بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

مهر   1387 ـ   اکتبر  2008  

 

عمادالدين باقی آزاد شد؛ اما...

ايران همچنان بزرگ ترين زندان روزنامه‌نگاران خاورميانه است

گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز خرسندی خود را از آزادی عمادالدين باقی روزنامه نگار و چهره مشهور دفاع از حقوق زندانيان عقيدتی که به‌شدت بر اثر بيمارهای مختلف در مدت بازداشت ضعيف شده بود، اعلام می دارد. اين روزنامه‌نگار برای دو پرونده تحت پيگرد قضايی قرار دارد. با آزادی عمادالدين باقی هم اکنون ٩ روزنامه نگار ديگر در بزرگترين زندان خاورميانه برای روزنامه نگاران در بازداشت بسر می‌برند. شش تن از آنها در زندان اوين زندانی هستند. ی

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " عمادالدين باقی پس از يک سال بازداشت طاقت‌فرسا آزاد شد. وی در اين مدت با نگاهداری در سلول انفرادی، بازجويی‌های با چشمان و دستان بسته و همراه با توهين، سخت‌گيری های قضايی و مشکلات عديده جسمی ناشی از شرايط بازداشت رو در رو بود. مقالات انتقادی نيبت به حاکميت و فعاليت‌های حقوق بشری‌اش هر سال برای وی ده‌ها احضار به دفاتر قضايی - امنيتی را بدنبال دارد. س

"ايران سال‌هاست که صدر نشين کشورهای خاورميانه برای داشتن بيشترين تعداد روزنامه‌نگاران زندانی است. با نزديکتر شدن تاريخ انتخابات رياست جمهوری در خرداد 1388 اين نگرانی وجود دارد که موج دستگيری روزنامه‌نگاران به ویِژه در ميان اقليت‌های قومی تشديد شود."س

 

عمادالدين باقی از تاريخ 25 شهريورماه برای مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شد. و تا 17 مهرماه که موعد آزادی وی بود اين مرخصی با گواهی پزشکی تمديد شد. اين روزنامه نگار در تاريخ 14 مهرماه به دادگاه احضار شده بود تا در پرونده‌ای که از سوی شعبه 44 دادگاه تجديدنظر استان تبرئه شده بود دو باره محاکمه شود. حکم دادگاه تجديد نظر از سوی دادستان تهران سعيد مرتضوی مورد اعتراض قرار گرفته بود. در 9 مرداد سال جاری شعبه‌ی ۶ دادگاه انقلاب تهران طی حکمی عمادالدين باقی را به اتهام" اجتماع و تبانی به منظور انجام جرايم بر ضد امنيت کشور" و "اتهام تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی ايران به نفع گروه‌های بيگانه و مخالف نظام" به سه سال زندان محکوم کرد. اين دادگاه همچنين خانم فاطمه کمالی احمد سرايی سردبير مجله توقيف شده ی جامعه نو همسر و مريم باقی دختر آقای باقی را نيز به سه سال حبس که به مدت 5 سال تعليق شده است محکوم کرد. اتهام اصلی آنها شرکت در گارگاه حقوق بشری است که به اسم سازمان ملل در دوبی برگزار شده بود. بدليل وضعيت جسمی عمالدين باقی تاريخ دادگاه به تاخير افتاد وی همچنين در اواخر آبانماه بايد در برابر دادگاهی ديگری برای فعاليت‌های انجمن دفاع از حقوق زندانيان حاضر شود.

گزارشگران بدون مرز از شرايط بازداشت 6 روزنامه‌نگار زندانی در زندان اوين نگران است. چهار روزنامه‌نگار آذربايجانی عليرضا صرافی مدير مسوول ماهنامه توقيف شده ديلماج، سعيد محمدی سردبير مجله ادبی ياشماق، حسن راشدی و اکبر آزاد همکاران مجلات يارپاق و وارليق که در تاريخ 20 شهريور ماه بازداشت شده اند، همچنان در بند 209 زندان اوين، سخت‌گير‌ترين بخش زندان اوين که زير نظر وزارت اطلاعات اداره می شود، بسر می برند.

در تاريخ 22 مهر ماه خانواده های اين زندانيان موفق به ملاقات با آنها شدند. برخی از اعضای اين خانواده ها به گزارشگران بدون مرز گفته‌اند که "زندانيان شديدا رنجور و ضعيف و خسته به نظر می آمدند." برخی از آنها بيمار و نياز به درمان پزشکی دارند.

محمد صديق کبودوند از 16 ماه پيش در زندان اوين است وی در دوم تير ماه از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به يازده سال زندان محکوم شد. در تاريخ 3 مهر ماه زندانبانان اوين از ملاقات وی با فرزندانش عليرغم قرار قبلی ممانعت به عمل آوردند و آنها را با توهين و خشونت از سالن ملاقات بيرون کردند. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت خود فقط يک بار فرزندانش را ديده است. مدير نشريه توقيف شده پيام مردم کردستان مدت پنج ماه در سلول های انفرادی بند 209 و 240 زندان اوين نگاهداری شد و از سوی مقامات امنيتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هايی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار دارد.

محمد حسن فلاحيه‌زاده قديمی ترين روزنامه‌نگار زندانی در ايران است. هم اکنون وی به بند 209 زندان اوين منتقل شده است. خبرنگارتلويزيون العالم، شبکه عرب زبان راديو تلويزيون دولتی ايران از آذرماه 1385 در زندان بسر می برد. در تاريخ 9 ارديبهشت 1386 از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران در پشت درهای بسته به اتهام " جاسوسی" محاکمه و به سه سال زندان محکوم شده است. بنا بر گفته نزديکانش شديدا بيمار و نياز به معالجه جدی در خارج از زندان دارد.

در استان کردستان سه روزنامه‌نگار با حکم دادگاه‌های فرمايشی از آزادی محروم شده‌اند. مسعود کردپور در زندان مهاباد زندانی است. وی در تاريخ 17 مرداد ماه در شهر بوکان از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و بعد از 21 روز بازداشت و سلول انفرادی در زندان های اطلاعات و مرکزی بوکان به زندان مهاباد انتقال يافت. در تاريخ 17 شهريور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به "تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه و گفتگو با رسانه های بيگانه " بدون حضور وکيل مدافع تفهيم اتهام شده است. در روز شنبه 31 شهريور آخرين حلسه رسيدگی به اتهام در همين شعبه برگزارشد.

عدنان حسن پور 52 ساله روزنامه نگار هفته نامه ئاسو در تاريخ 5 بهمن ماه 1385 دستگير و در تاريخ 22 خرداد در دادگاهی غير علنی به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی"، " جاسوسی" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شد. ديوان عالی کشور در تاريخ 30 مهر ماه حکم اعدام عدنان حسن پور را تائيد کرد. که مجددا با درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلا در تاريخ 19 مرداد ماه ديوان عالی کشور اين حکم اعدام را لغو کرد. وی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج زندانی است. و در انتظار حکم دادگاه سنندج است.

کاوه جوانمرد در روز 26 آذر ماه در سنندج دستگير شده است، روزنامه نگار هفته نامه کرفتو در تاريخ 27 ارديبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه شش دادگاه سنندج و در پشت درهای بسته به دو سال زندان محکوم شد. وی در زندان مراغه مدت محکوميت خود را طی می کند. در مرداد ماه سال جاری از مرخصی برای درمان بيماری کبد خود بهره برد.

برگرفته از سايت «گويا نيوز»:

http://news.gooya.com/politics/archives/2008/10/077704.php

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630