آزادی‌های مشروع آنها و پيشرفت همه‌جانبه کشور و در ضمن آن عدالت، فقرزدايی و نيز بالا بردن عزت و احترام ملت ايران در عرصه جهانی است است. اينها را بسيار مهم می‌دانم و تا آنجايی که توانسته‌ايم تلاش کرديم بدون عدول از منافع ، مصالح و عزت ملی و حتی تلاش برای به دست آوردن منافع ملی بدون جنگ و دعوا مسير را طی کنيم؛ البته اگر هم لازم بود ايستادگی لازم را کرديم. توانستيم در حدی که حرمت ملت ايران را نگه داريم نام ايران را اعتلا دهيم و اين راهی است که ادامه خواهد يافت.

خاتمی در پايان با اشاره به انتخابات آتی و تقاضاهای بسيار دوستداران برای حضور وی در انتخابات گفت: اينکه در انتخابات آينده چه خواهد شد؛ اجازه دهيد بيشتر فکر کنيم و تصميم بگيريم که اميدواريم قبل از هر چيزی بتوانيم در مقابل خداوند پاسخگو باشيم. حتما هر تصميمی که داشته باشيم با مردم در ميان خواهيم گذاشت. آگاهی و شعور مردم هم در حدی است که با همه بزرگواری از اين فرزند کوچک خود خواهند پذيرفت.

پيش از سخنان سيدمحمد خاتمی نمايندگان اقشار مختلف استان فارس حاضر در جلسه مطالبی را درباره انتظارات و ديدگاه های خود مطرح کردند.

برگرفته از سايت خبرگزاری ايسنا

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630