بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

ارديبهشت 1387 ـ   آوريل  2008

 

افتتاح اولين پارک زنان در تهران

نبود امکانات اوليه رفاهي، ورزشي و تفريحي براي زنان مسوولان را به فکر ايجاد و احداث پارک هاي ويژه زنان انداخته است. با وجود اينکه کار ساخت اين بوستان ها از اواخر سال 84 در تهران آغاز شده است ولي درباره اين موضوع که اين پارک ها چه ويژگي هايي داشته باشد نظرهاي متفاوتي وجود دارد.

با اين وجود مقرر شده که پارک راه اندازي شده براي زنان، سه روز در اختيار مردان قرار گيرد. معصومه آباد مشاور مديرکل امور بانوان شهرداري در گفت وگو با اعتماد درباره چگونگي پارک زنان گفت؛ منظور از پارک زنان يک مکان تفريحي و ورزشي است که بانوان بتوانند با آزادي پوشش در آن حضور داشته باشند.

با اين حال مختاري مديرعامل سازمان پارک هاي شهرداري درباره پوشش بانوان در اين پارک ها گفت؛ در پارک زنان از نگهبان هاي زن استفاده مي شود. با اين وجود، در اين پارک ها بانوان بايد پوشش مناسب داشته باشند.

وي در ادامه گفت؛ براي تمام کادر خدماتي پارک زنان از جمله نظافت، نگهبان، کارکنان، باغباني و آبياري و ... از خود زنان استفاده مي شود.

عيديان قائم مقام معاون خدمات شهري شهرداري نيز درباره مساله حجاب در پارک زنان گفت؛ در نظر داريم اين پارک را به گونه يي محصور و ديوارکشي کنيم تا در کنار ديوار سبزي که احداث مي شود، شرايط به گونه يي باشد که بانوان آرامش داشته باشند اما با اين حال بانوان در اين پارک ها بايدپوشش مناسب را داشته باشند. وي در ادامه گفت: البته بايد وضعيت و جايگاه اين پارک ها مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد و اگر امکان پذير باشد که بانوان به راحتي در آن حضور داشته باشند به طور حتم مي توان اين فرصت را فراهم کرد تا بدون حجاب در آن تردد داشته باشند، در غير اين صورت، بانوان بايد مساله حجاب را رعايت کنند.

معصومه آباد درباره خدماتي که قرار است در اين پارک ها به زنان ارائه شود، گفت؛ خدمات ارائه شده شامل کتابخانه، نمازخانه، پيست دوچرخه سواري، سوله هاي ورزشي، استخر روباز و ... مي شود.

با توجه به اينکه قرار است اين پارک ها براي هرگونه فعاليت ورزشي فقط مخصوص بانوان باشد، رعايت امنيت اجتماعي مساله اي است که بايد در آن ديده شود. معصومه آباد درباره چگونگي محافظت از پارک زنان به اعتماد گفت: پارک زنان پارکي است که در ارتفاعات قرار دارد و ساختمان هاي اطراف به آن مشرف نيستند و به لحاظ جغرافيايي اين قابليت وجود دارد که بانوان بتوانند بدون حجاب در آن فعاليت داشته باشند و از امکانات آن مثل استخر روباز استفاده کنند.

ايده شکل گيري پارک زنان از سال ها پيش در کشور مطرح شده و قرار بر اين بوده که سال گذشته مصادف با روز زن اين پارک راه اندازي شود ولي افتتاح آن با تاخير روبه رو بوده است. مشاور مديرکل امور بانوان شهرداري درباره تاخير راه اندازي پارک زنان گفت؛ قرار بر اين بود که در اين پارک يک تنديس به عنوان زنان شهيد نصب شود ولي آماده سازي اين مجسمه به طول انجاميد به همين دليل افتتاح پارک زنان نيز با تاخير مواجه شد.

وي در ادامه گفت؛ تماشاي اين تنديس از همه بزرگراه هاي اطراف امکان پذير است و در واقع نمادي از زنان شهيد است.عده يي راه اندازي پارک زنان را جداسازي جنسيتي و توهين به شأن و شخصيت زنان مي دانند. معصومه آباد در اين باره به اعتماد گفت؛ در جمهوري اسلامي ورود به فضايي باز براي بانوان نيازمند يک پوشش خاص است و بانوان با اين پوشش به سختي مي توانند ورزش و تفريح کنند. اين پارک ها مانند واگني است که بانوان هم مي توانند در واگن مختلط وارد شوند و هم در واگن مخصوص بانوان و اين به معناي تفکيک جنسيتي نيست.

وي در ادامه گفت؛ راه اندازي پارک زنان در واقع امتيازي براي بانوان است زيرا علاوه بر استفاده از پارک زنان مي توانند از پارک هاي ديگر نيز استفاده کنند و افتتاح پارک زنان هيچ محدوديتي براي بانوان ايجاد نمي کند. وي در ادامه گفت؛ در ابتدا به طور تفکيکي بانوان سه روز در هفته و آقايان نيز سه روز در هفته مي توانند از اين پارک ها استفاده کنند ولي در دراز مدت قرار بر اين است که اين پارک ها در تمام طول هفته مخصوص بانوان باشد.

با اين حال عيديان، قائم مقام معاون خدمات شهري و مختاري مديرعامل سازمان پارک هاي شهرداري از تفکيک اين پارک براي بانوان و آقايان اظهار بي اطلاعي کردند.

برگرفته از سايت «ايران ـ ايران»

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

تنها اظهار نظرهائی که نکتهء تازه ای را به بحث بيافزايند

در پايان مقالات ذکر خواهد شد

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630