بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

   بهمن 1386 ـ   فوريه 2008

 

تلخترین خاطره ام از شورای نگهبان

بررسی مصوبه ء«رفع تبعیض علیه زنان» بود

آيت‌الله احمد جنتي

آيت‌الله احمد جنتي كه سابقه‌ي 26 سال حضور در شوراي‌ نگهبان را دارد، از شيرين‌ترين خاطراتش در اين مدت تاييد مصوباتي كه براي كمك به قشر محروم، مستضعف و ايثارگر جامعه بوده عنوان و يكي از تلخ‌ترين خاطراتش را بررسي مصوباتي از قبيل مصوبه مشهور به «رفع تبعيض عليه زنان» دانست.
آيت‌الله جنتي مي‌گويد: شيرين‌ترين لحظات شوراي‌نگهبان در بررسي مصوبات مجلس زماني بود كه مصوبه‌اي براي كمك به قشر محروم، مستضعف و ايثارگر جامعه تأييد مي‌شد، مانند لايحه تامين زنان و كودكان بي‌سرپرست، لايحه پرداخت حقوق ايام بلاتكليفي كارگران، طرح تأمين اعتبارات براي جبران خسارت وارده به مناطق حادثه ‌ديده، طرح ايجاد تسهيلات براي ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي به دانشگاه‌ها. ما خيلي خوشحال مي‌شديم امتيازاتي، تسهيلاتي و رفاهياتي به قشر محروم و مستضعف جامعه داده شود و سعي مي‌كرديم خيلي سريع اين‌گونه مصوبات را بررسي و اظهار نظر كنيم.
اگر ايرادي در اين‌گونه مصوبات بود،‌ فورا به مجلس برمي‌گردانديم و نماينده شوراي ‌نگهبان نيز به كميسيون مي‌رفت و ايرادات رفع مي‌شد و برمي‌گشت و به تاييد شوراي‌نگهبان مي‌رسيد.
اين‌گونه مصوبات و مصوباتي كه مبارزه با فساد در آنها بود ما را خيلي خوشحال مي‌كرد، از چيزهايي كه ما هميشه روي آن تأكيد داشته‌ايم مبارزه با فساد است كه واقعاً بايد انجام شود. بعضي از مصوبات، مبارزه با فساد در آن گنجانده شده بود كه ما با حسن نيت از آن استقبال مي‌كرديم و فورا بررسي و تاييد مي‌شد.

آيت‌الله جنتي، تلخ‌ترين خاطرات را بررسي مصوباتي از قبيل مصوبه مشهور به «رفع تبعيض عليه زنان» مي‌داند كه به گفته‌ي وي، لحظات تلخي را براي شوراي‌نگهبان همچون بسياري از نهادها و مقامات ديگر به وجود آورد.

دبير شوراي نگهبان مي‌گويد: مصوباتي كه واقعا مي‌خواست ريشه‌ها را بزند و تحت تأثير فرهنگ غربي بود و متاسفانه يك عده‌اي هم روي آن‌ها اصرار داشتند، تلخ‌ترين مصوبات براي شوراي‌نگهبان بود. مصوبه غربي «محو كليه تبعيضات عليه زنان» كه من خيلي تعجب كردم كه چگونه مجلس آن را در دستور گذاشت و به آن رأي داد. اين صد در صد يك كار غربي پسند و تحت نفوذ و تأثير فرهنگ غرب و براي خوشحال كردن و راضي كردن غربي‌ها بود.

از چيزي كه بايد هميشه پرهيز كنيم اينكه ما براي رضايت بيگانگان بيائيم يك كاري را بكنيم. ما بايد فرهنگ اسلام و حق و حقوق مردم خودمان را تشخيص دهيم و در نظر بگيريم حالا هر كسي كه مي‌خواهد خوشش بيايد يا بدش بيايد. غربي‌ها بايد بفهمند كه ما مستقل هستيم و مجلس ما هم مستقل است و دولت ما هم مستقل است. به هر حال اين براي ما خيلي ناراحت كننده بود و اشكالات زيادي هم داشت كه شوراي‌نگهبان آن را رد كرد. ما از اين نگران بوديم و غصه مي‌خورديم كه بالاترين دفاع را از زن اسلام كرده و اسلامي ‌كه براي همه حرمت قائل است حتي براي هر جانداري حرمت و احترام قائل است، و بالاترين حرمت را براي زن قائل شده حالا غربي‌ها بيايند اسلام را متهم كنند كه احكام اسلامي حقوق زنان را پايمال كرده است.

اساسا غرب مي‌خواست القاء كند و به مردم بفهماند كه زير بناي اسلام، زيربناي ظلم است و ما از اين ناراحت بوديم. آنها براي مردها هم غير از شهروندان خودشان حرمتي قائل نيستند تا چه رسد به زن‌ها. بهترين احكام و عادلانه‌ترين احكام را اسلام راجع به زنان آورده و عملا هم در زمان حضرت رسول (ص) زنان در جايگاهي بودند كه خودشان خيلي خوشحال بودند و شكايتي هم نداشتند.
در غرب دارند بدترين اجحاف‌ها را به زن مي‌كنند. زن را ابزار و وسيله شهوات خود قرار داده‌اند و حقوق زن را آشكارا پايمال مي‌كنند و عجيب است آنها بيايند خودشان را مدافع حقوق زن و اسلام را پايمال كننده حقوق زن معرفي كنند. اين‌ها مي‌خواستند به اسم حقوق زن، حقوق زن را پايمال كنند و مقاصد سياسي آن نيز كاملاً روشن بود.

آيت‌الله جنتي، از خاطرات تلخ و شيرين زمان انتخابات مي‌گويد كه در انتخابات سعي ما هميشه بر اين بود كه درعين حال كه قانون بايد رعايت شود، بي‌جهت هم رد يا تأييد صلاحيت نداشته باشيم. سعي همه بر اين است كه آرامش در ميان مردم برقرار باشد. يعني فضاي آرام است كه به مردم اجازه مي‌دهد درست فكر كنند و درست تصميم بگيرند. اگر "جرياني" كارها بخواهد ادامه پيدا كند، فكر مردم آزاد نيست و نمي‌توانند درست فكر كنند و سلامت فكري مردم خدشه‌دار مي‌شود. سعي ما بر اين بوده كه آرامش برقرار شود و معتقديم كه اگر اختلافاتي وجود دارد اين اختلافات در يك دايره محدود قرار گيرد و به صحن مردم و اجتماع كشيده نشود.

ولي بعضي وقت‌ها متاسفانه دستگاه‌هاي اجرايي انتخابات اين جنبه را رعايت نكردند و مسائلي را مطرح كردند و به صحن عمومي و اجتماع كشاندند كه افكار مردم را خيلي مغشوش كرد. خيلي نگراني‌ها و دسته‌بندي‌ها و اختلافاتي هم در ‌ميان مردم به‌ وجود آمد و ما تا آنجا كه توانستيم،‌ سعي كرديم پاسخ ندهيم كه بعضي‌ها به ما اعتراض مي‌كردند چرا شما سكوت مي‌كنيد و چرا جواب نمي‌دهيد؟
ما معتقد بوديم اگر بخواهيم كشمكش راه بيندازيم پاياني ندارد و دور تسلسلي به‌وجود مي‌آيد كه به ضرر مردم و كشور تمام خواهد شد. از اين جهت تا آن‌جا كه مي‌توانستيم و ضرر نداشت سكوت مي‌كرديم بعضي وقت‌ها كه لازم مي‌دانستيم، جواب‌هايي داديم. بعضي دوره‌ها واقعا دوره‌هاي تلخي بود و تلخي آن هم براي ما همين بود كه ما مي‌خواهيم مردم با فكر آزاد وارد انتخابات شوند و واقعاً تصميم‌گير خودشان باشند و نه ديگران به آنها القاء كنند. اين انتخابات انتخابات سالمي است اما اگر به درگيري‌ها و لج و لج‌بازي‌ها افتاد، انتخابات ديگر سالم نيست.

بعضي وقت‌ها بين دستگاه‌هاي اجرايي و نظارت اختلافات جدي نبود و هماهنگي لازم وجود داشت و اگر هم اختلافاتي بود به صحن مردم و اجتماع كشيده نمي‌شد و در داخل حل مي‌شد اين موارد وقت‌هاي آرام و شيريني بود.

آيت‌الله جنتي، به عملكرد 26 ساله شوراي‌نگهبان نمره 20 نمي‌دهد ولي مي‌گويد نمره پائين هم نمي‌توانيم بدهيم. من خودم از شوراي‌نگهبان راضي هستم راضي نسبي، كه نمي‌خواهم صد در صد نمره 20 بدهم. ولي نمره پائين هم نمي‌توانم بدهم. به اين معنا كه به‌جز در موارد خاصي كه به دلايل مختلفي شوراي‌نگهبان نتوانست آن‌گونه كه بايد به وظيفه خود عمل كند و عواقبي هم پيدا كرد، به جز در آن موارد من نمره بالايي به شوراي‌نگهبان مي‌دهم.

در بررسي مصوبات مجلس نمره بالا و خيلي خوب بوده اما در انتخابات به‌جز در مواردي كه عللي پيدا شد و آن‌چنان كه بايد و شايد - من خودم هم شخصاً نگراني‌هايي دارم- بدون اينكه تقصيري در كار باشد، قصورهايي صورت گرفت كه البته بعد تا حدودي جبران شد. منهاي اين موارد عملكرد شوراي‌نگهبان را واقعاً عملكرد خوبي مي‌دانيم و افراد منصف و معتدل هم غير از اين نظر ديگري ندارند.

http://shahrgone.com/index.php?news=2268

 

 

 بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630