بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

مهر   1387 ـ   اکتبر  2008  

 

به سوی دوگانهء خاتمی ـ احمدی نژاد؟

اكبر منتجبی

حزب مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب كه پیش از این نام سیدمحمد خاتمی را به عنوان نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 مطرح كرده بودند، تلاش‌های تبلیغاتی خود را برای به صحنه آوردن وی افزایش می‌دهند. خاتمی تاكنون پاسخ روشنی به درخواست آنان نداده است اما از یك سو شرایط كشور را رصد می‌كند و دیدارهای خصوصی خود را با شخصیت‌های سیاسی افزایش داده و از دیگر سو سعی می‌كند برتردیدهای خود فائق آید. با این حال چنان كه مدتی پیش یكی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب تأكیدی داشت مبنی بر اینكه لازم است از این پس كسانی كه هوادار خاتمی هستند جدی‌تر وارد عرصه شوند و او را ترغیب به شركت در انتخابات كنند و در واقع «جنبش دعوت» راه بیندازند، اقدامات تبلیغاتی افزایش یافت.

خبرها حاكی است كه دوستداران حزبی خاتمی در تدارك جمع‌آوری نامه‌های مختلفی هستند كه امضا‌كنندگان آن را شخصیت‌های فرهنگی‌ـ‌هنری تشكیل می‌دهند. آنان ضمن ارسال این نوع نامه‌ها یا اطلاع افراد از مفاد آنها، می‌خواهند كه چنین نامه‌ای را امضا و بدین‌وسیله خاتمی را به حضور در انتخابات ترغیب كنند. بدین ترتیب به‌زودی نامه‌های مختلفی كه حاوی دعوت از سید محمد‌خاتمی است، با امضاهای هنرمندان، نویسندگان، روشنفكران و شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی منتشر خواهد شد.

اقدام دیگری كه از سوی حزب مشاركت ایران اسلامی سازماندهی می‌شود، جلسات مشترك روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب است. قرار است دور جدید این نشست‌ها با محوریت فریدون عموزاده خلیلی تشكیل و در آن به‌ طورخصوصی حضور سیدمحمد خاتمی بحث و گفت‌وگو شود. سابقه نشست روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، به انتخابات مجلس هفتم می‌رسد. در آن مقطع ماهی یك‌بار، هم از روزنامه‌نگاران دعوت می‌شد و هم از شخصیت‌های سیاسی تا در جلسه‌ای گرد هم بیایند و حرف‌های دوطرف گفته و شنیده شود. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 این نشست‌ها كه تعطیل شده بود مجددا با محوریت حمایت از «مصطفی معین» راه‌اندازی شد.

اما به‌رغم آنكه اغلب روزنامه‌نگاران از گفتمان دكتر معین انتقاد داشتند و نكات خود را به گوش اعضای حزب مشاركت می‌رساندند و برخی بعضا خواستار تغییر نامزد حزب مشاركت بودند، برخی از اعضای مشاركت، سرسختانه از دكتر معین دفاع می‌كردند و یادآور می‌شدند كه نتیجه انتخابات سال 84 به دو شكل خود را نشان خواهد داد: «یا دكتر مصطفی معین در مرحله اول پیروز میدان می‌شود یا اگر انتخابات دومرحله‌ای شود، هاشمی و معین به مرحله دوم می‌روند.» این اتفاق البته رخ نداد و پس از نتیجه انتخابات جلسات روزنامه‌نگاران كه به سطحی رسیده بود كه آیت‌الله سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها نیز در آن شركت می‌كرد، برای همیشه تعطیل شد. اكنون با توجه به آنكه هنوز سیدمحمد خاتمی تصمیم به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته، به نظر می‌رسد، جمع روزنامه‌نگاران و نشست‌ها و البته ارائه گزارش آن جلسات به خاتمی، نتیجه را به نفع دوستداران وی تغییر دهد.

در این میان البته رخدادهای دیگری نیز به وقوع پیوسته است. چندین سایت خبری با رویكرد حمایت از خاتمی، راه‌اندازی شده و ضمن آن، تلاش بر این است كه از فضای موجود در برخی نشریات چاپی نیز به سود خاتمی استفاده شود. ضمن آنكه قرار است برخی از مدیران اجرایی سال‌های پیش و استانداران دوران خاتمی، مدیران كل و... در قالب‌های مختلف به دیدار رئیس‌جمهور پیشین بروند تا آنها شرایط كشور را به خاتمی یادآور شوند و از او بخواهند كه در انتخابات شركت كند و از پتانسیل خود برای پیروزی بر محمود احمدی‌نژاد استفاده كند.

نكته قابل توجه در این است كه سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشاركت چندین بار اعلام كردند كه به‌دنبال ایجاد یك فضای دوقطبی در انتخابات هستند كه یك قطب آن محمود احمدی‌نژاد و قطب دیگر سیدمحمد خاتمی باشد. به باور آنها در چنین فضایی دایره وسیعی تحت نام مخالفین احمدی‌نژاد، آرای خود را به سبد سیدمحمد خاتمی می‌ریزند. برخی خبرها حاكی از آن است كه حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز از این طرح استقبال كرده و تاكتیك این دو حزب سیاسی را به نفع خود می‌دانند. زیرا در این صورت، نگرانی اصلی تندروهای جناح راست كه تعدد نامزد و رقابت درون‌جناحی اصولگرایان با احمدی‌نژاد است، از بین می‌رود و نامزدهایی مانند قالیباف، علی لاریجانی، ولایتی و روحانی امكان حضور پیدا نمی‌كنند و فضا برای احمدی‌نژاد و تیم او مهیا می‌شود.

بدین‌ترتیب دوگانه «احمدی‌نژاد ـ‌خاتمی» طرفدارانی در دو سر طیف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای خود پیدا می‌كند. اگر از آن سو راست تندرو علاقه‌مند به این دوگانه است، در این سو نیز چپ‌های نو تمام تلاش خود را انجام می‌دهند این دوقطبی بوجود بیاید تا نتیجه نهایی را به سود خود تمام كنند.

با این حال تمام اتفاقات، آن نیست كه در جبهه مشاركت یا سازمان مجاهدین انقلاب رخ می‌دهد، چراكه در دو هفته گذشته سیدمحمد خاتمی برای فائق آمدن بر تردیدهای خود دو دیدار خصوصی برگزار كرد. ابتدا به دیدار عبدالله نوری رفت و با او در خصوص آمدن و نیامدن خود سخن گفت و توصیه‌های شیخ را شنید. البته عبدالله نوری، حضور خاتمی را در انتخابات بر خود ارجح دانسته بود اما تأكید شده است كه اگر خاتمی می‌خواهد بیاید، باید متفاوت از سال‌های گذشته خود باشد. دیدار دیگر نیز با مهندس میرحسین موسوی بود كه قرار شد این دیدار و نتیجه آن مسكوت بماند تا روزی كه چرایی آن روشن می‌شود. با این حال یك فعال حزبی،‌ این فعل و انفعالات جدید خاتمی را دال بر آمدن تلقی می‌كند و در تحلیل خود یادآور می‌شود كه نشانه‌های حضور خاتمی بیش از عدم حضورش است. او اكنون در حال سنجیدن شرایط است.

گرچه این اتفاقات در حالی است كه محمدعلی ابطحی به احزاب اصلاح‌طلب پیشنهاد كرده در این شرایط، پیشتازی كمكی به خاتمی نیست . «كاش دوستان و احزابی كه دوستداران شناخته شده آقای خاتمی هستند به این نكته توجه كنند كه به جای آن كه خود را خرج اهداف اصلاح‌طلبانه و آقای خاتمی بكنند، خاتمی را خرج خود نكنند تا جایگاه واقعی آقای خاتمی در شرایط سخت فعلی درصحنه اجتماعی طبیعی‌تر و بی‌مشكل‌تر معلوم شود.»

برگرفته از سايت نشريهء «شهروند امروز» ـ شمارهء 63:

http://www.shahrvandemrouz.com/content/1518/default.aspx

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630