بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

29 دی 1386 ـ  19 ژانويه 2008

 

مبارزات زنان عليرغم سرکوب ادامه دارد

گزارش رويترز از تهران

 

خبرگزاری رويترز: ناهيد کشاورز در مصاحبه با خبرگزاری رويترز می‌گويد دو هفته زندان او را از کمک به جمع‌آوری يک ميليون امضا برای کسب حقوق بيشتر برای زنان، بازنداشته است، بلکه اگر تأثيری داشته، تنها آن بود که زندان نشان داد اين موضوع ارزش مبارزه را دارد.

کشاورز يکی از چندين زنی است که به گفته کارزار از سال ۲۰۰۶ که اين کار آغاز شد، زندانی بوده است. اکثر دستگيرشدگان در عرض چند روز يا هفته آزاد شده بودند.

ناهيد کشاورز ۳۴ ساله که پس از جمع‌آوری امضا در تهران به اتهام امنيتی دستگير شد، می‌گويد: «هيچ کس نمی‌خواهد به زندان برود. اما اگر مجبور شويم چنين هزينه‌ای بپردازيم، مثل همه زنان دنيا اين کار را خواهيم کرد.»

کشاورز، که روسری صورتی‌ رنگش مطابق قوانين حجاب اسلامی است، می‌گويد: «اين بخشی از زندگی روزمره من شده است.» او در اتوبوس، هنگام خريد، و در مهمانی‌ها امضا جمع می‌کند.

وی در آوريل، هنگام جمع‌آوری امضا در پارک لاله دستگير شده بود. او به فارسی می‌گويد، از ۲۵ زن زندانی در بند وی، برخی متهم به قتل شوهر بودند و دوستش آن را ترجمه می‌کند.

«آن‌ها خيلی زود ازدواج کرده بودند، در شرايط وحشتناکی به سر می‌بردند، روابط خشونت‌آميزی د اشتند، هيچ يک از آن‌ها سوء سابقه نداشت.»

او در يک برنامه فروش تابلوهای زنان ديگر صحبت می‌کرد که از سوی فعالين برگزار شده بود تا برای کمک به زنان زندانی به اتهامات گوناگون، اعانه جمع شود. يکی از تابلوها، زنی را با گلوی بريده نشان می‌داد، يک چاقوی خون‌آلود، کانون تابلوی ديگری بود و سومی مشت‌های گره خورده‌ی دستی دستبندزده را به تصوير می‌کشيد.

سياستمداران و گروه‌های حقوق بشر غربی، دستگيری زنان فعال را بخشی از هجوم گسترده‌تر به مخالفان می‌دانند که احتمالاً واکنشی است نسبت به فشار غرب بر برنامه هسته‌ای ايران.

خامنه‌ای در اين ماه گفت که غرب از تبليغات منفی درباره حقوق زنان در ايران استفاده کرد تا بر کشور فشار سياسی وارد آورد، زيرا به تصور آمريکا قصد دارد بمب اتمی بسيازد. تهران می‌گويد برنامه هسته‌ای فقط به منظور توليد برق است.

از هنگام پيروزی احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۵ که وعده احيای ارزش‌های انقلابی را می‌داد، مقامات ايرانی به مقابله با "رفتار غير اخلاقی" از جمله مقابله با زنانی که حجاب اسلامی را به تمسخر گرفته‌اند، رفته‌اند.

فعالين می‌گويند کارزار آن‌ها به مسئله پوشش ربطی ندارد، حتا اگر بقيه بگويند که حجاب اسلامی اجباری، مظهر و مانع مشهودی در برابری است.


قوانين شرعی

زنان، با حمايت برنده جايزه صلح نوبل، شيرين عبادی، نگران آن چيزی هستند که تبعيض نهادينه‌ تلقی می‌کنند؛ تبعيضی که در مورد قوانين مربوط به طلاق، توارث، سرپرستی فرزند و ساير زمينه‌ها، آن‌ها را به "شهروند دست دوم" تبديل می‌کند.

مقامات ايرانی اين ادعا را رد می‌کنند و می‌گويند کشور تابع قوانين شرع اسلامی است.

روحانيون مدعی‌اند که زنان در ايران بيش از ساير نقاط دنيا که زن را ابزار جنسی تلقی می‌کنند، تحت حمايت قرار دارند.

آيت‌الله مهدی هادی، يکی از روحانيون ارشد در شهر قم، می‌گويد: «زنان در غرب ... مثل کالا استفاده می‌شوند. رفتار اجتماعی مناسبی با آن‌ها نمی‌شود.»

وی می‌گويد زنان در ايران آزادند تا نظرات خود را بگويند، حتا اگر ديگران با برخی از همسران‌شان موافق نباشند.

اما فعالين وجود آزادی را مورد ترديد قرار می‌دهند. يکی ديگر از اعضای "کمپين يک ميليون امضا" که به علت حساسيت موضوع، مايل نيست نامش برده شود، می‌گويد در حدود ۴۰ درصد از فعالين در رابطه با اين موضوع حتا شده به طور موقت، بازداشت شده‌اند. او می‌گويد: «ما تحت فشار زيادی هستيم. در برابر دستيابی زنان به حقوق خود، مقاومت زيادی می‌شود.»

يکی از دستگيرشدگان جلوه جواهری بود که به مدت يک ماه به اتهام تبليغات عليه نظام اسلامی به اتفاق مريم حسين‌خواه در اوين زندانی بود و در ژانويه با وثيقه آزاد شد.

همسر جواهری، کاوه مظفری، به او افتخار می‌کند: «خوشحالم که اين قدر به (کارش) ايمان دارد که به خاطر آن به زندان می‌رود.»

يک گروه حقوق بشر واقع در امريکا در دسامبر گفت که اتهامات عليه اين دو زن، انگيزه‌های سياسی داشته است. سارا ليه ويتسون، مدير خاورميانه "ديده‌بان حقوق بشر" واقع در نيويورک گفت: «به نظر می‌آيد که بر آزار و اذيت فعالين حقوق زنان توسط حکومت اسلامی پايان ندارد.»


در جامعه

اگر چه زنان از نظر حقوقی می‌توانند مشاغل خود را حفظ کنند، ايران کشوريست تحت سلطه مردان. در سال‌های اخير زنان، کار به عنوان پليس و مأمورين آتش‌نشانی را آغاز کرده‌اند و در مجلس نمايندگان زن وجود دارد، اما آن‌ها نمی‌توانند کانديد رياست جمهوری شوند يا بر مسند قضاوت بنشينند.

برگرفته از: «شهرزاد نيوز»

 بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630